• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400112318416
  • خبرنگار : 50204

استاندار مرکزی: ورود گندم به زنجیره خوراک دام کاهش یابد

استاندار مرکزی: ورود گندم به زنجیره خوراک دام کاهش یابد

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: نیاز است تمهیداتی اندیشیده شود که تا حد امکان از خروج گندم در زنجیره تولید به سمت خوراک دام جلوگیری شود.

فرزاد مخلص الائمه روز شنبه ۲۳ بهمن در کارگروه گندم، آرد و نان استان مرکزی اظهار کرد: در برخی از نقاط استان به واسطه حضور اتباع، مصرف نان از میزان سرانه بیشتر است در نتیجه نارضایتی هایی ایجاد شده که در این رابطه باید نظم بیشتری ایجاد شود.

وی افزود: هر کالا و خدمتی که در کشور به صورت چندنرخی ارائه شود مسائل و حاشیه هایی به دنبال دارد که پدیده پذیرفته شده ای در اقتصاد یارانه ای شده و باید تا حد امکان با نظارت های قوی و در چارچوب سیاست های کلان دولت در قیمت گذاری، این مسئله مورد پایش قرار گیرد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: با توجه به وجود برخی تنش‌ها در زمینه خوراک دام، این موضوع افزایش خروج محصول گندم و اختصاص این محصول به خوراک دام را به همراه داشته که باید در این زمینه راهکار مناسب اندیشیده شده تا ورود گندم به زنجیره خوراک دام کاهش یابد.

مخلص الائمه بیان کرد: در حال حاضر بخشی از گندم تولیدی استان مرکزی به حوزه خوراک دام وارد می شود که این مهم ضمن اختلال در بازار این محصول، قیمت گوشت را نیز کاهش نداده‌ و به ویژه در روزهای اخیر این موضوع تشدید پیدا کرده است، نیاز است تمهیداتی اندیشیده شود که از تا حد امکان از خروج گندم در زنجیره تولید به سمت خوراک دام کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: کیفیت نان در اراک ضعیف است که این مسئله نارضایتی مردم را به همراه دارد لذا باید با تمهیداتی از قبیل افزایش آموزش‌ها زمینه ارتقای کیفیت این محصول و رضایتمندی مردم را در این خصوص فراهم کرد.

مخلص الائمه بیان کرد: در راستای جلوگیری از خروج خارج شبکه آرد، نظارت بر آرد خبازی‌های استان باید افزایش پیدا کند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سال گذشته حدود ۳۴۵ هزارتن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شد که امسال به دلیل برخی شرایط تنها ۸۸ هزارتن گندم خریداری شد.

ملکی بیان کرد: در سطح استان از حدود ۲۷ هزار کشاورز گندم خریداری می شود که ۱۲۰ روز در استان این خرید گندم زمان می برد، این در حالیست که در برخی استان ها ظرف ۲۵ روز این خرید انجام می شود، ۲۴۰ نفر در سطح استان خرید گندم را بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: حدودا سالی ۲۱۶ هزار تن گندم برای مصارف آرد و نان و صنایع و صنوف مرتبط گندم عرضه می شود که بخشی از محل گندم داخلی و برخی از محل واردات است. ۲۵ سیلو با ظرفیت ذخیره سازی ۷۶۲ هزار تن غلات در استان مرکزی وجود دارد که ۳ سیلو دولتی و مابقی توسط بخش خصوصی اداره می شوند.

ملکی با اشاره به اینکه ۳ مدل فروش گندم در سطح استان وجود دارد گفت: گندم به سه روش شامل گندم برای آرد و نان با قیمت ۶۶۵ تومان، ۹۰۰ تومان عمدتا برای نانوایی‌های بربری و ۲۷۰۰ تومان به صورت آزاد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: در حال حاضر ۱۱ کارخانه تولید آرد با ظرفیت ۴۱۰ هزار تن در استان مرکزی وجود دارد که سه کارخانه از مجموع این کارخانه‌ها غیر فعال است، این کارخانه‌ها با ظرفیت ۳۵ تا ۴۰ درصد فعالیت می کنند.

ملکی اضافه کرد: ۱۹۱۳ نانوایی و شبه نانوایی از آرد استان استفاده می کنند، هرماه از نان های استان نمونه گیری می شود و خوشبختانه نان استان مرکزی در رنج نان های خوب کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف سرانه نان در کشور ۱۱۷ کیلوگرم است، ایران از جمله کشورهایی است که سرانه بالایی در این زمینه دارد و سرانه نان در کشور ۲ تا سه برابر کشورهای اروپایی است.

ملکی بیان کرد: نانوایی‌های استان مرکزی تاکنون مجاز بودند که علاوه بر کارخانجات داخل استان، آرد نوع ۲ خود را از کارخانجات خارج استان هم تهیه کنند، که از دی ماه امسال در راستای حمایت از تولید، مقرر شد آرد مورد نیاز این واحدها از داخل استان مرکزی تامین شود.

علی صفری، رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی نیز گفت: در سال زراعی جاری ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص پیدا کرده که  پیش بینی می‌شود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن گندم در این اراضی تولید شود.

وی تصریح کرد: در سال زراعی گذشته میزان سن زدگی گندم ۱.۳۱ درصد بوده است، مبارزه با سن گندم در سطح استان از یک ماه آینده آغاز می شود که به نظر می رسد مبارزه با سن در ۱۵۰هزار هکتار از اراضی استان انجام شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha