• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400112318150
  • خبرنگار : 71129

وزیر خارجه کره جنوبی: وضعیت کنونی برای شبه جزیره کره قابل قبول نیست

وزیر خارجه کره جنوبی: وضعیت کنونی برای شبه جزیره کره قابل قبول نیست

وزیر خارجه کره جنوبی با تاکید بر این مساله که پیونگ یانگ باید فورا به گفت‌وگوها برگردد، گفت: حفظ وضعیت کنونی در شبه جزیره کره با توجه به اقدامات کره شمالی قابل قبول نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، چونگ ایویی یونگ، وزیر امور خارجه کره جنوبی همچنین تاکید کرد که حفظ وضعیت کنونی تنها به بی ثباتی بیشتر هم در شبه جزیره کره و هم در سراسر شمال شرق آسیا منجر می‌شود و تاثیرات جهانی نیز در پی دارد.

وی در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران در هونولولو ادامه داد: همانطور که بارها علنی گفته‌ام، حفظ وضعیت کنونی در شبه جزیره کره یک گزینه نیست. همانطور که زمان می‌گذرد، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موشکی و اتمی کره شمالی بهبود می‌یابد و اگر این اتفاق بیفتد، شرایط امنیتی شبه جزیره کره بدتر می‌شود و این مساله به بی ثباتی نه فقط در منطقه بلکه در شمال شرق آسیا و سراسر جهان منجر می‌شود.

وزیر امور خارجه کره جنوبی در حال حاضر در هاوایی است تا گفت‌وگوهایی دو جانبه و سه جانبه با آنتونی بلینکن و یوشیماسا هایاشی، وزرای خارجه آمریکا و ژاپن داشته باشد که بر راه‌های بازگرداندن کره شمالی به میز مذاکره تمرکز دارد.

این دیپلمات ارشد سئول همچنین ادامه داد: دولت کره جنوبی قویا به کره شمالی تاکید دارد تا روند توقف آزمایش‌ها را ادامه دهد و به میز گفتگو بازگردد.

سفر وی در پی یکسری آزمایش‌های موشکی سال جاری میلادی کره شمالی صورت گرفته است.

واشنگتن گفته که کره شمالی در جریان هفت دور آزمایش موشکی در ژانویه ۲۰۲۲، ۹ موشک بالستیک شلیک کرده و رکورد آزمایش موشکی را در یک ماه شکسته است.

وزیر خارجه کره جنوبی همچنین به مساله اعلامیه رسمی پایان جنگ دو کره به عنوان راهی برای از سرگیری گفت‌وگو با کره شمالی نیز اشاره کرد اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشتر به اختلافات احتمالی بین سئول و کره شمالی درباره اینکه چنین اعلامیه‌ای را می‌توان اعلام کرد، اشاره کرده بود و گفت: ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی در مورد توالی دقیق یا زمان‌بندی یا شرایط مراحل مختلف داشته باشیم.

اما وزیر امور خارجه کره جنوبی تاکید کرد که هیچ اختلاف نظری بین متحدان از همان ابتدا وجود نداشته و ادامه داد: من معتقدم که ایالات متحده هیچ فکر ناراحت کننده‌ای در مورد اعلامیه پایان جنگ ندارد. این کار باید انجام شود چرا که کره شمالی نیز به لزوم چنین اعلامیه‌ای برای پایان دادن به جنگ با ما اشاره کرده و چین نیز به طور مداوم از چنین اقدامی حمایت کرده است.

اظهارات این دیپلمات ارشد کره جنوبی پس از آن مطرح شده که مون جائه این، رئیس جمهوری این کشور گفت، سئول و واشنگنتن بر روی متن اعلامیه پایان جنگ پیشنهاد شده از سوی کره جنوبی توافق کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha