• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۱:۰۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400112720578
  • خبرنگار : 30165

پژوهشگران بررسی کردند

تاثیر پمادی حاوی عصاره‌های گیاهی در کاهش علائم اگزما

تاثیر پمادی حاوی عصاره‌های گیاهی در کاهش علائم اگزما
عکس دریافتی و تزیینی است

پژوهشگران در یک مطالعه تاثیر پماد حاوی عصاره‌های گیاهی شاهتره و خار مریم را در کاهش شدت و علائم نوعی اگزما بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، اختلال پوستی «درماتیت آتوپیک» نوعی اگزما است که علائمی مانند خارش شدید دارد و عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد آن نقش دارد. 

تا کنون هیچ درمان قطعی برای درمان این اگزما وجود نداشته است و اکثر گزینه‌های درمانی موجود مانند مرطوب‌کننده‌ها، بر پایه کاهش علائم هستند. همچنین در بیمارانی که از اگزمای مزمن رنج می‌برند، استفاده طولانی‌مدت از داروهای کورتیکواستروئید ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود.

گیاه خار مریم دارای ویژگی‌های درمانی مانند خواص ضد حساسیت، ضد سرطان و ضد التهاب است. همچنین گیاه شاهتره نیز از قدرت آنتی‌اکسیدانی بالایی برخوردار است و تاثیرات تعدیل‌کننده بر سیستم ایمنی بدن دارد. 

با توجه به خواص این دو گیاه، پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر یک کرم گیاهی حاوی شاهتره و خار مریم را در کاهش شدت و عوارض بیماری اگزما بررسی کردند.

برای انجام این تحقیق، ۴۰ بیمار مبتلا به اگزمای خفیف تا متوسط به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه کرم حاوی شاهتره و خارمریم و یک گروه نیز پماد مومتازون ۰.۱ درصد که به طور معمول برای اگزما تجویز می‌شود را دریافت کردند. دوره درمان به مدت دو هفته بود و بیماران قبل و دو هفته بعد از شروع درمان، بررسی شدند.

این مطالعه نشان داد که ترکیب عصاره شاهتره و خار مریم می‌تواند شدت و علائم بیماری درماتیت آتوپیک را بهبود بخشد و ممکن است درمان جدیدی در کاهش علائم اگزما و مشکلات آن باشد.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند که برای معرفی یک محصول حاوی این عصاره‌های گیاهی به بازار دارویی به عنوان یک داروی مناسب و جدید برای درمان اگزما، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

این محققان توصیه می‌کنند که مطالعات بیشتری برای اثبات اثربخشی این کرم، بر روی تعداد بیماران بیشتری انجام شود.

در انجام این تحقیق، فریبا ایرجی و محیا عابدینی؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات بیماری‌های پوست و لیشمانیوز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بهزاد شریف مخمل زاده، علی آقایی و امیر سیاهپوش؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این تحقیق دی ماه سال جاری، به صورت مقاله علمی با عنوان «تاثیر کرم گیاهی حاوی شاهتره و خار مریم در درمان اگزما: یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده دوسوکور» در نشریه مجله گیاه پزشکی ابن سینا زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha