• دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400112519939
  • خبرنگار : 30165

ستاری در جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی:

فرهنگ دانش‌بنیانی باید در کشور توسعه پیدا کند

فرهنگ دانش‌بنیانی باید در کشور توسعه پیدا کند
عکس آرشیوی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دانش‌بنیانی یک فرهنگ است و این فرهنگ باید در تمام بخش‌های جامعه توسعه پیدا کند، گفت: کارخانه‌داری را با تعدادی نیروی دیپلم و فوق‌دیپلم می‌توان انجام داد. این صنعت است که نیاز به نوآوری و سرمایه‌گذاری در دانشگاه دارد.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی که روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه جاری در محل سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با یادآوری خاطرات آغاز فعالیت خود در صنعت نفت، اظهار کرد: من کار خود را از سکوی نفت و روی آب شروع کردم. آن زمان تصور می‌کردم که توسعه یک مفهوم سخت‌افزاری است و توسعه را کارخانه، دودکش، دود، فولادسازی، سیمان و ... می‌دانستم. دیدگاه‌های ۲۰،۳۰ سال پیش همین بود.

وی ادامه داد: مدتی بعد می‌دیدیم پروژه‌ای که سرمایه‌گذاری فراوان و وقت زیادی برای آن صرف شده، به ظرفیت خود نرسیده و اهدافش محقق نشده است. مدتی بعد به این رسیدم که توسعه مفهومی نرم‌افزاری است و شیوه‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و پروسه‌ها هستند که اهمیت دارند.

ستاری افزود: الان سه چهار سالی است که به این نتیجه رسیده‌ام که توسعه پیش از هر چیزی یک مفهوم فرهنگی است و فرهنگ است که توسعه را می‌آورد. دانش‌بنیانی یک فرهنگ است و این فرهنگ باید در تمام بخش‌های جامعه توسعه پیدا کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: دانش‌بنیانی یعنی این که یک جوان را بر اساس فکری که در سر دارد، ارزیابی کنیم، نه چیزی که در جیب اوست. دانش‌بنیانی یعنی اینکه ما صنعت می‌خواهیم داشته باشیم نه این که کارخانه‌داری کنیم.

ستاری با بیان تفاوت‌های داشتن صنعت و کارخانه‌داری، گفت: فرق صنعت و کارخانه‌داری در این است که در صنعت طراحی و ماشین سازی می‌کنیم.  اگر صنعت نداشته باشیم، کارخانه‌داری که نیازی به دانشگاه ندارد. احتیاجی به این‌همه سرمایه‌گذاری در دانشگاه بر روی نیروی انسانی ندارد. کارخانه‌داری را با تعدادی نیروی دیپلم و فوق‌دیپلم می‌توان انجام داد. دانشگاه برای این است که طراحی کنیم و از خودمان نوآوری داشته باشیم.
وی ادامه داد: منظور از دانش‌بنیانی، نوآوری در جامعه است. دانش‌بنیانی یعنی همه جامعه از بقال تا استاد دانشگاه، به آدم‌ها و نوآوری افراد اهمیت بدهند؛ نه ماشین زیر پای او، نه اینکه پدرش چه کسی است.

ستاری با تاکید بر این که دانش‌بنیانی، بیش از هر چیز، یک فرهنگ است و باید در جامعه توسعه پیدا کند، گفت: دانش‌بنیانی تاثیرگذاری نخبگان در جامعه است.

وی با بیان این‌که جهت گیری جدیدی در کشور ایجاد شده و در بخش‌های مختلف کشور در حال توسعه  است، عنوان کرد: در دانشگاه‌های ما این ادبیات که دانشگاه باید مشکلات جامعه را حل کند، جا افتاده است. دانشگاه باید مشکلات جامعه را حل کند، باید حتی در علوم پایه به مردم محصول بدهیم. شاید این محصول ۱۵ یا ۲۰ سال طول بکشد، ایجاد شود. ولی با یک هدف‌گذاری باید تحقیقات ادامه پیدا کند. در تجاری‌سازی، باید بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند و در بخش علوم پایه باید دولت سرمایه‌گذاری کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار کرد: در این روزها اتفاقات بزرگی افتاده است. در دولت جدید، قرار شده هفته‌ای یک روز در روزهای شنبه با دکتر مخبر معاون اول رییس جمهوری و هر یک از وزیران، در خصوص مشکلاتی که می‌توان حل کرد، جلسه‌ای داشته باشیم. این هفته پروژه‌هایی که برای مشکلات غذایی مثل امنیت غذایی داریم، بررسی شدند تا بتوان کشور را از وابستگی‌های وحشتناکی که بیهوده ایجاد شدند، در حوزه امنیت غذایی، رها کرد.

ستاری تاکید کرد: ما کشوری هستیم که این ظرفیت را داریم تا بتوانیم با دانش مسئله غذای خود را حل کنیم. حل این مسائل جز با دانش و با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق نمی‌افتد.

وی ضمن تشکر پژوهشگران و افرادی که هزینه دادند تا این تفکرات را جا بیندازند که در این کشور پیش از هر چیزی باید تفکرات دانش‌بنیانی گسترش یابد، اظهار کرد: فرهنگ دانش‌بنیانی باید در این کشور حاکم شود و وقتی این فرهنگ را بتوانیم توسعه دهیم، آن زمان کارخانه هم می‌توانیم داشته باشیم،‌ فولادسازی هم داریم، فولادی که خودمان طراحی کردیم، سیمان‌سازی، داروسازی و پتروشیمی هم داریم. پالایشگاهی که خودمان طراحی کردیم.

ستاری در پایان یادآور شد: این موضوع بستگی به فرهنگ دارد. این که اتاق بازرگانی داشته باشیم که صادرات محور باشد نه اینکه تنها بخواهند محصول به کشور وارد کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha