• دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400112519901
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

استفاده از ظرفیت مدارس برای محرومیت زدایی مناطق کم برخوردار/ وجود ۲۰۲۰ محله محروم در کشور

استفاده از ظرفیت مدارس برای محرومیت زدایی مناطق کم برخوردار/ وجود ۲۰۲۰ محله محروم در کشور

وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به این که درهای مدارس، مراکز فرهنگی، دارالقرآن ها و ورزشگاه ها، باید به روی مردم باز باشند، تأکید کرد: از ظرفیت هنرستان ها، مدارس و اماکن فرهنگی-تربیتی، در اجرای طرح «محرومیت زدایی در مناطق کم برخوردار» بهره بگیریم.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در نشست تبیین« طرح توسعه و تحول اجتماع محور دوهزار و بیست محله کم برخوردار کشور» که با حضور علی آقا محمدی؛ مشاور رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) و چند تن از معاونان وزیر، در سالن جلسات ساختمان شهیدرجایی  برگزار شد، با تبریک ۱۳ رجب، میلاد مولود کعبه حضرت علی علیه السلام، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی،  این نظام به دلیل محدودیت‌های جهانی، دچار سختی‌هایی شد؛ وقوع جنگ ۸ ساله، ترورهایی که از سوی منافقین صورت می‌گرفت، اعمال تحریم‌ها، عملکرد برخی دولت‌ها و ... باعث شد تا بسیاری از کشاورزان به حاشیه شهرها، مهاجرت کنند.

وی افزود: در گذشته مردم یک محله، نسبت به هم محلی‌های خود حساس بودند و در صورت نیاز از هیچ تلاشی در جهت رفع مشکلات همدیگر دریغ نمی‌کردند، این فرهنگ، فرهنگ خوبی بود که در دهه‌های اخیر به فراموشی سپرده شده است؛ لذا در طرح «محرومیت زدایی» و «توانمند سازی محله‌ها» باید تلاش شود فرهنگ‌های خوب فراموش شده، احیا شود.

نوری تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های موجود در طرح «توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار»،  بیش از پیش استفاده کنیم. لذا در نوبت عصر، درهای مدارس و مراکز فرهنگی مانند: کانون‌های فرهنگی-تربیتی،  ورزشگاه‌ها، دارالقرآن‌ها و ... باید به روی مردم باز باشد.

وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: اگر مدارس به عنوان «کانون تربیتی محله»، مکانی برای استقرار خانواده‌ها در نوبت عصر باشند، می‌توان با تعاملات بیشتری به کارهای فرهنگی پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: از هنرستان‌های موجود می‌توان به عنوان مراکز آموزش مهارت‌ها و کار آفرینی استفاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش، بر انعقاد تفاهم نامه در راستای محرومیت زدایی از ۲۰۲۰ محله کم برخوردار تأکید کرد وادامه داد: در هریک از استان‌ها باید اولویت‌ها را تعیین و برای «محرومیت زدایی» برنامه ریزی کنیم. 

عضو کابینه دولت مردمی، اظهار کرد: در آموزش و پرورش، در حدود ۲۴۱ درمانگاه، بیمارستان و اردوگاه‌های مجهز، و تعداد ۷ هزار هنرستان، ۶ هزار و ۷۰۰ مدرسه استثنایی و ۷ هزار مدرسه تیزهوشان داریم که باید در تبیین طرح توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور، از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.

وی گفت: آموزش و پرورش از هرگونه مساعدت در راستای اجرای طرح مذکور دریغ نخواهد کرد. همچنین طرح  «سامان دهی مدارس مرزی» در ۱۶ استان مرزی،  در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.

همچنین در این نشست،  علی آقامحمدی؛ مشاور رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)،  به تشریح فعالیت‌های انجام شده در قالب طرح توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور پرداخت و اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، هلال احمر و آموزش و پرورش در این طرح مشارکت دارند.

وی افزود: دو هزار و بیست محله محروم در کشور وجود دارد. در تهران نیز ۲۶۰ محله محروم وجود دارد که تاکنون ۹۰ خانه در این محله‌ها استقرار پیدا کرده است و تا پایان سال در سایر محله‌ها خانه ساخته می‌شود.

 مشاور رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، تصریح کرد: بر اساس فرمایش و منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، ساخت مدرسه، مسکن،  درمانگاه، از مواردی است که باید در مناطق کم برخوردار مورد پیگیری قرار گیرد.

 به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی محرومیت زدایی و توانمندسازی محله‌های محروم را هدف اجرای طرح مذکور عنوان و اذعان کرد: پوشش بیمه‌ای ساکنان مناطق محروم در حال انجام است و تا پایان سال، همه ساکنان محلات محروم دارای دفترچه بیمه می‌شوند و در بخش مسکن نیز، بنیاد مسکن، طرحی را برای خانه‌دارشدن ساکنان محلات محروم در دست اجرا دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha