• پنجشنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400111410842
  • خبرنگار : 71402

سندروم هاوانا؛ این بار "انرژی الکترومغناطیسی پالسی" مطرح است

سندروم هاوانا؛ این بار "انرژی الکترومغناطیسی پالسی" مطرح است

یک کمیته اطلاعاتی آمریکا مدعی شد که علائم سندروم هاوانا که مقام‌های دولتی و جاسوس‌های این کشور گرفتار آن شده‌ بودند، در چند مورد بر اثر انرژی الکترومغناطیسی پالسی بوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یافته‌های این کمیته مملو از اخطارها بود و بر نزدیک به ده‌ها مورد از ۱۰۰۰ مورد شکایت از علائم مشکوک متمرکز بود و گفته شد که نمی‌توان یک اقدام "خصمانه" را رد کرد.

این کمیته نتیجه‌گیری که "انرژی الکترومغناطیسی پالسی به طور قابل قبولی" چند مورد را توضیح می‌دهد، اما پذیرفت که "شکاف‌های اطلاعاتی" وجود دارد.

این یافته‌ها هیچ دستگاه شناخته شده‌ای را که بتواند انرژی الکترومغناطیسی را علیه اهدافی ساطع کند، شناسایی نکرد، اما معتقد است که فناوری برای انجام این کار وجود دارد. این کمیته اطلاعاتی همچنین به این نتیجه رسید که علائم اولیه "حوادث ناهنجار سلامت" (AHI) را نمی‌توان به هیچ وضعیت پزشکی شناخته شده یا سندرم روانی نسبت داد.

در خلاصه یافته‌های این کمیته بیان می‌شود که "گرچه برخی از علائم و نشانه‌های حوادث ناهنجار سلامت در شرایط پزشکی شناخته‌شده رایج هستند، ترکیبی از چهار ویژگی اصلی کاملاً غیرعادی است و در جاهای دیگر در حوزه پزشکی گزارش نشده و تاکنون با یک بیماری خاص ناهنجاری عصبی مرتبط نبوده است."

مواردی از سندروم مشکوک هاوانا در کشور کلمبیا هم مشاهده شده است. سندروم هاوانا اختلال مشکوکی است که در میان دیپلمات‌ها و کارکنان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مشاهده شده است.

این سندروم به این دلیل نامش هاواناست که اولین بار در بین دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت این کشور در پایتخت کوبا مشاهد و گزارش شد. سندرومی که باعث سرگیجه، خونریزی بینی، خستگی و شنیدن صداهای آزاردهنده می‌شود. منشا این سندروم ناشناخته است هرچند حدس‌هایی زده می‌شود که این یک سلاح با استفاده از اشعه‌های ماورای صوت باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha