• دوشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400111814219
  • خبرنگار : 71610

الاخبار: برخورد صدر با آیت‌الله سیستانی؛ اولین مانع بر سر راه پروژه مقتدی صدر

الاخبار: برخورد صدر با آیت‌الله سیستانی؛ اولین مانع بر سر راه پروژه مقتدی صدر

به نظر نمی‌رسد که راه برای دستیابی صدر به اولین هدف خود، یعنی تضعیف چارچوب هماهنگی شیعیان در قدرت و سپس استفاده از دولت جدید برای اصلاح ساختار حشد شعبی به عنوان قدرت اصلی مخالفانش در راستای در اختیار گرفتن تصمیم گیری شیعیان عراق هموار باشد و مسائل مختلفی تحقق تلاش‌های او را دشوار کرده‌اند مسائلی مانند توهین یکی از رهبران جریان به مرجعیت عالیقدر شیعیان و یا اختلافات میان کردها درباره پست ریاست جمهوری که به موانعی جدی در مسیر تحقق پروژه صدر تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان در یادداشتی درباره تحولات سیاسی اخیر عراق و تصمیمات مقتدی صدر از بابت  تحریم جلسه پارلمان برای تعیین رئیس جمهوری جدید این کشور نوشت: پس از توهین یکی از رهبران جریان صدر عراق به آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان که خشم میلیون‌ها نفر از حامیان ایشان را برانگیخت، شانس این جریان برای تشکیل دولت اکثریت ملی کاهش یافت. علاوه بر این مشکل مانع ایجاد شده در مسیر انتخاب رئیس جمهوری جدید عراق نیز کار او را دشوار کرده و به مانعی بر سر راه تلاش‌های مقتدی صدر، رهبر جریان صدر برای تشکیل چنین دولتی تبدیل شده است. همچنین تهدیدات امنیتی‌ای که گریبانگیر عراق شده و منشأ آنها ائتلاف بین‌المللی – منطقه‌ای است را نیز باید به این موانع افزود.

درگیری با مرجعیت دینی در نجف، باعث ایجاد ایستگاهی منفی در مسیر پروژه مقتدی صدر برای حکومت بر عراق شد، به ویژه که این پروژه بیشتر مبتنی بر پراکندگی احزاب دیگر، درگیری عراق در پرونده‌های مختلف و اختلافات قومی و قبیله‌ای است تا قدرت خود جریان صدر و این مسائل انعطاف‌پذیری بالایی را به مقتدی صدر برای ائتلاف با طرف‌های مختلف بدهد.

با این حال، نحوه کنترل جریان صدر توسط مقتدی صدر به ویژه پس از اظهاراتی که طی دو روز گذشته مطرح کرد، عراقی‌ها را نسبت به شکل گیری یک دیکتاتوری جدید در کشورشان نگران کرده است، به ویژه پس از آنکه حازم الاعرجی، یکی از رهبران برجسته جریان صدر به مرجعیت عالیقدر شیعیان توهین کرد و گفت که تصمیمات سیاسی و شرعی عراق صرفا از حنانه، محل اقامت مقتدی صدر در نجف صادر می‌شوند.

اقدام الاعرجی موجی از خشم را برانگیخت که به تظاهرات مردمی و تشکیل کمپین علیه صدر در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و اظهارات بعدی الاعرجی که گفت مقتدی صدر به او دستور داده است عذرخواهی کند؛ کمکی به این وضعیت نکرده است.

این کاهش "مجازات" برای الاعرجی به دلیل حمله او به مرجعیت و میلیون‌ها حامی ایشان، انتقاداتی را برانگیخت، به ویژه اینکه صدر به اخراج یا توقف فعالیت متخلفان مشهور است. این واکنش مقتدی صدر با عجله او در صدور بیانیه‌های محکوم کننده و تعلیق فعالیت یکی از مقامات جریان متبوعش به دلیل انتقاد از یک رقاص، مقایسه شد که در یک مصاحبه تلویزیونی نیمه برهنه گفته بود "قویاً از مقتدی صدر حمایت می‌کند."

این اقدام درباره مرجعیت، ممکن است نقطه تحولی در مسیر تشکیل دولت جدید عراق باشد، به ویژه اینکه بخش پنهانی از قدرت جریان صدر مبتنی بر بی‌طرفی سیاسی آن از نظر مرجعیت عراق است و همین مساله  به این جریان اجازه داد تا با شعارهای ضد فساد، خود را همسو با مرجعیت نشان دهد و مقتدی صدر همین مساله را شعار خود برای تشکیل دولت اکثریت ملی کرده است و چارچوب هماهنگی شیعیان را به صورت کامل کنار زده و آن را به دو بخش تقسیم می‌کند.

تلاش برای دور زدن مرجعیت دینی عراق مساله بسیار حساسی است، چراکه صدر، به عنوان یک روحانی و فرزند مرجع شهید سید محمد محمد صادق صدر، آرزو دارد که بزرگترین مرجع برای شیعیان در عراق باشد، به ویژه اینکه او به فراگیری علوم در قم ادامه می‌دهد و در این مسیر از کثرت حوزه‌های علمیه شیعه بهره می‌برد.

کمپین تشکیل شده علیه صدر پیشرفت قابل توجهی داشته است و وی متهم به حمایت از پروژه‌ای شده است که در نهایت منجر به گرو دادن کشور به آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات می‌شود و بسیاری معتقدند که صدر با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی همذات پنداری می‌کند که امروز به مدیریت امور عراق می‌پردازد.

بنابراین؛ این روحانی جوان چاره‌ای جز ارزیابی مجدد اوضاع و دستور به نمایندگان خود نداشت تا در جلسه امروز پارلمان برای انتخابات رئیس جمهوری  شرکت نکنند و مذاکرات دولت جدید را متوقف کنند.

اختلافات کردها؛ مانع بعدی در مسیر صدر

اختلافات کردها بر سر ریاست جمهوری نیز به مانعی در برابر جاه طلبی‌های صدر تبدیل شده است. طوری که مسعود بارزانی که با مقتدی صدر هم‌پیمان شده است می‌خواهد از شانس تعیین رئیس جمهوری توسط کردها استفاده کند و به همین دلیل حزب دموکرات کردستان عراق هوشیار زیباری را به منظور رقابت با برهم صالح برای تصدی پست ریاست جمهوری نامزد کرده است.

مسعود بارزانی علی‌رغم اینکه پس از توقف موقت نامزدی زیباری توسط دادگاه فدرال در تماس با مقتدی صدر بر ادامه ائتلاف با جریان صدر تاکید کرد؛ اما او نیز به دنبال تحقق بخشیدن به خواسته‌های خود و کنار زدن اتحادیه میهنی کردستان عراق با تعیین هوشیار زیباری به عنوان رئیس جمهوری جدید عراق در مقابل برهم صالح است.

این درحالی است که مقتدی صدر برای تشکیل دولت علاوه بر ۷۳ نماینده خود به ۳۱ نماینده حزب دموکرات و ۶۷ نماینده ائتلاف "حاکمیت"، (متشکل از ائتلاف تقدم و عزم) دارد.

به طور خلاصه، به نظر نمی‌رسد که راه برای دستیابی صدر به اولین هدف خود، یعنی تضعیف چارچوب هماهنگی شیعیان در قدرت و سپس استفاده از دولت جدید برای اصلاح ساختار حشد شعبی به عنوان قدرت اصلی مخالفانش در راستای در اختیار گرفتن تصمیم گیری شیعیان عراق هموار باشد.

آنچه تحقق اهداف جریان صدر را پیچیده‌تر می‌کند، این است که بی‌طرفی منطقه‌ای که صدر پرچم آن را برافراشته است، در کشور مانند عراق که در آن این حجم از مداخلات خارجی در هم تنیده شده است توهمی بیش نیست.

با این وجود؛ جهتی که وقایع در عراق در پیش خواهد گرفت بستگی به این مساله دارد که صدر چه خواهد کرد، این درحالی است که وی از زمان برگزاری انتخابات تاکنون او بارها پایبندی خود را به موضعش نشان داده است و این مساله این احتمال را جدی کرده است که انتخاب فعلی وی نهایی شود، مگر اینکه شرایط منجر تغییر در اعتقادات موضع او شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۲:۰۶

دیدین نتونستین رای بیارین الان دارین تخریبش میکنید اصلا موضوع عراق چه ربطی به ما داره

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۳:۱۴

دیوانه این آدم معلوم نیست سمت عراقه سمت ایرانه سمت روسیه است یا سمت آمریکا است ‌‌با خودش دعوا داره بعدشم اهل سنت توی عراق اقلیت محسوب میشن چطور سیصد نفر توی مجلس عراق مخالف صدرن ولی رییس جمهور سنی باشه

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۳:۴۲

گل گفتی

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۵:۲۱

پس لطفا نظر نده

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۸:۱۸

پس به تو چه ربطی داره که تحلیلش کنن یا بزعم تو تخریبش کنن؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۹:۱۹

به تو ربطی نداره نظر نده ، به ما ربط داره . دیگل

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۰۰:۱۹

اگر عراق نا امن بشه یعنی امنیت مملکت ما به خطر می افتد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۰۱:۰۲

خدا کند شما از آندسته افراد که تشکیل داعش در سوریه و عراق را بدون ارتباط با ایران دانستند وبا اعزام مبارزان مدافع حرم مخالفت کردند ودراخر دیدند نوک پیکان حرکت داعش به سمت ایران است که ترکش‌های این گروه به مجلس هم برخورد کرد .عزیزم همه دعواها برسر لحاف ملاست وگرنه علم کردن صدر چیزی جز شکستن وحدت شیعیان نیست اگر صدر دراعمالش تجدید نظر نکند میشود ملعیه عربستان وامارات بی شرف.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۲:۴۵

آفرین بر شما سید بزرگوار که راه اسلام و احکام الهی را میروید

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۷:۳۴

این صدر معلوم نیست چی کار داره میکنه گاهی به نعل میزنه گاهی به میخ

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۹:۴۳

آره پیروی از راهی که مورد علاقه آمریکا و اسرائیل هست احتمالاً جز احکام شما به ظاهر شیعیان هست. شیعه واقعی مثل امام حسین (ع) باید مقابل ظلم و جور ظالمان بایستد چه آن ظلم در عراق باشد چه در یمن چه در فلسطین. ان شا الله خدا بنده و شما رو به راه راست هدایت کند.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۹:۴۸

ای شیطون بااین حرف تحریکش می کنی؟ راه اسلام تفرقه نیست پرفسور !!!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۰:۴۳

فهم سیاسی شما هم ستودنی ست خخخخ آقای صدر همان مسیر امارات و بهرین را می‌رود یعنی عادی سازی روابط با رژیم کودک کش صهیونیستی نه مسیر اسلام

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۳:۲۸

و اعتصمو بحبل الله جمیعا و لا تفرقو. راه اسلام و شیعه وحدت است و نه تفرقه برادر محترم

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۳:۱۱

اخه تو کی هستی که با ایت الله سیستانی مخالفت کنی ای مردم غیور عراق اگه بزارید این صدر پا بگیره بلایی سر شما خواهد امد پس تا زود دست بکار بشید و ریشه فساد رو برکنید

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۳:۱۵

اون چه که مشخصه اینکه حشدالشعبی اکثر کرسی‌ها شو از دست داد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۳:۴۷

سلام چرا ربط‌نداره‌فردا‌مثل‌صدام‌دیکتاتور‌سر‌کاربیاد‌توجواب‌گوهستی‌باید‌15سال‌صبر‌کنیم‌اون‌روکنار‌بزنند‌تازه‌ما‌نباید‌از‌یک‌سوراخ‌دو‌بار‌گزیده‌شویم‌امریکا‌واسراییل‌وعربستان‌وامارات‌دارن‌دخالت‌می‌کنند‌مابشینیم‌نگاه‌کنیم

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۴:۱۶

درود بی پایان بر مقتدا صدر

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۴:۴۳

اگه آیت الله سیستانی نبود الان استخونای صدر پوسیده بود. آمریکاییا داشتن میکشتنش آیت الله سیستانی نجاتش داد.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۵:۰۰

پسر نوح با بدان بنشست ، خاندان نبوتش گم شد!

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۵:۱۰

آفرین برشماکه ۱/۵میلیارددلارفقط یک قلم ۳ماه قبل ازترورشهیدان حاج قاسم دلاوروابومهدی،بعنوان پیش پرداخت همکاری باوهابیون وشیوخ خلیج فارس وامریکا؛وایجادتفرقه درمیان مردم عراق وآماده سازی بستربرای نشستن درکرسی قدرت ،ازپاشاه عربستان گرفتید

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۵:۱۵

پسرنوح‌باشیوخ وآلسعودبنشست وفقط یک قلم درسال۹۸باسفربه مهدوهابیت عربستان۱/۵میلیاردبرای تفرقه دربین گروههای جهادی عراق ومردم عزیزعراق گرفت، وبعدترورحاج قاسم دلاوروابومهدی وانتخاباتی که سرورومرکزکنترل آراآن درامارات ودست شیوخ وامریکا واسراییل قرارداشت ونهایتاخاندان محترم مقتدی صدررابااین عطش قدرت شرمنده کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۵:۱۹

روحانی لیبرال ودستمال بدست آمریکا وآل سعود قصد نابودی مقاومت عراق را دارد متاسفانه از این افراد در ایران خودمون کم نداریم. فقط نیاز به بصیرت وهوشیاری ملت عراق دارد که گول این امام های انگلیسی را نخورند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۵:۳۳

این مرتیکه هم دنبال جنگ و خرابکاری اینا خودشان تو بیغوله ها بزرگ شدن میخواهن عراق رو به خرابه تبدیل کنند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۵:۳۸

تضيعف هماهنگی شیعیان؟؟؟؟؟ مگر خودش چ دیانتی دارد؟؟؟؟ لطفا درست درمورد دیگران بنویسد والکی ب هر چی حجم ندید و دخالت بیجا نکنیم خیلی مردیم کلاه خودمونو بچسبونیم که باد نبره

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۶:۰۶

بنده کیه این آدم خودشو سخت گم کرده

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۶:۲۰

خدا دشمنان حشد الشعبی رو ریشه کن کنه چه مقتدی صدر، چه ذیل و ...

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۶:۴۰

در دام دشمن گرفتار شده. است .

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۷:۵۱

نظر کلی ایشون اینه که تفنگ فقط باید در دست نیروهای مسلح عراق باشد.ونهادها وگروههای مسلح حتما باید پس ازادغام در ارتش تحت فرمان واحد ارتش عراق باشند.ومخالف حضور نظامی بیگانه خصوصا آمریکا در عراق .خوب وبدش رو باید در وضعیت امنیتی عراق محک زد.عراق کشور متفاوتی است.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۷:۵۳

صدر اصلا در حد و اندازه ای نیست که بخواهد با مرجعیت معظم شیعه هماوردی کند. عرصه سیمرغ نه جولانگه دوست.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۸:۵۹

برائت می‌جویم از این سید ناخلف یعنی مقتدی صدر که بهتر است مقتدی قعر او را بنامیم.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۹:۰۱

چرا کیف قاپ ها و قمه کش ها و دزد راحت برای خودشان در خیابانها می چرخند ؟

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۹:۱۸

دهن الاعرجی را باید پاره کنند. متاسفانه صدر هم توی زمین سعودیها بازی میکنه .

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۹:۴۰

سلام علیکم ان شا الله این توطئه‌ دشمنان اسلام و شیعه که جدا کردن ایران و عراق به عنوان دوست و برادر هست نقش بر آب میشه، خداوند متعال به رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای عمر طولانی و با عزت و به مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سیستانی نیز از کرامات خود عطا فرماید. مرگ بر آمریکا و اسرائیل و انگلیس که هر روز به دنبال توطئه و تفرقه میان شیعیان و مسلمانان هستن و فقط به خودشون فکر میکنن.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۹:۴۴

وقتی ک برگها میریزد،سرجوخه جلوی تیمسار ،در امد،

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۹:۴۸

صدر ... خورده به آیت الله سیستانی توهین کنه

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۰:۰۲

هرکسی که بفکر منافع مردم کشورش و داشتن رابطه‌ی سالم با همه‌ی کشورها و همینطور آمریکا رو دررأس کارهاش قرار بده، منفور‌ گروهای متحجر و عقب‌افتاده است. چون اینا نمیخان مردم آگاه باشن.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۰:۴۳

از سال ۶۵ معلوم بود که او یک مسعود رجوی خائن ثانی هست ولی به راحتی همه را فریب داد. حالا باشد تا صبح اجلش!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۱:۱۹

اتحاد شیعیان باید درعراق حفظ بشه که امریکا وعربستان ازاین موضوع سواستفاده نکنند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۱:۲۴

عطش قدرت چشم حقیقت بین را کور میکند.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۱:۴۱

مقتدی صدر یک ادم روانی است،،،ادم معلوم الحال که حتی شیعیان و مرجع بزرگ را فدای اهداف شیطانی میکند،،،باید جلو این فرد بی تدبیر و مشکوک گرفته بشود،،،

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۱:۵۴

اصلا چرا باید مقتدی صدر جیش الشعبی و احزاب طرفدار شما را که رای لازم را نیاوردند در قدرت شریک کند؟شماها بدلیل اینکه مردم عراق به طرفداران تان رای ندادند از هر طریقی قصد تخریب و سنگ اندازی برای صدر را دارید

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۲:۰۹

تازمانی که دولت موقت آمریکا در عراق بود امثال این سادات درسوراخ موش بودند والان هم به امید حمایت پادشاه عربستان و امارات هستند که شاخ شدند امثال صدر اگر یک روزی یک مثل صدام حکومت راقبضه کند دوبار به سوراخ میروند فقط اندکی آیت الله سیستانی آن هم بخاطر هوادارانی که دارد شاخ شده وگرنه توهم پخی نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۲:۲۲

مرجعیت شیعه عراق در شازع الرسول مستقر است ومابقی جریانات عراق مستودع، کلام اول واخر بامرجعیت است.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۳:۲۷

هیچ وقت کشورهای بیگانه که الان شدن برادر درصورتی چقدر خون زن و بچه و پیر و جوان تو 8سال جنگ بیگناه ریختن حالا دم از قدرت و اسلام میزنن شما فقط برای قدرت و بقای خودتون قدم برمی‌دارد نه بفکر مردم بودید و نخواهید بود

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۳:۴۲

عراق چه ربطی به ما داره مروم ایران از گشنگی میمیرند اینا فوضول بقیه اند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۲۳:۴۳

کدام سید بزرگوار مرد حسابی داره ماهی خودشو در این هرج و مرج عراق به اسم مبارزه با فساد صید میکنه. اعلام بی طرفی در منطقه فکر می‌کنید نقشه ای پشتش نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۰۰:۰۴

این مقتدا صدر هم از عربستان خط میگیره تا بین مسلمانان و شیعیان عراق اختلاف بیاندازد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۰۱:۰۷

این آدم معلوم نیست فازش چیه! هر چی هست سیاستمدار سختیه.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۰۷:۰۵

مقتدی صدر خواهان یک کشور مبتنی بر قانون هست و اینکه صلاح مملکت. خویش خسروان دانند.‌ شما هم اینهمه در امور کشورهای منطقه دخالت نکنید که تاوانش را مردم می دهند.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۰۷:۲۲

صدر قدرت طلبه واسیر نفسشه درست برخلاف ایت الله سیستانی ایت الله سیستانی یک روحانی بزرگه ومردم عراق باید طبق نظر ایشون حرکت کنند وازایشون اطاعت کنند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۰۷:۳۸

این همون پوست ابریشمی نیست داشت واکسن میزد پوست تمیزش خیلی به چشم اومد حالا اینجا فاز عقاب برداشته

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۰۷:۵۹

مقتدا صدر نوکر آمریکاست.اوبرای کسب قدرت به آمریکا تکیه کرده ومامورآمریکاشده

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۰۸:۳۰

سلام .بنظر بنده صد رحمت به صدام .شرر از تمام وجود صدر جاریه! فقط بدرد کشت وکشتار میخورد نه زمامداری.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۰۹:۰۳

مقتدی صدر یکی از عوامل اصلی فتنه ونا آرامی ها در عراق است ولی همچنان برای خودش طرفداران زیادی دارد چون از نظر به روز بودن دید کاهش از روحانیون دیگر در سطح بالاتری قرار دارد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۰۹:۲۱

آخر حکومت عراق چه ربطی به ما داره. چرا نمی‌گذارند حکومت تشکیل بدن. مردمشان آرامش و آسایش داشته باشند. اینهمه دخالت در حد وسیعی از طرف ترکیه و ایران. واقعاً حکومت عراق در مرز فروپاشی است