• سه‌شنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400111914562
  • خبرنگار : 71477

انگلیس می‌خواهد به روسیه درباره "ماهیت دفاعی" ناتو تضمین‌هایی بدهد

انگلیس می‌خواهد به روسیه درباره "ماهیت دفاعی" ناتو تضمین‌هایی بدهد

سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرد، لندن می‌خواهد با مسکو همکاری کند و به آن ضمانت دهد که ناتو هیچ تهدیدی برای روسیه محسوب نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، سخنگوی نخست وزیر انگلیس به خبرنگاران گفت: روسیه نسبت به حمله احتمالی ناتو ابراز نگرانی کرده اما ما صریحا تاکید کرده‌ایم که این نگرانی‌ها اساسا بی‌پایه و اساس هستند چرا که ناتو در اصل یک ائتلاف دفاعی است.

وی افزود: ما می خواهیم با روسیه همکاری کنیم و برای آن ضمانت‌های دیپلماتیکی در این خصوص ارائه کنیم. این اقدام به هیچ وجه به معنای سازش و مصالحه نیست چرا که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و دیگر رهبران غربی اعلام کرده‌اند که همه دموکراسی‌های اروپایی حق دارند به ناتو ملحق شوند.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس احتمالا در آینده نزدیک به روسیه سفر خواهد کرد و با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش دیدار می‌کند. براساس گزارش روزنامه تایمز، سفر لیز تراس به مسکو برای تاریخ ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است. شبکه بی‌بی‌سی نیز گزارش داده که بن والاس، وزیر دفاع انگلیس قرار است ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) به روسیه سفر و با سرگئی شویگو، همتای روسی‌اش دیدار کند.

در همین حال بوریس جانسون در مقاله‌اش که روز دوشنبه در روزنامه تایمز منتشر شد، گفت: دولت لندن در حال بررسی اعزام کشتی‌های نظامی بیشتر به جنوب شرق آسیا با هدف حفاظت از متحدان ناتوست.

وی افزود: انگلیس آماده است تا گردان چندملیتی ناتو مستقر در استونی را تقویت کند. انگلیس همچنین مشارکت خود در نیروی اعزامی مشترک را که شامل نیروهایی از ۱۰ کشور اسکاندیناوی و شمال اروپاست، افزایش خواهد داد. لندن همچنین به دنبال اعزام جت جنگنده تایفون نیروی هوایی سلطنتی و کشتی‌های نیروی دریایی سلطنتی برای حفاظت از جنوب شرق اروپاست.  

با این حال جانسون تاکید کرد که مطمئن است از طریق دیپلماسی می‌توان از وقوع بحران در اوکراین اجتناب کرد.

روسیه پیش‌نویس‌هایی را که از نظر قانونی لازم‌الاجرا هستند در مورد ضمانت‌های امنیتی دوجانبه با آمریکا و ناتو منتشر کرده از جمله درباره عدم توسعه ناتو و عدم استقرار تسلیحات جنگی. اخیرا نگرانی‌هایی درباره آمادگی‌های ادعا شده روسیه برای حمله به اوکراین توسط غرب و کی‌یف مطرح شده است. این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این بیانیه‌ها را پوچ و بی‌پایه و اساس با هدف تشدید تنش‌ها دانسته است و تاکید دارد که روسیه تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha