• سه‌شنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۰:۲۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400111914361
  • خبرنگار : 71626

واکنش ضیاء موحد به حاشیه‌های اخیر زبان‌های قومی و فارسی

واکنش ضیاء موحد به حاشیه‌های اخیر زبان‌های قومی و فارسی

ضیاء موحد دیدگاهش را درباره جایگاه زبان‌های بومی و فارسی و حاشیه‌های اخیر بیان کرد.

در روزهای اخیر با به میان آمدن پای برخی رسانه‌های خارجی، اختلاف نظرهایی درخصوص قیاس زبان فارسی با زبان‌های بومی و قومی که پیش‌تر نیز گاهی موجب شکل‌گیری بحث‌هایی می‌شد، شکلی دیگر گرفته و موجب ترند شدن هشتگ‌هایی همچون «منوفارسی» شده است. 

در پی این ماجرا، ضیاء موحد، شاعر و پژوهشگر ادبی  و منطق‌دان در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص اظهارنظرهایی مبنی بر مانع دانستن زبان فارسی برای زبان‌های قومی و بحث‌هایی که در این زمینه ایجاد می‌شود، اظهار کرد: زبان در رشد عقلانی و عاطفی چنان نقش مهمی دارد که تبعیض قائل شدن و زبانی را برتر از زبان دیگر دانستن، دیگر از بحث‌های بسیار ابتدایی است. مسلم است که زبان‌های مادری همچون: ترکی، کردی و... هیچ فرقی ندارند و همه این‌ها باید حضور داشته باشند و هر کدام از آن‌ها گنجینه‌ای از معارف و مفاهیمی هستند که بعضی از آن‌ها منحصربه‌فرد و مخصوص به خودشان است. کمااین‌که ساختار نحوی آن‌ها نیز ممکن است متفاوت باشد و همه این‌ها بر روی بیان عاطفی تاثیر می‌گذارد و حیف است که ما خودمان را از این‌ها مجزا کنیم.

او در عین حال گفت: بسیاری از کسانی که مثلا به زبان ترکی یا آذری صحبت می‌کنند، سهم بزرگی در ادبیات فارسی داشته‌اند یا حتی نسبت به زبان فارسی علاقه بیشتری نشان می‌دادند تا زبان مادری‌شان. در این زمینه می‌توانم از آقای محمدامین ریاحی و آقای زریاب خویی نام ببرم که نسبت به زبان فارسی تعصب داشتند؛ البته زبان خودشان را هم داشتند.

موحد در ادامه این بحث‌ها را از لحاظ سیاسی نیز موجب تفرقه دانست و بیان کرد: به نظر من، همه زبان‌ها باید به رسمیت شناخته شوند و اگر برخی زبان‌ها تحت تاثیر زبان مرجع یا زبان مسلط از بین بروند، باعث تاسف است. این بحث‌ها را معمولا کسانی مطرح می‌کنند که خیلی تعصب دارند. من اعتقاد دارم همه زبان‌ها را به نسبتی که خودشان جدی می‌گیرند، ما هم باید جدی بگیریم.

این سعدی‌شناس همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آسیب موج‌هایی همچون آن‌چه در روزهای اخیر ایجاد شده، برای زبان فارسی و همچنین زبان‌های بومی و قومی گفت: هیچ‌کدام خطری نیستند؛ این زبان‌ها هر طوری که تا حالا بودند، بعدا هم همان‌طور خواهند ماند. این حرف‌هایی که می‌زنند خارج از حوزه زبان است و می‌خواهند زبانی را بر زبان دیگر ترجیح بدهند، بحث‌های انحرافی است. البته بر روی بعضی زبان‌ها کار شده، کتاب نوشته شده، روزنامه دارند و درخصوص بعضی زبان‌ها هم چنین نبوده. این همت خودشان است. اگر رسانه‌ای پیدا کردند که حرف‌شان را بزنند هم متاسفانه با تعصب زدند.

ضیاء موحد سپس به تجربه‌های شخصی خود اشاره و بیان کرد: کارهای من به زبان عربی هم ترجمه شده و من از این قضیه خیلی خوشحال هستم. حتی مقالاتم به کردی ترجمه شده و این باعث خوشحالی من می‌شود. آن‌هایی که زبان‌های خودشان را جدی گرفته و بر روی‌شان کار کرده‌اند، ارزشمند است. به چه مناسبت، چه حقی داریم تبعیض قائل شویم و بگوییم زبانی بهتر از زبان دیگری است؟ این حرف عقب‌افتاده‌ای است. مسئله این است که بر روی یک زبان کار شده باشد یا نشده باشد. درمورد بعضی زبان‌ها کم‌همتی کردند یا سیاست‌های دولتی مانع شدند اما هیچ‌کدام از این‌ها نتوانستند کاری از پیش ببرند. مثلا درمورد زبان ارمنی، در زمان رضاشاه که تدریس زبان ارمنی قدغن شده بود این‌طور که من شنیدم، شب‌ها بام‌به‌بام می‌رفتند و زبان ارمنی را یاد می‌گرفتند و این‌گونه مقابله کردند. در حال حاضر زبان ارمنی روزنامه و رسانه‌های خودش را دارد. من از ارامنه نشنیده‌ام که از این مسئله دلخور باشند یا شکایت کرده باشند، همان مقدار که بر روی آن کار کرده‌اند، پرورش پیدا کرده است. اگر این زبان‌ها را کنار بگذاریم، یک میراث را کنار گذاشته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۶:۱۴

یاشاسین ضیاموحد از بابت حق داربودنش در ضمن زبانی به نام آذری نداریم چون ماتورک هستیم در منطقه آذربایجان مثل ترک های ترکمن در منطقه ترکمنسان وتورک های قزاق در منطقه قزاقستان /در ضمن مبارزه تورک ها به شک مدنی بوده وخواهد بود و صدرصد جواب خواهد داد وماتورک ها حتما در این راه پیروز میدان حق و تدریس زبان خودمان خواهیم شد یاشاسین تورک خالقی یاشاسین توپراقیمیز

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۸:۱۱

بسم الله الرحمن الرحیم بنده به عنوان یک ایرانی غیر فارس زبان ازشما انسان با وجدان تشکر میکنم که واقعاً بدون تعصب حرف حق را زدی ایران برای همه ایرانیان کاش اینو همه درک کنند تا مملکت بدون حاشیه پیشرفت کنه نه اینکه باکتمان هویت اقوام به امنیت ملی مملکت صدمه وارد شود یاعلی

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۹:۰۲

پدر و مادر اینجانب فارسی و ترکی صحبت می کردند و من خودم عاشق زبان فارسی هستم و قضیه ی منوفارسی را بیشتر تجزیه طلب ها به آن دامن می زنند.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۶ ۰۷:۵۲

صددرصد تجزیه‌طلبانه هست و این بحث‌ها و شعارها در زمره پوپولیزم جای می‌گیرد. برید ببینید توی کدوم کشور توسعه یافته‌ای زبان‌های قومی رو به رسمیت می‌شناسند؟ هرجای دنیا چنین چیزی مطرح می‌شد، به بدترین شکل ممکن باهاش برخورد می‌شد. افسوس که اینجا ایرانه و ایران، کشور محافظه‌کارهاست 🍂

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۹ ۱۹:۳۲

در عمل باید به زبان قومیت ها ارزش داده شود از این حرفها قبلاً خیلی‌ها زده اند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۰ ۲۲:۱۰

خدا خبرت دهد که در شما برخلاف آقای ندوشن از انحصار زبان فارسی به صورت انحصاری نژادی دفاع نکردی و الا فارسی گرایی انحصاری همانند رسوبات فکری شعوبیه هم مرام دینی هم دموکراسی و توسعه کشور را به خطر می اندازد.بالاخره ایران ۵۰درصد غیر فارس و اطرافش عموما ترک و عرب و کرد و بلوچ ...هستند باید فرمول مناسب همزیستی مانع تنش شود.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۱ ۰۰:۲۰

شما اگه زبان شناس بودی باید میگفتی پارسی نه فارسی

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۱ ۰۲:۵۴

پیشوند استاد و دکتر و حضرت و جناب و .... برای موحد خیلی کوچک و ناچسب اند . ایشان مثل حافظ و سعدی و مولانا و خیام و ... فقط و فقط موحد ! است . انصافا هم یگانه است . با آرزوی طول عمر با عزت بیشتر برای ایشان .

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۰۳:۰۹

آفرین این مقاله قشنگ بود

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۴ ۰۹:۲۱

من زبان مادری ترکی هست اما خدا شکر در کشوری زبان رسمی و نوشتاری و اموزشی یکی هست یعنی زبان پارسی

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۵ ۰۰:۵۷

من خوشحالم که شما تا حدودی بدون تعصب به مسائل نگاه کردید ولی متاسفانه تعدادی افراطی خود را ترک جا زده و به فارسی ابراز علاقه کردن اگر ترک بودند عیبی نداشت کسی که نتواند زبان مادری خود را دوست داشته باشد و تسلیم آسیملاسیون افراطیون قرار بگیرد چه بهتر که فارس باشد من سی سال تهران بودم ولی با زبان مادری خود که ترکی است افتخار می کنم هر کس با زبان ترکی آشنا شود امکان ندارد از این هنر بی بدیل خوشش نیاید.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۶ ۰۴:۰۹

لطفاً از نویسنده این مقاله تشکر نکنید زیرا او ظاهراً یک پله عقب نشینی کرده است در حالیکه با قومی نامیدن سایر زبانها همچنان بر طبل برتری فارسی کوبیده و شرایط موجود سایر زبانها را ناشی از قصور متکلمین آن دانسته تا اولاً تلاش سیستماتیک پان پارس برای حذف سایر زبانها و یکدست سازی زبانی کشور را لاپوشانی کند ثانیاً سبب بقا و ادامه این شرایط باشد و در مقام تطهیر ظلم ظالمین و منکرین آیات الهی و اثبات قصور متکلمین سایر زبانها ، زبان عرمنی را به عنوان شاهد مثال ذکر کرده در حالیکه خوب میداند و خوب میدانیم که غیر از فارسی، تنها زبان ارمنی است که اجازه فعالیت دارد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۶ ۰۵:۳۶

جنگ داخلی برای تکه تکه کردن ایران اول نیاز به زیر ساخت فرهنگی دارد که همان بحث زبان های محلی و قومیت‌ها می باشد،و قتی غرب توانست این اختلاف را بندازد بعد می‌آید و جنگ‌ داخلی ایجاد میکند و ایران را تضعیف می‌کند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۶ ۰۹:۳۰

با عرض،سلام و ادب فقط تجزیه طلبها دنبال این کار هستند و در خارج هم اصل این قضیه کار پیر استعمار انگلیس،هست انها یک ایران یکپارچه و قوی را نمی خوهند با هر بهانه ای باید با ان مقابله کنند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۶ ۱۰:۲۶

غیرفارس زبان ها دغدغه ی زبان دارند ،از پرورش به زبان مادری محرومند ،از علاقه های خود محرومند و من ترک که فرزندم علاقمند به تدریس به زبان ترکی است در نهایت مجبور به مهاجرت خواهیم شد ولی این عدالت نیست ایران مال همه است و نمیدانم چرا ارامنه و یهودیان به زبان خودشان مدرسه دارند و ترک ها که دومین قوم بزرگ ایران هستند ندارند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۲۲:۲۸

زبان فارسی یک زبان مخصوص یک قوم نیست که برخی پانترک ها زیر این پست این زبان غنی را اینگونه جلوه می‌دهند ‌. ایران بزرگ از هزاره های دور شاهد اقوام گوناگونی بوده که همه اقوام برای ارتباط باهم به زبان فارسی سخن می‌کردند! الان هم هیچ قومی در ایران نسبت به زبان فارسی حتی شکایتی نکرده است جز پانترک ها که مزدور های میدانی صهیونیست ها و استکبار جهانی برای تفرقه بین ایرانیان و شیعیان هستند . باید دانست که ترک زبانن آذری وافادر ترین مردم به انقلاب و ایران بوده اند ‌! اما اکنون به وسیله دولت داعش پرور ترکیه با پول عده ای بی فرهنگ دارند راه صهیونیست را ادامه می‌دهند.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۷ ۱۱:۳۱

آموزش به زبان مادری باید باشد و در عین حال یک یا چند زبان رابط هم باشد کسانی که با زبان اقوام ایرانی دشمن هستند بحثهای انحرافی تجزیه طلبی را مطرح میکنند در حالیکه خودشان تجزیه طلبند وقتی زبان فارسی بشود خودی و زبانهای دیگر غیرخودی این یعنی تجزیه طلبی. اقوام ایرانی خواستار رسمیت همه زبانها هستند یعنی ملی گرا هستند اما کسانی که فقط زبان قومی خود را تحمیل میکنند قومگرا هستند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۸:۰۸

خوب منم از زبان انگلیسی بدم میاد! یکی دیگه هم از عربی بدش میاد! مگه دلیل می شه که بگم زبان انگلیسی نباید زبان بین المللی با شه یا عربی نباید در کشوری مثل عراق به عنوان زبان رسمی شناخته بشه!؟ اصلا به من چه!؟ از طرفی حالا یک عده ای هم بخوان زبان مادریشون رو با تعصب حفظ کنن، چه خللی در زبان رسمی مملکت بوجود میاد!؟ خیلی هم خوبه. اصلا بگذارید با فارسی هم شوخی کنن! چه ایرادی داره!؟ البته اگر قرار باشه این وسط حاضر بشن مثلا واژه های فارسی رو حذف و واژه انگلیسی جایگزین کنن که بعد از مدت کوتاهی همون زبون مادریشون هم نابود می شه! مشکل تعصب دقیقا همینجاست که بعضی از دشمنان ایران دنبالشن!