• چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1400112015983
  • خبرنگار : 71342

پیام تسلیت دبیر جشنواره فجر برای سعید تشکری و تقدیر از فردوس حاجیان

پیام تسلیت دبیر جشنواره فجر برای سعید تشکری و تقدیر از فردوس حاجیان

انتشار پیام تسلیت دبیر جشنواره تئاتر فجر برای درگذشت سعید تشکری، تقدیر از فردوس حاجیان و سخنان گروه نمایش«صندلی‌ها» از عراق از تازه‌ترین رویدادهای چهلمین جشنواره تئاتر فجر است.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره تئاتر فجر، در پی درگذشت سعید تشکری، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس کشورمان که شامگاه سه شنبه ۱۹ بهمن ماه درگذشت، حسین مسافر آستانه، دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر پیام تسلیتی را منتشر کرد.

او در پیام تسلیت خود نوشته است:

انا لله و انا الیه راجعون

اهل اقاقیای خراسان به دیار باقی شتافت

اهل قلم بود و راوی عشق ، خادم حرم بود و نجواهایش را پای منبر امام زمان (عج) صحن مسجد گوهرشاد زمزمه می‌کرد ، اهل اقاقیای‌اش بوی جبهه می‌داد ، شب بر شانه مهتاب‌اش بوی کبوتران حرم ، با گروه تئاتر «آیت» جوانان زیادی را برای تئاتر خراسان تربیت کرد ، ادبیات شاعرانه‌اش تو را پای پنجره فولاد می‌برد ، شخصیت‌های آثارش گویی گمگشته‌ای بودند دخیل بسته به ضریح ، سعید تشکری اصل دل‌نویسی بود ، اصل ادبیات خراسانی ، اصل ارادت به مولایش ثامن الحج علی ابن موسی الرضا (ع).

داستان‌نویسی اهل محله‌ی آبکوه مشهد ، رمان زیبای مفتون و فیروزه‌اش در شمار بهترین داستان‌های دهه انقلاب محسوب می‌شود ، حضورش در کانون ملی منتقدان، داوری جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای و حضور در ادوار مختلف جشنواره‌های تئاتر ، سعید تشکری را به یک هنرمند متعهد تبدیل کرده بود .

درگذشت این هنرمند فقید خراسانی را به هنرمندان تئاتر ایران به ویژه اهالی تئاتر خراسان بزرگ تسلیت عرض می‌کنم.

بی شک آثار ماندگارش تا هست روشنای نام و اندیشه‌اش خواهد بود .»

گروه عراق: تئاتر همواره به کمک بشریت برای آموختن بهتر زیستن آمده است

همچنین شب گذشته نمایش «صندلی‌ها» کاری از کشور عراق با حضور سفیر و کنسول عراق در ایران، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر و اتابک نادری قائم‌مقام دبیر جشنواره به صحنه رفت.

پیش از اجرای این اثر، مترجم کارگردان، پیامی را از او به شرح زیر قرائت کرد: «سپاسگزار و قدردان حضور پر مهرتان هستیم. از طرف خود و گروه تئاتر هوار کرکوک که به نمایندگی از حکومت عراق به این جشنواره آمده‌ایم، مراتب قدردانی و تشکر خود را از تشریف فرمایی سفیر بزرگوار عراق و کنسول محترم عراق و مسئولان جشنواره اعلام می‌داریم و از حمایت و پشتیبانی دلگرم کننده آنها به ویژه آقای حسین مسافرآستانه سپاسگزاریم. از کادر فنی تالار سنگلج نیز برای آماده‌سازی سالن سپاسگزارم. گروه تئاتر هوار کرکوک بنا بر رسالت بنیادی هنر تئاتر که تلاش برای پیوند دوستی میان جوامع و ملت‌هاست، به این جشنواره آمده و معتقد است که تئاتر همواره و در همه حال به کمک بشریت برای آموختن بهتر زیستن و زیستن برای آموختن آماده است. جشنواره تئاتر فجر هم مکانی برای گردهمایی هنرمندان ایران و جهان است که در آن پژواک ضمیر و عواطف و احساسات و بازخوانی پیشرفت‌ها و چالش‌های پیش‌روی تئاتر بازنمایی می‌شود. ما هم امسال با نمایش «صندلی‌ها» که اثری جهانی از اوژن یونسکو است به این جشنواره آمده‌ایم تا شاید قدم کوچکی در راه دوستی و صلح و آشتی برداشته باشیم.»

نمایش «صندلی‌ها» به کارگردانی نجات نجم ماجد از عراق سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه ساعت ۱۷ در تالار سنگلج روی صحنه رفت.

از تقدیر از فردوس حاجیان تا تماشای نمایش ایران توسط بلغاری‌ها

در سومین روز از جشنواره، نمایش‌های اجرا شده در بخش‌هایی مختلف جشنواره با استقبال از سوی تماشاگران روبه رو شد. همچنین دید و بازدیدهایی از نمایش‌ها صورت گرفت.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره و اتابک نادری قائم‌مقام دبیر به تماشای نمایش «صندلی‌ها» اثر معروف اوژن یونسکو و به کارگردانی «نجات نجم ماجد» از کشور عراق نشستند. این اثر  که یک اجرا در ساعت ۱۷ داشت ، امروز هم در همین ساعت به صحنه می‌رود .

در تئاتر شهر و سالن قشقایی گروه تئاتر کشور بلغارستان به تماشای نمایش «تختی در اتاق ۳۳ هتل آتلانتیک» نوشته و کارگردانی تینو صالحی نشستند. در سوی دیگر تئاتر شهر و در سالن چهارسو کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری پس از دیدن نمایش «آرش، شهر سوخته تخت طبی۴» از فردوس حاجیان نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی تقدیر کرد.

 و اما تماشاگران تئاتر، در سومین روز از این رویداد هنری، به تماشای ۱۹ اثر نمایشی در بخش‌های صحنه‌ای،خیابانی و دیگرگونه‌های اجرای نشستند.

هشت نمایش در بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی به صحنه رفتند.

 در بخش صحنه‌ای نمایش «آرش، شهرسوخته بخش طبی۴ » به کارگردانی فردوس حاجیان از تهران در تالار چهارسو ، نمایش «همه برادران من» به کارگردانی داوود پارسا  از گچساران در تالار سایه، نمایش «تختی در اتاق ۳۳هتل آتلانتیک» به کارگردانی تینو صالحی از تهران در تالار قشقایی به صحنه رفتند.

نمایش «صندلی‌ها» به کارگردانی «نجات نجم ماجد» از کشور عراق در تماشاخانه سنگلج و نمایش «پروانه الجزایری» به کارگردانی سعید شیخی  از قزوین در تالار اصلی تئاتر مولوی، نمایش «سه‌گانه پاریسی» به کارگردانی ایوب آقاخانی از تهران در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایران شهر و نمایش «اودو» به کارگردانی آرمان شیرالی‌نژاد،در تالار حافظ از تهران و « یک ماه هزار آسمان» به کارگردانی حمید ابراهیمی از تهران  در برج آزادی به صحنه رفت.

 در محوطه تئاتر شهر، نمایش «درشکه گرسنگان» کارگردان مختار محمدی از مریوان، «تله من» به کارگردانی هیام احمدی از شاهین شهر، « طوطی و بازرگان» به کارگردانی حیدر رضایی از ایلام، «یک شهر زیبا» کارگردان بهاره اسدی نیا از کرمانشاه، «درشکه گرسنگان» به کارگردانی مختار محمدی از مریوان، «۲۵مترآرزو »به کارگردانی سیدپویا امامی از اصفهان اجرا شد

همچنین در محوطه خانه هنرمندان «آخرین اولی» به کارگردانی سمیه مهری از تهران، «جلیکی برای ماما دریا» کارگردان حسن سبحانی از میناب اجرا شدند.

«رها» مهیار جوادی‌ها از تهران، «بی‌زمان» پروین‌هادی‌نیا از تهران و نمایش «هفت تا نه و نیم» به کارگردانی مریم خلیلی از تهران.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha