• یکشنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112418607
  • خبرنگار : 71402

اعتراضات در کانادا؛ تقلای پلیس برای پاکسازی گذرگاه مرزی با آمریکا

اعتراضات در کانادا؛ تقلای پلیس برای پاکسازی گذرگاه مرزی با آمریکا

معترضان مخالف با واکسیناسیون اجباری کرونا و دیگر محدودیت‌ها در کانادا، خودروهایشان را از پل مرزی کلیدی کشورشان با آمریکا دور کرده‌اند، اما اعتراضات در شهرهای سراسر کانادا از جمله پایتخت شدت گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه گاردین، با ادامه بن‌بست تنش‌آلود، پلیس کانادا منتظر پیوستن تعداد بیشتری از افسران انتظامی است تا به آنچه "اشغال غیرقانونی" توصیف می‌کند، پایان دهد.

درگیری‌ها روی پل امبسدر (سفیر) که دیرویت آمریکا را به ویندزور در انتاریوی کانادا متصل می‌کند، شنبه تا حدی آرام شده بود و پلیس کانادا معترضان را متقاعد کرد تا کامیون‌هایشان را از مکانی که ورودی شلوغ‌ترین گذرگاه بین‌المللی به شمار می‌رود، جابجا کنند.

اما معترضان در نزدیکی همان جا دوباره تجمع کردند و باز هم در هنگام شب دسترسی از طرف کانادا را مسدود کرده و برای ششمین روز متوالی ترافیک و تجارت را با مشکل مواجه کردند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در نشست شنبه با مشاوران ارشدش تاکید کرد که این گذرگاه مرزی نباید و نمی‌شود که بسته بماند و تمام گزینه‌ها روی میز است.

اعتراضات در کانادا؛ تقلای پلیس برای پاکسازی گذرگاه مرزی با آمریکا
تجمع در اتاوا

در اتاوا تعداد معترضان همچون اوایل هفته گذشته به هزاران تن رسیده است و مردم بیشتری به جمع معترضان ضد واکسن که از اواخر ژانویه در مرکز این شهر اتراق کردند، پیوسته‌اند.

تجمع اعتراضی کانادایی‌ها روی پل، در اتاوا و دیگر نقاط، به خارج از این کشور هم سرایت کرده و کاروان‌های مشابهی با الهام از آنان در فرانسه، نیوزیلند و هلند به راه افتاده و وزارت امنیت داخلی آمریکا هم نسبت به شکل‌گیری اعتراض کامیون‌داران در ایالات متحده هشدار داده است.

نخست‌وزیر کانادا این معترضان را "اقلیتی" از جامعه کانادایی توصیف کرده است. شهردار اتاوا به تازگی وضعیت فوق‌العاده در این شهر اعلام کرده است، جایی که صدها کامیون همچنان مقابل ساختمان‌های پارلمان دیده می‌شوند و معترضان هم توالت‌های سیاری مقابل دفتر نخست‌وزیری که معمولا کاروان خودروهایش آنجا پارک می‌کنند، نصب کرده‌اند.

پلیس کانادا شنبه در بیانیه‌ای، این اعتراضات را "اشغال غیرقانونی" توصیف کرده و گفت آنها منتظر نیروی پشتیبان هستند تا طرحی برای پایان دادن به اعتراضات را به مرحله اجرا درآورند.

در حالی که هیچگونه زد و خورد فیزیکی دیده نشده، معترضان همچنان مسیر منتهی به پل امبسدر را در دست دارند و مسیر تا عصر شنبه هم بازگشایی نشد. پلیس ویندزور از بازداشت یک تن خبر داده اما از مردم خواسته تا از این پل دور بمانند.

یک روز پیش از آن، یک قاضی حکمی برای پایان دادن به اعتراضات کامیون‌داران و جریمه نقدی ۱۰۰ هزار دلار و تا یک سال حبس برای هر که به طور غیرقانونی جاده‌ها، پل‌ها، پیاده‌روها و دیگر اماکن را مسدود کند، صادر کرد.  

پل امبسدر، شلوغ‌ترین گذرگاه مرزی آمریکا – کاناداست و ۲۵ درصد از کل تجارت میان دو کشور را در بر می‌گیرد و طی روزهای گذشته، کارخانه‌های خودروسازی در هر دو طرف مجبور به تعطیلی یا کاهش تولید شده‌اند. این بن‌بست در زمانی رخ داد که صنعت در حال حاضر برای حفظ تولید در مواجهه با کمبود تراشه‌های کامپیوتری ناشی از پاندمی و سایر اختلالات زنجیره تامین تلاش می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha