• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112318368
  • خبرنگار : 71659

در تماس تلفنی امروز

ماکرون به پوتین: گفت‌وگوی صادقانه با تنش سازگار نیست

ماکرون به پوتین: گفت‌وگوی صادقانه با تنش سازگار نیست

روسای جمهوری روسیه و فرانسه درباره تشدید تنش‌ها بین مسکو و غرب بر سر اوکراین بحث و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه روز شنبه در زمینه کاهش تنش‌ها بین مسکو و غرب بر سر اوکراین، تلفنی گفت‌وگو کردند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه انجام این تماس را تأیید کرد.

ریاست جمهوری روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تماس به ابتکار طرف فرانسوی و در ادامه رایزنی‌های رهبران دو کشور در جریان سفر ماکرون به مسکو در اوایل هفته جاری صورت گرفت.

در این بیانیه آمده است که روسای جمهوری دو کشور، دیدگاه‌های خود را به تفصیل درباره مسائل مربوط به ارائه تضمین‌های امنیتی حقوقی بلندمدت به روسیه و عبور از بن بست کنونی در سایه حل و فصل مناقشه داخلی اوکراین بیان کردند.

کرملین افزود: پوتین و ماکرون درباره ادعاهای تحریک آمیز در مورد طرح‌ها برای «تهاجم روسیه به اوکراین» گفت‌وگو کردند. غرب از این اتهامات از پوششی برای پمپاژ سلاح به اوکراین و ایجاد شرایط مناسب برای نیروهای دولتی کی‌یف برای برداشتن گام‌های تهاجمی در دونباس استفاده می‌کند.

در این بیانیه همچنین آمده که دو طرف روسی و فرانسوی همچنین به مسائل مربوط به حفظ و اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران پرداخته‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع در کاخ الیزه اعلام کرد که در این تماس یک ساعت و ۴۰ دقیقه‌ای به «چشم انداز کاهش تنش در بحران کنونی بر سر اوکراین» پرداخته شده است.

ریاست‌جمهوری فرانسه اظهار کرد: ماکرون به همتای روس خود گفته، گفت‌وگوی صادقانه با تنش سازگار نیست.

طبق بیانیه کاخ الیزه، ماکرون و پوتین برای ادامه مذاکره درباره نحوه قدم برداشتن در مسیر اجرای توافقات مینسک در زمینه دونباس و نیز شرایط امنیتی و ثبات در اروپا ابراز تمایل کردند.

کاخ الیزه اعلام کرد ماکرون با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دوباره گفت‌وگو خواهد کرد

ماکرون که چند روز پیش در مسکو با پوتین دیدار کرده بود امروز هم با وی تماسی تلفنی داشت. 

الیزه می‌گوید فرانسه در نظر دارد در توصیه‌هایی جدی از اتباع خود بخواهد تا به اوکراین سفر نکنند. فرانسه بر خلاف برخی از کشورهایی اروپایی  از اتباع خود نخواسته تا اوکراین را ترک کنند. 

تنش‌های فزاینده در بحبوحه ادعاهای غرب مبنی بر برنامه ریزی روسیه برای «تهاجم به اوکراین» در حالی صورت می‌گیرد که مسکو بارها آن را رد کرده است.

قرار است تا ساعاتی دیگر، پوتین با همتای آمریکایی خود جو بایدن، تماس دیگری درباره اوکراین داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha