• یکشنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400111712757
  • خبرنگار : 71038

/ بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان/

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: انقلاب اسلامی روند جهانی را تغییر داده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: انقلاب اسلامی روند جهانی را تغییر داده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : انقلاب برخلاف نظام های لیبرالیستی و سوسیالیستی به دنبال منها کردن دین از مسیر زندگی انسان ها نبود، بلکه تلاش داشت دین را وارد مسیر زندگی انسانها کند ، دینی که انقلابی است ، دعوت به ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و استبداد می‌کرد و با نظام طاغوت سازش ندارد .

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سعید رضا عاملی صبح روز یکشنبه در نشست بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان که از سوی جهاد دانشگاهی و انجمن ایرانی مطالعات جهان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شده بود، در بخشی از صحبت های خود اظهار کرد : انقلاب اسلامی به دین اهمیت داد ، نه فقط به دین اسلام ، بلکه ادیان مختلف موقعیت عرضه و حضور پیدا کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش‌های دشمنان در طول این سال ها برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی گفت : در این سال ها شاهد بودیم که دشمنان تلاش کردند از طریق نظامی و ایجاد جنگ هشت ساله و سپس در قالب جنگ اقتصادی و اعمال تحریم ، اهداف خود علیه انقلاب اسلامی را به پیش ببرند و اکنون نیز جنگ شناختی و جنگ نرم را در عرصه های مختلف علیه ایران دنبال می کنند .

وی افزود : آنها به دنبال این هستند که به انقلاب با ایجاد فرهنگ جدیدی در جامعه ایران ضربه بزنند و انقلاب را با فروریختن سرمایه های انسانی با شکست روبرو کنند .

عاملی تاکید کرد : دشمنان در طول ۴۳ سال گذشته ، مسیر گرفتن جوهره دین از جامعه ایران را دنبال کرده اند .

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ، روند جهانی را تغییر داده است . 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود در نشست بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان تصریح کرد: انقلاب اسلامی برخلاف نظام‌های سوسیالیستی و لیبرالیستی که به دنبال منها کردن دین از مسیر زندگی افراد بودند تلاش کرد که دین را وارد مسیر زندگی افراد کند دینی که انقلابی باشد، دعوت به استقامت و ایستادگی در برابر ظلم کند دینی که سازگاری با نظام طاغوت ندارد.

وی ادامه داد: در واقع انقلاب اسلامی به دین اهمیت داد نه فقط دین اسلام بلکه این زمینه را فراهم کرد که ادیان مختلف فرصت و موقعیت عرضه و حضور پیدا کنند.

وی با تاکید بر این‌که در واقع یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی احیای دین در ایران و به تبع آن در جهان است اضافه کرد: در همین چارچوب می‌بینید در نقاط مختلف جهان توجه به دین از جمله دین اسلام افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که به طور معمول کژتابی‌ها را در مسیر یک حرکت اصیل و مهم را نباید به پای آن حرکت اصیل گذاشت، ادامه داد: اسلامی که حضرت محمد (ص) ارائه کرد یک الگوی ناب برای زندگی انسان‌هاست و ما دیدیم که در فاصله کمی بعد از رحلت پیامبر تعدادی از اصحاب ایشان از این حرکت اصیل انحراف پیدا کردند و دچار کژتابی‌هایی شدند. انقلاب اسلامی نیز یک دستاوردی است که برپایه حرکت امام خمینی (ره) و پشتوانه مردم ایران حاصل شده هدفش استقرار اسلام و عدالت در جامعه بوده در این مسیر بعضا شاهد کژتابی‌ها و برخی کمبودها هستیم ولی نباید که این کژتابی‌ها را به پای اصل موضوع گذاشت.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بنیان نخبگانی در ایران قوی‌تر شده است خاطر نشان کرد: در حال حاضر برخی اظهارنظرها را می‌شنویم که مثلا برخی از نخبگان کشور به دیگر نقاط دنیا سفر کرده‌اند به دلایل مختلف از جمله کسب درآمد و یا موقعیت بهتر و ما در همین چارچوب می‌بینیم که جامعه نخبگانی‌مان بعضا در هدف قرار گرفته است ولی خود این موضوع نشان می‌دهد که ظرفیت بالایی در کشور وجود دارد که جامعه نخبگانی مورد هدف قرار گرفته است.

عاملی همچنین به پیشرفت علم در ایران در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و اضافه کرد: ما در حوزه‌های مختلف از جمله نانوتکنولوژی، انرژی و تولید علم در کشور پیشرفت‌های خوبی کسب کرده‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان این‌که ما در مسیر حرکت خود کاستی‌های زیادی داریم و با نقطه مطلوب فاصله داریم، اظهار کرد: ضروری است که خلاءها و کمبودها را پر کنیم ولی نباید دچار این آسیب ذهنی شویم که صرفا بر روی نداشته‌هایمان تمرکز کنیم و به داشته‌ها و پیشرفت‌هایمان کم‌توجهی کنیم. داشتن چنین نگاهی یک آسیب است و رهبر معظم انقلاب به درستی در گام دوم تمرکزشان بر داشته‌ها است. 

این استاد دانشگاه با بیان این‌که در آغاز چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید تمرکزمان بر استقرار جامعه اسلامی و فراهم کردن ملزومات آن باشد، اضافه کرد: در همین چارچوب ضروری است که تحقق تمدن نوین اسلامی در دستور کار دانشمندان و نخبگان کشور قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha