• یکشنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1400111712876
  • خبرنگار : 71541

سیستم سورتینگ هوشمند پستی کشور افتتاح شد

سیستم سورتینگ هوشمند پستی کشور افتتاح شد

سیستم سورتینگ هوشمند مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، آیین افتتاح سیستم سورتینگ هوشمند مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور، صبح امروز با حضور عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-، رمضانعلی سبحانی‌فر -مدیرعامل سابق شرکت ملی پست- و محمود لیائی -مدیرعامل شرکت ملی پست- در مرکز تجزیه و مبادلات مکانیزه پست لشگر، افتتاح شد.

مراکز تجزیه و مبادلات استراتژیک‌ترین واحد مجموعه شرکت ملی پست است، هرگونه خدمتی که دارای فرایند قبول، تجزیه، رهسپاری و توزیع باشد در قالب مرسولات پستی وارد مراکز تجزیه و مبادلات می‌شود. پیش از این، اقدامات در بخش تجزیه و مبادلات به صورت دستی انجام می‌شد، از سال گذشته سورتینگ هوشمند در پست تهران راه‌اندازی شد و با راه‌اندازی این سیستم مرسوله به صورت هوشمند مبتنی بر مقصد تفکیک می‌شوند.

بعد از تهران، پنج کلان‌شهر مجهز به سورتینگ هوشمند شدند که شامل اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و اهواز هستند. راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند در استان‌ها علاوه بر ایجاد بهره‌وری مزیت‌های دیگری دارد که پست را به سمت مدرن شدن می‌برد و امروز ارسال مرسولات از روش‌های سنتی گذشته فاصله گرفته است.

بهره‌برداری از مرکز دیتاسنتر پشتیبان شرکت پست

در این مراسم رمضانعلی سبحانی‌فر -مدیرعامل سابق شرکت ملی پست- که به‌تازگی جای خود را به محمود لیائی داده، ضمن اشاره به اقداماتی که در زمان ۱۷ ماهه مسوولیت او در شرکت ملی پست انجام شده، اظهار کرد:‌ از ابتدای کار خود در شرکت ملی پست قصد داشتیم گره مرکز مبادلات را باز کنیم و مشکلات این مرکز را درست کنیم. در مدت مسئولیتم در بخش توزیع شاهد کمبود خودرو بودیم که این مشکل حل شد، ۴۰ دستگاه کامیون و برای توزیع مرسولات نیز ۴۰۰ دستگاه وانت خریداری کردیم که افزایش ۱۰۰ درصدی داشت.

وی گفت: در بحث هوشمندسازی با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان پنج مرکز تجزیه هوشمند را راه‌اندازی کردیم و با سیستم سورتینگ هوشمند همانند کشورهای توسعه‌یافته شدیم. ما امکان رصد هوشمند کالاهای اساسی را از تولید تا مصرف داریم و در این خصوص هم اقداماتی صورت گرفته است. اگر به کسب‌وکارهای اینترنتی خدمت خوبی بدهیم همه آنها ارسال مرسولاتشان را به پست واگذار می‌کنند، همانطور که با چند شرکت اینترنتی هم در این مدت قرارداد منعقد کردیم.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پست گفت: شبکه ملی پست تا کنون هیچ مرکز پشتیبانی نداشت که با دستور وزیر ارتباطات، مرکز دیتاسنتر پشتیبان شرکت ملی پست نیز در ساختمان چهارراه لشکر در حال راه‌اندازی است و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. در این مدت ۷۰۰ ترازوی باجه‌های قبول مرسولاتمان هوشمند شد که دیگر کاربر هیچ دخل و تصرفی نمی‌تواند داشته باشد و ۶۰۰ ترازوی دیگر درحال آماده‌سازی است که حق مردم و شرکت‌ها دیگر ضایع نخواهد شد.

استفاده از سورتینگ، اقدامی مهم در جهت هوشمندسازی خدمات پستی است

همچنین حسین غضنفری -معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست- با بیان اینکه استفاده از سورتینگ اقدامی مهم در جهت هوشمندسازی خدمات پستی است، گفت: در چند سال گذشته اقدامات زیادی برای هوشمندسازی پست انجام شده است. هوشمندسازی یعنی تمامی خدمات به‌صورت یک‌پارچه ارائه شود. مدیریت هزینه‌ها، ارتقای بهره‌وری منابع و زیرساخت‌های موجود، کاهش زمان سیر مرسولات و مدیریت ناوگان رهسپاری، کاهش زمان سیر مرسولات، قابلیت رهگیری لحظه‌ای و ارائه سرویس‌های ارزش افزوده از مزایای هوشمندسازی است.

وی ادامه داد: بخش زیادی از هزینه‌های پستی مربوط به توزیع مرسوله‌ها است که با یکپارچه‌سازی این هزینه که اکنون در حدود ۴۱ درصد کل هزینه‌های شبکه پستی است تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد. مزیت دیگر هوشمندسازی امکان ردیابی لحظه‌ای مرسوله است. در سیستم هوشمند پستی دریافت کننده می‌تواند در هر لحظه مرسوله خود را ردیابی و حتی آدرس محل تحویل بسته پستی را تغییر دهد.

غضنفری خاطرنشان کرد: در لایه زیرساخت هوشمندسازی شبکه پستی، استفاده از سورتینگ گام اول است. دیتا در این سیستم به صورت دقیق دسته‌بندی شده و در نتیجه سرعت شناسایی هر مرسوله افزایش می‌یابد. در سیستم سورتینگ هوشمند پستی کشور از کد پستی استفاده گسترده‌ای شده و پستچی با دقت بالا مرسوله را به‌دست دریافت کننده می‌رساند. همچنین استفاده از موتور، دوچرخه و عابر پیاده به‌خاطر محدودیت‌های استفاده از وانت در شهرها جزو تغییرات مهمی است که در لایه توزیع باید رخ دهد.

محمود لیائی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل جدید شرکت ملی پست- نیز در این مراسم اظهار کرد: در حکم انتصابم درباره هوشمندسازی و تحول دیجیتال در پست تاکید شده است که با استفاده موثر از سرمایه های انسانی این شرکت در تحقق وظایفم تلاش خواهم کرد. ما باید به پست به عنوان اپراتور لجستیک هوشمند نگاه کنیم و از تجربیات دیگر کشورها نیز بهره بگیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha