• یکشنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400111713061
  • خبرنگار : 71038

/ بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان/

ایزدی: خنثی کردن ۴۳ سال تلاش برای سرنگونی انقلاب، دست‌آورد بزرگی است

ایزدی: خنثی کردن ۴۳ سال تلاش برای سرنگونی انقلاب، دست‌آورد بزرگی است

یک کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: اندیشکده های سیاست خارجی در آمریکا در روند سیاست سازی در این کشور تأثیر دارند ولی نهادهای مستقلی نیستند.

به گزارش ایسنا، فواد ایزدی صبح روز یکشنبه در نشست بازتاب انقلاب اسلامی در آثار اندیشمندان جهان که از سوی جهاد دانشگاهی و انجمن ایرانی مطالعات جهانی در دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با موضوع اندیشکده های آمریکایی و انقلاب اسلامی که به دلیل سرماخوردگی به صورت ویدئوکنفرانس سخنرانی می کرد با بیان مطلب فوق گفت: اندیشکده ها در آمریکا نهادهای مستقلی نیستند. البته دولتی نیز محسوب نمی شوند و با توجه به هزینه های مادی شان به برخی از جریان ها و افراد در آمریکا وابستگی دارند.

وی ادامه داد: بنابراین سیاست خارجی در آمریکا اگر به سمتی حرکت می کند که این سمت معمولا توسط سیاستمداران تعیین می شود و این سیاستمداران نیز بیش از اینکه متأثر از این پژهشکده ها و اندیشکده ها باشند متأثر از حمایت های مالی افرادی هستند که در انتخابات از آن ها حمایت کرده اند.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه چندی پیش یک کار پژوهشی در مورد اندیشکده هایی که در آمریکا در مورد ایران فعالیت می کنند، انجام شد و براساس این پژوهش می توان این اندیشکده ها را به چهار گروه تقسیم کرد.

فواد ایزدی با بیان اینکه دسته اول پژوهشکده ها و اندیشکده هایی هستند که بر روی اعمال فشار حداکثری علیه تهران تأکید دارند و ما در دوران ترامپ به وضوح فعالیت آن ها را مشاهده می کردیم، افزود: آن ها نگاه خصمانه ای به جمهوری اسلامی ایران دارند و تأکید بر این دارند که باید از طریق تحریم و فشار، ایران سرنگون شود. این اندیشکده ها در بین جمهوری خواهان دارای نفوذ و تأثیرگذاری هستند. البته سیاست را آن ها تعیین نمی کنند بلکه همراه آن سیاست می شوند و آن را تبیین و دنبال می کنند.

این استاد دانشگاه گروه دوم را اندیشکده هایی عنوان کرد که معتقد به سرنگونی جمهوری اسلامی ایران هستند و معتقد که در این ارتباط باید اهرم های قدرت از ایران گرفته شود تا از طریق سلب این اهرم های قدرت، جمهوری اسلامی ایران سرنگون شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این گروه دوم از نظر جمعیت بزرگترین گروه در بین چهار گروه مورد اشاره است، افزود: این ها نسبت به گروه اول هوشمندانه تر رفتار می کنند. آن ها معتقدند که جمهوری اسلامی ایران به راحتی سرنگون نمی شود و اگر این اتفاق به راحتی قابل تحقق بود در ۴۳ سال گذشته انجام شده بود. آن ها می گویند باید اهرم های قدرت از ایران گرفته شود و در همین چارچوب از برجام حمایت می کردند و به برجام ۲ و ۳ نیز اعتقاد داشتند.

فواد ایزدی در توصیف گروه سوم نیز گفت: آن ها به دنبال سرنگونی نیستند بلکه آن ها معتقدند که ما باید کاری کنیم که ایران به سمتی برود که ما می خواهیم و در همین چارچوب تأکید دارند که نباید این تصور در ایران ایجاد شود که ما می خواهیم جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنیم. آن ها می گویند ایران کشور مهمی است و نباید بین ایران و آمریکا تقابل ادامه پیدا کن. آنها مخالف تحریم هستند ولی می گویند که ما باید کاری کنیم که ایران به سمتی که ما می خواهیم حرکت کند. بنابراین نگاه آن ها نیز خیرخواهانه نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گروه چهارم چپ ها هستند که مخالف سیاست خارجی آمریکا هستند و معتقدند که سیاست خارجی آمریکا استعماری است و این نوع سیاست باعث تضعیف آمریکا شده است. این گروه از نظر تعداد کمترین تعداد را در بین دیگر گروه های مورد اشاره دارد و هیچ گاه در دولت حضور نداشته و اجازه حضور ندارد.

وی با بیان اینکه گروه یک در بین جمهوری خواهان و گروه دو در بین دموکرات ها دارای نفوذ هستند، افزود: در طول ۴۳ سال گذشته تلاش های زیادی صورت گرفته که جمهوری اسلامی ایران سرنگون شود ولی علیرغم این تلاش ها انقلاب اسلامی ایران همچنان پایدار مانده و به فعالیت های خود ادامه داد و خواهد داد و این چیز کمی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha