• شنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400111612120
  • خبرنگار : 30054

بعد از وقوع تصادف چه باید کرد؟

بعد از وقوع تصادف چه باید کرد؟

شاید پس از وقوع هر تصادف اولین سوالی که پیش می آید این است، مقصر اصلی کیست؟ و البته گرفتن خسارت بابت صدمات وارد شده به ماشین و یا سرنشینان خودرو، تنها پس از مشخص شدن مقصر امکان پذیر است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام دوربین مارکت، یافتن مقصر اصلی پس از وقوع تصادف، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای کمک به تشخیص مقصر اصلی می توان از شاهدین عینی و یا حتی دوربین خودرو که از طرف شرکت بیمه نصب می شود، استفاده کرد. در صورت وجود داشتن دوربین مداربسته بیسیم اداره راهنمایی و رانندگی در منطقه وقوع تصادف، از آن ها نیز می توان استفاده کرد، هرچند ماهیت برخورد، مشخص کننده شخص مسئول خواهد بود. اما مطمئنا در دقایق اولیه وقوع تصادف، از شدت شوک و ترس به تنها چیزی که فکر نمی کنید، مسائل مالی باشد. سلامت راننده و سرنشینان پس از هر تصادفی، در اولویت قرار دارد. پس از وقوع هر حادثه، نکات و اقدامات مختلفی را باید در نظر گرفت. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر هستند.

تماس با پلیس

مسلما اولین اقدام پس از تصادف، تماس با اورژانس و پلیس خواهد بود. قطعا همگی شماره تلفن ۱۱۰ که شماره تماس تلفنی با پلیس کشور است، آشنا هستید. پس از تماس و دریافت آدرس شما، نزدیک ترین واحد راهنمایی و رانندگی به صحنه تصادف اعزام خواهد شد.

معاینه پزشکی

هنگام وقوع تصادف، به دلیل ترشح بالای هورمون آدرنالین واکنش بدن نسبت به درد و آسیب بسیار پایین خواهد بود. پس حتی اگر احساس می کنید حال عمومی خوبی دارید، معاینه پزشکی را پشت گوش نیندازید.

بعد از وقوع تصادف چه باید کرد؟

خارج کردن خودرو از مسیر تردد

بارها اتفاق افتاده است که پس از تصادف، رانندگان خودرو آسیب دیده را در صحنه تصادف رها کرده و برای انجام کارهای دیگر محل تصادف را ترک کرده اند. این کار ممکن است باعث وقوع تصادفات بیشتر در آن منطقه، ایجاد ترافیک و کند شدن حرکت دیگر خودروها شود. بنابراین بهتر است خودروهایی که در تصادف آسیب دیده اند از مسیر تردد سایر خودروها خارج کرده و تا هنگام رسیدن پلیس در گوشه سمت راست خیابان یا بزرگراه قرار داده شوند.

ارائه اطلاعات شخصی و بیمه خودرو

به عنوان یک راننده، شما موظف هستید نام و آدرس خود را به هرکس دیگری که در تصادف دخیل بوده است، بدهید. اگر مالک خودرو شخص دیگری است، باید مشخصات مالک اصلی خودرو، همراه با شماره ثبت خودرو را نیز ارائه دهید. البته اگر کسی در نتیجه تصادف آسیب ندیده باشد، هیچ قانونی شما را وادار به ارائه جزئیات بیمه خودرو خود نمی کند، اما اگر جزئیات شرکت بیمه و شماره بیمه نامه را مبادله کنید، ممکن است روند دریافت خسارت را تسریع بخشد. این کار همچنین ارزش دریافت جزئیات مشخصات آن ها را دارد، زیرا ممکن است در زمان تصادف از آسیب های احتمالی خود آگاه نباشید.

بعد از وقوع تصادف چه باید کرد؟

مراجعه به بیمه

آخرین اقدام بعد از رسیدن پلیس و مشخص شدن مقصر اصلی تصادف، مراجعه به بیمه است. با توجه به اینکه تا هنگام رسیدن پلیس، شما با راننده دیگر اطلاعات بیمه خودرو را تبادل کرده اید، روند این فرآیند به راحتی طی خواهد شد. در صورتی که مقصر شناخته شوید، شرکت بیمه شما، خسارات را متقبل خواهد شد، در غیر اینصورت باید خسارت خود را از بیمه شخص خاطی دریافت کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید، علاوه بر جبران خسارت مالی، بخش زیادی از وقت شخص خسارت دیده نیز جبران می شود. طبق قانون کشورمان، هنگام وقوع حادثه رانندگی، فردی که آسیب دیده می تواند علاوه بر خسارت بابت صدمه به بدنه خورد، تمام هزینه های مرتبط با تصادف را از طریق شکایت حقوقی از شرکت بیمه فرد خاطی، مطالبه کند. بسیاری از افراد از وجود چنین قانونی مطلع نیستند، بنابراین شاید به همین دلیل است اقدامات قضایی براساس این قانون به ندرت صورت می گیرد.

تاثیر دوربین مداربسته بیسیم در جریان تصادفات

به خاطر داشته باشید پس از وقوع هر گونه حادثه رانندگی، خونسردی خود را حفظ کنید. فکر فرار از صحنه تصادف را نیز از سر خود خارج کنید. فرار از صحنه تصادف نه تنها باعث بیشتر شدن تلفات و خسارت احتمالی می شود، بلکه حرکتی غیر اخلاقی و ناجوانمردانه است. هرچند با وجود دوربین مداربسته بیسیم و همچنین دوربین های نصب شده در مکان های عمومی اطراف، یافتن شما کار چندان سختی نخواهد بود. علاوه بر آن، امروزه اکثر شرکت های بیمه برای راحتی کار کارشناسان تصادف خود، نصب دوربین خودرو را به رانندگان و مشترکین خود توصیه می کنند. بدین ترتیب شناسایی مقصر اصلی نیز راحت تر از گذشته شده است. بخاطر داشته باشید بیمه بدنه و شخص ثالث خودروی خود را همیشه تمدید کنید تا در صورت وقوع تصادف، نگرانی ای بابت خسارت مالی نداشته باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی