• سه‌شنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112620463
  • خبرنگار : 71129

لاوروف: واکنش مسکو به پاسخ امنیتی آمریکا و ناتو منتشر می‌شود

لاوروف: واکنش مسکو به پاسخ امنیتی آمریکا و ناتو منتشر می‌شود

وزیر خارجه روسیه امروز (سه شنبه) گفت، واکنش مسکو به پاسخ‌های ناتو و آمریکا درباره تضمین‌های امنیتی قرار است منتشر شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری گفت:‌ قرار است واکنش روسیه به پاسخ آمریکا و ناتو درباره تضمین‌های امنیتی که مسکو آنها را پیشنهاد کرده بود، منتشر شود.

وی ادامه داد: برخی از پروتکل‌ها و موارد تکنیکی باید مورد بررسی قرار گیرند اما به زودی این واکنش منتشر می‌شود. ما این سند را منتشر می‌کنیم چون چیزی برای مخفی کاری نداریم.

سرگئی لاوروف گفت: بحث ها درباره اینکه رزمایش‌های روسیه و بلاروس برای حمله به اوکراین بوده است، گمانه زنی‌است و گزارش های مربوط به این تهاجم بی اساس است.

وزیر خارجه روسیه بیان داشت:  سرعت تغییر موضع ناتو در ارتباط با عدم تمایلش به بحث در مورد کنترل تسلیحات در اروپا با روسیه نشان می دهد که همه چیز از دست نرفته است.

لاوروف ضمن پاسخ به این پرسش که آیا روسیه آماده بحث با ناتو و آمریکا بر سر پیشنهادشان برای کنترل تسلیحات است گفت: سرعت تغییر موضع ناتو گویای آن است که همه چیز در این بخش از بین نرفته است، زمانی که می خواهند جدی باشند می توانند چیزهای بدیهی را بپذیرند.

وی توضیح داد که در سال ۲۰۱۹ روسیه توقف استقرار موشک های میان برد و کوتاه برد را اعلام کرد و پیشنهاد داد که این موضوع مورد بحث قرار گیرد اما پس از آن حتی نخواستند به حرف های ما گوش کنند.

لاوروف گفت: روسیه انتظار پاسخ‌های اساسی از کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد نامه‌های مسکو در مورد اصول تقسیم ناپذیری امنیت دارد. برای روشن شدن رویکرد همکارانمان، پیامی به وزرای امور خارجه کشورهای مربوطه در اروپا فرستادم و از آنها خواستم روشن کنند که چگونه این مجموعه تعهداتی را که آنها را اصول می نامند، درک می‌کنند.

لاوروف پس از گفتگو با زبیگنیو رائو، وزیر امور خارجه لهستان، که در حال حاضر رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا است، گفت: من انتظار دارم که چنین پاسخ هایی ارائه شوند.

روسیه گفته است در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا که امروز به ابتکار کی یف درباره سند وین درباره اقدامات اعتمادسازی و امنیت در سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

لاوروف گفت: مسکو پیشنهاد ورشو برای آغاز یک گفتگوی غیررسمی جدید در مورد امنیت در اروپا در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) را چشم‌انداز جالبی می‌داند. ابتکار پیشنهادی لهستان تلاشی برای حل و فصل "تنش های فزاینده در منطقه یورو آتلانتیک" است. وی افزود: این پیشنهاد را جالب می‌دانیم زیرا درک مشکلات موجود و تمایل به انجام کاری برای خارج کردن این مشکلات از دستور کار را نشان می‌دهد با این حال گفتگو با ناتو و ایالات متحده از نظر تضمین‌های امنیتی در اولویت برای روسیه است.

در هفدهم دسامبر سال گذشته میلادی، وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس توافق‌های تضمین امنیتی درخواستی از واشنگتن و ناتو را منتشر کرد. این دو سند بر رد پیشروی‌های ناتو به سمت شرق، از جمله با رد درخواست اوکراین برای عضویت در این ائتلاف و محدودسازی استقرار تسلیحات تهاجمی جدی، شامل تسلیحات هسته‌ای تاکید داشت. تاکنون چندین دور مذاکرات برگزار شده اما هیچ توافقی فعلا به دست نیامده است. 

در بیست و ششم ژانویه، آمریکا و ناتو پاسخ‌های مکتوبشان به این پیشنهادات را در اختیار روسیه قرار دادند. طرف آمریکا خواست که این اسناد منتشر نشوند اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اصلی‌ترین مفاد آنها را اعلام کردند. براساس این بیانیه‌ها، غرب با اصول مدنظر روسیه موافقت نکرده، اما جزئیات مسیر مذاکرات آتی را مشخص کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha