• شنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400111612072
  • خبرنگار : 30165

توجه بیشتر به حوزه "فناوری" در جشنواره امسال رازی/توضیحاتی درباره رنگ‌بندی کرونایی

توجه بیشتر به حوزه "فناوری" در جشنواره امسال رازی/توضیحاتی درباره رنگ‌بندی کرونایی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در خصوص برگزیدگان بیست‌وهفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی که دوشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه برگزار می‌شود، گفت: امسال علاوه بر تقدیر از ۲۱ عضو حقیقی شامل محققان جوان و تحقیقات دانشجویی، از افرادی هم که در فناوری و هم در تولید دانش برگزیده بودند نیز تقدیر خواهد شد و نسبت به سال گذشته، بخش فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی پررنگ شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی امروز در نشست خبری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ضمن تبریک دهه فجر با اشاره به این‌که تحقیقات و فناوری رصدخانه حوزه سلامت محسوب می‌شوند، تاکید کرد: اگر بخواهیم در حوزه سلامت، یک تصمیم کلان بگیریم؛ معقول و منطقی است که حتما باید این تصمیمات متناسب با تحقیقات و بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار کرد: در سال‌های گذشته در حوزه سلامت تحقیقات قابل توجهی انجام شده و برنامه‌ریزی ما به این ترتیب است که با تقویت تولید دانش و مرجعیت علمی، به سمت فناوری برویم و به تحقیقات محصول محور بیشتر بپردازیم.

وی با تاکید بر اهمیت تحقیقات سلامت، ادامه داد: در بررسی‌های تحقیقات انجام‌شده در سال گذشته که برای جشنواره تحقیقاتی و فناوری رازی توسط معاونت تحقیقات و فناوری انجام شد، مشاهده کردیم که هم در حوزه تولید دانش و هم فناوری و هم در حوزه ارتقای مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها کارهای خوبی صورت گرفته است. حتی در زمینه ویروس کرونا که تهدید بزرگی در دنیا برای حوزه سلامت محسوب می‌شود، تحقیقات خوبی هم در حوزه تولید دانش و هم فناوری که در حقیقت واکسن‌ها هستند، انجام شده است.

پناهی با اشاره به این که یکی از مسائل مهم، متمرکز کردن دانش در راستای حل مشکل است، عنوان کرد: دانش باید زنجیره تبدیل ایده به محصول را تکمیل کند تا به یک محصول در چرخه درمان برسیم.

وی با بیان مثالی در این خصوص گفت: امروزه بیماری‌های مزمن لاعلاج مثل سرطان یکی از تهدیدهای جدی محسوب می‌شود و در دنیا یکی از روش‌های درمانی، استفاده از داروهای خوراکی در کنترل این بیماری است. ماده موثره یکی از این داروهای خیلی مهم، خوشبختانه سال گذشته به وسیله یکی از پژوهشگران این جشنواره سنتز شده و در همان جشنواره رازی مقام آورد که این نشان‌دهنده محور تحقیقات به سمت محصول است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تولید فناوری واکسن‌های مختلف با پلتفرم‌های متفاوت را نمونه دیگری از تبدیل دانش به فناوری دانست و اظهار کرد: چهار واکسن‌ تا کنون در چرخه سلامتی قرار گرفته و چند واکسن دیگر هم در هفته‌های آتی در سبد درمان قرار خواهند گرفت.

پناهی، ارتقای رشد و توانمندی دانشگاه‌ها، اعضای هیئت‌علمی و مراکز تحقیقاتی را از دیگر اهداف مهم معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دانست و افزود: حدود ۲۱ هزار هیئت‌علمی در حوزه سلامت وجود دارند که نزدیک ۳۵ درصد از تولید دانش را انجام می‌دهند و حدود ۵۰ درصد از فناوری‌های حوزه سلامت، توسط این همکاران انجام می‌شود که نشان‌دهنده توانایی تبدیل دانش به فناوری است.

وی تاکید کرد: ما با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های فناوری، تمایل داریم فاصله بین دانشگاه‌ها و صنعت را پر کنیم و در این شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های فناوری بتوانیم نخبگان را به کار بگیریم تا آن‌ها بتوانند با سرعت بیشتر دانش را به فناوری تبدیل کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تفاوت جشنواره امسال با سال گذشته را اهمیت خاص بخش فناوری عنوان کرد و گفت: امسال دو فناوری مهم در حوزه دارو و تجهیزات برگزیده شدند. همچنین جشنواره در حوزه کرونا هم توجه خاصی داشته است و بحث یادگیری عمیق (deep learning) و هوش مصنوعی نیز مد نظر قرار گرفته است.

وی در خصوص هزینه‌های این جشنواره، گفت: ما در جشنواره امسال بیشتر تمایل داشتیم که  در بخش جوایز هیچ هزینه اضافی را ایجاد نکنیم. سطح جوایز را از نظر مبلغی حفظ کردیم، ولی دامنه آن را گسترش دادیم. خواسته ما از داوران و همکاران این بود که عدالت را در داوری و انتخاب رعایت کنند. مدل این جشنواره‌ها، تقویت و معرفی و ارتقای سطح توانمندی محققان و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است که امید دارم امسال از روی عدالت و انصاف توانسته باشند محققین را انتخاب کنند.

نحوه اطلاع‌رسانی جدید رنگ‌بندی کرونایی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در خصوص اطلاع‌رسانی رنگ‌بندی کرونا، توضیح داد: مجموعه اطلاعاتی که تا الان از طریق وزارت بهداشت در قالب رنگ‌بندی در اختیار هموطنان قرار می‌گرفت، از طریق سه مرکزی که در شهرهای مختلف قرار داشت، توسط وزارت بهداشت متمرکز می شد و در قالب رنگ‌بندی در اپلیکیشن ماسک در اختیار هموطنان قرار می‌گرفت. در حال حاضر این اطلاع‌رسانی مستقیم شده و اطلاعات به وسیله روابط عمومی وزارت بهداشت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: متد و روش رنگ‌بندی مانند قبل است، ولی قبلاً اطلاع‌رسانی توسط ماسک انجام می‌شد و الان روابط عمومی وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی می‌کند، مبنای رنگ‌بندی به صورت قبل و بر اساس میزان بستری افراد در مراکز درمانی انجام می‌شود.

پناهی در خصوص شیوع اُمیکرون گفت: از قبل پیش بینی شده بود و می‌دانستیم که اُمیکرون فرم جهش‌یافته سرعت کرونا است که سرعت انتشار بالایی دارد و در کشورهای مختلف این موضوع خودش را نشان داده بود و پیش بینی شده بود و مرتب اطلاع‌رسانی می‌شد و می‌دانستیم که قرار است این ویروس با همان سرعتی که  در کشورهای دیگر منتشر می‌شود، در کشور ما هم  بیاید و متاسفانه مواجهیم که سرعت انتشار خیلی بالا است و در رنگ‌بندی هم مشاهده می‌شود. نحوه اطلاع‌رسانی رنگ‌بندی که امروز انجام شد، همان رنگ‌بندی با متد قبلی است که توسط روابط عمومی وزارت بهداشت در اختیار هموطنان قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha