• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400112720654
  • منبع : نمایندگی همدان

حوزه علوم پزشکی مشکل بیکاری ندارد

حوزه علوم پزشکی مشکل بیکاری ندارد

ایسنا/همدان رئیس مرکز تحقیقات ارولوژی و نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: حوزه علوم پزشکی مشکل بیکاری نداشته و نیازی به وضع قوانین قراردادی ندارد و دانشجویان بلافاصله به کار گرفته می‌شوند.

دکتر حبیب الله موسوی بهار در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که باید از کشورهای موفق در جهان الگوبرداری کنیم، اظهار کرد: علت استقبال دانشجویان از رشته تجربی و پزشکی در کنکور تضمین شغل پس از فارغ‌التحصیلی است؛ چه در بخش دولتی باشد چه در بخش خصوصی کار برای پرستاران بسیار است.

وی افزود: پرستاران ماهر در کشور ما بیکار نیستند و در این موارد کمبود داریم. کشورهای خارجی با آغوش باز از این اشخاص استقبال می‌کنند. راه های بسیاری برای مهاجرت نخبگان وجود دارد و تبلیغات و مشوق های زیادی برای این افراد وجود دارد.

موسوی بهار مطرح کرد: یکی از الگوهای موفق در حوزه صنعت، علوم پزشکی است زیرا فارغ التحصیلان علوم پزشکی افرادی زبده و ماهر هستند و مانند رشته های دیگر لازم نیست در وهله‌های اول استخدامی مراحل کارآموزی را طی کنند. پزشکان و پرستاران آن‌قدر مهارت آموختند که می‌توانند از همان اول، کار خود را آغاز کنند زیرا پزشکی رشته‌ای است که در حین خواندن آن را انجام می‌دهند و به اصطلاح رشته‌ای عملی است.

این متخصص حوزه اورولوژی با اشاره به این‌که دفتر ارتباط با صنعت به صورت ظاهری فعالیت دارد و آن طور که باید عمل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اشتیاقی برای نگهداشتن کادر پزشکی وجود ندارد و از آن طرف در خارج از کشور ذوق و شوق فراوانی برای استخدام و به کارگیری این افراد در حوزه های مختلف وجود دارد.

وی اضافه کرد: اتفاقات دوران کرونا هم در این موارد بی تاثیر نبود و در جذب این افراد از سوی کشورهای خارجی تسهیل شد. کادرپزشکی با فراهم کردن اندوخته‌های مالی در سال های اول متوجه می‌شوند شرایط کدام کشور و کدام بخش ها راحت تر و پرسود تر است و به همین علت به این مسیرها سوق پیدا می‌کنند؛ تغییر حرفه در این موارد رواج دارد و این روزها بسیاری از افراد مثل پزشک‌های عمومی حوزه کاری خود را جهت درآمدزایی بیشتر تغییر می‌دهند.

موسوی بهار ادامه داد: مگر استانداردی برای درآمدزایی مشاغل مختلف و علمی وجود دارد؟ هر شخص به فراخور شغل و ارزش کاری‌اش درآمدزایی دارد. قشر پزشکی بخش عمده‌ای از مشکلات و مسائل مهم جامعه را حل می‌کند و قائدتا ارزش کاری بالا و درآمدزایی بالا دارد اما بخش های دیگری وجود دارد که درآمد خالص بالایی دارند اما ارزش کاری بالایی ندارند.

وی گفت: با خدمات پزشکی می‌توانیم ثروت آفرینی فوق العاده‌ای در کشور داشته باشیم و در پیشرفت اقتصاد کشور سهیم باشیم. سند چشم اندازه ۱۴۰۴ حدودا ۶۵۰ میلیون نفر جمعیت را از تونس تا قرقیزستان دربر می‌گیرد. در پزشکی کشوری پیشرفته هستیم و اگر افراد مختلف با عنوان‌هایی هم‌چون جامعه شناس قصد تخریب ما را نداشته باشند می‌توانیم بهتر از این ها باشیم اگر چه تا کنون اقدامات افراد تخریب‌گر باعث افول پزشکی در کشور شده است.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در توریسم پزشکی اگر پیشرفت کنیم و بتوانیم زیرساخت ها و امکانات را ارتقا بدهیم اقتصاد کشور را می‌توانیم متحول کنیم. در زمانی که ریاست دانشگاه علوم پزشکی همدان را برعهده داشتم از طریق ارتباط با اتباع خارجی و جذب آن ها در دانشگاه توانستیم ۶ میلیون دلار درآمدزایی داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات ارولوژی و نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی همدان تقاضا کرد: حتی اگر شده باید کفش سرمایه‌گذاران را جفت کنیم! باید به بخش خصوصی توجه کنیم و آن ها را مشتاق به حضور در این عرصه ها تا کلینیک های پرامکانات و مجهزی داشته باشیم. سرمایه‌گذار اگر نباشد استخدام و کارآفرینی وجود ندارد.

موسوی بهار تصریح کرد: برخی از افراد نسبت به پزشکان نگاه کمونیستی و سوسیالیستی دارند و می‌گویند چرا حقوق آن‌ها بالا است و باید با پرستاران برابر باشد. خب اگر این‌طور بشود مگر ما دیوانه‌ایم که این همه زحمت بکشیم تا متخصص بشویم؛ ما هم می‌شویم پرستار! هر کسی به اندازه پیشرفت و زحمتش باید ثروت آفرینی داشته باشد و مالیاتش را هم بدهد. نمی‌شود که تمام مشاغل با هر زحمتی با یک‌دیگر یکسان باشد. همین صحبت ها و نگاه ها باعث دلسردی نخبگان می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha