• چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112015877
  • خبرنگار : 71661

بلینکن به استرالیا رفت/ فیجی شنبه میزبان وزیر خارجه آمریکا

بلینکن به استرالیا رفت/ فیجی شنبه میزبان وزیر خارجه آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا، امروز (چهارشنبه) به استرالیا رفت تا با متحدان خود در منطقه هند - اقیانوسیه که نگران رشد چین هستد دیدار کرده و تعهد واشنگتن را - فارغ از تمرکز اخیرش بر مسئله اوکراین - به این منطقه نشان دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسات دو روزه "گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی" موسوم به "کوآد" با هدف تقویت همکاری با هند، استرالیا و ژاپن به عنوان سنگری در برابر رشد فزاینده اقتصادی و نظامی چین حضور خواهد داشت.

این دیپلمات ارشد آمریکا اذعان کرد - حتی حالا که برای شرکت در چهارمین اجلاس گفت‌وگوهای امنیتی چهارجانبه به استرالیا سفر کرده - احتمال حمله روسیه به اوکراین هنوز در اولویت‌های آمریکا قرار دارد.

با این حال، بلینکن تاکید کرد که علیرغم انحرافات قدرتمند بحران‌ها در خاورمیانه و اکنون اروپای شرقی در سال‌های اخیر، توجه واشنگتن به منطقه آسیا-اقیانوسیه در مواجهه با چالش چین هنوز برقرار است.

او به گزارشگران گفت: دنیا جای بزرگی است. منافع ما جهانی بوده و شما به خوبی از تمرکزی که بر روی مناطق آسیا-اقیانوسیه و هند-اقیانوسیه داریم، باخبر هستید.

آمریکا تلاش کرده تا این فرمت چهارجانبه را از همکاری در حوزه امنیت دریایی به دیگر حوزه‌ها مانند مبارزه با کرونا گسترش دهد.

رهبران 18 جزیره اقیانوس آرام که به جلسه ویدیویی با بلینکن دعوت شده اند، برای ایجاد تعادل بین رقابت چین و ایالات متحده و متحدانش رایزنی می کنند. ایالات فدرال میکرونزی اعلام کرد که رئیس جمهور آن دیوید پانوئلو تغییرات آب و هوایی و ماهیگیری غیرقانونی را به عنوان اولویت با بلینکن مطرح خواهد کرد.

ریچارد کلارک، دبیر مطبوعاتی پانوئلو گفت: «قابل قبول است که ایالات متحده و متحدانش حضور فزاینده چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام را فراخوانی برای تعامل بیشتر در منطقه تلقی کرده باشند».

در سال‌های اخیر، پکن ارتباطات نظامی خود را همراه با ارائه وام‌ها و زیرساخت‌ها به کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام افزایش داده است.

دنیل کریتنبرینک، معاون امور شرق آسیا و اقیانوس آرام وزارت خارجه آمریکا گفت: پیامی که بلینکن در این سفر با خود به همراه خواهد داشت این است که همکاری‌های ما به عمل می‌پیوندد... کوآد جزئی کلیدی از سیاست خارجه اقتصادی و امنیتی آمریکا در منطقه هند-اقیانوسیه است.

بلینکن قرار است روز شنبه به فیجی سفر کند تا به رهبران جزایر اقیانوس آرام اطمینان دهد که واشنگتن و متحدانش متعهد به ارائه تعهدات امنیتی و واکسن کرونا به آنها هستند،

سفر بلینکن به فیجی، اولین سفر وزیر امور خارجه آمریکا طی چهار دهه گذشته به این کشور است.

فیجی اولین کشور جزیره ای اقیانوس آرام بود که چین را 47 سال قبل به طور دیپلماتیک به رسمیت شناخت، و از سال 2018 صدها خودروی نظامی و پلیس از پکن دریافت کرده است. فرانک باینیماراما، نخست وزیر فیجی در سال 2006 در یک کودتای نظامی به قدرت رسید و تحریم های ایالات متحده تنها در سال 2014 پس از انتخابات دموکراتیک لغو شدند. باینیماراما پس از عمل جراحی قلب در استرالیا دوران نقاهت خود را می گذراند، و اگرچه مقامات آمریکایی گفته اند که او قرار است با بلینکن ملاقات کند، فیجی درباره بازگشت او به سووا اظهار نظری نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha