• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400112721211
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۷ بهمن

امیدها برای پرداخت بدهی انگلیس/شرط مذاکره مستقیم با آمریکا/دلایل مخالفت با حذف ارز ترجیحی

امیدها برای پرداخت بدهی انگلیس/شرط مذاکره مستقیم با آمریکا/دلایل مخالفت با حذف ارز ترجیحی

مذاکرات وین/ سفر رئیسی به قطر/ بدهی انگلیس به ایران/ حذف ارز ترجیحی و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا،‌ دیدار و گفت‌وگوی رافائل گروسی با معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی در صفحه توییترش نوشت: گفت‌وگوی مهمی با علی باقری کنی درباره مسائل دوجانبه فعلی میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، همچنین درباره مذاکرات در حال برگزاری بر سر برجام داشتم.

این دیدار در جریان دور هشتم مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای[برجام] انجام شده است و مذاکرات برای احیای برجام و رفع کامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان در وین ادامه ادامه دارد.

وزیر خارجه کشورمان هم در گفت و گویی با  نشریه انگلیسی فایننشال تایمز با بیان این که در مجموع نسبت به مذاکرات خوشبین هستیم، تاکید کرد: معتقدیم تا به نقطه خوب نرسیم و تا از در دسترس بودن یک توافق خوب اطمینان حاصل نکنیم، مذاکرات باید ادامه پیدا کند.

حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: آمریکایی ها پیام های زیادی را به ما می‌دهند برای اینکه با ما مستقیماً گفت‌وگو کنند. ما حاضر نیستیم بدون این که یک چشم انداز روشن و قوی برای رسیدن به یک توافق خوب با تضمین پایدار در مقابل مان قرار داشته باشد، وارد پروسه مذاکره مستقیم با آمریکا شویم. 

وزیر امور خارجه همچنین در توییتی با اشاره به رایزنی اخیرش با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: ‏در تماس با جوزپ بورل در مورد آخرین وضعیت مذاکرات وین گفتگو کردیم. رعایت خطوط قرمز ایران برایمان اهمیت اساسی دارد. روند رو به جلوست اما هنوز برخی موضوعات مهم ، پیش روی ماست. ابتکارات طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده اما حصول توافق نهایی منوط بر «رفتار مسئولانه» طرف غربی است.

در جدیدترین توییت علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم تاکید شده است که با آمریکای بدعهد و اروپای بی‌عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت.

در حالی که مذاکرات وین در بخش‌های فنی، حقوقی، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی آرام آرام به گام‌های پایانی خود نزدیک می شود، برخی تحلیلگران از یکی دو هفته پیش نسبت به اعمال نفوذ و دخالت برخی کشورهای خارج از برجام بر روند مذاکرات و کشورهای عضو برجام هشدار داده بودند اما به نظر می آید این مساله اکنون چهره‌ای بی پرده به خود گرفته است تا جایی که سردسته مخالفان برجام یعنی رژیم اسراییل تا پشت در اتاق مذاکرات هم آمده است.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در  لینک های زیر دنبال کنید.

ایران به توافق در وین امیدوار است/ اگر لغو تحریم‌ها تضمین نشود توافقی انجام نمی‌شود

گزارش اولیانوف از دیدارش با نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین

درخواست ضد ایرانی یک مقام دولت ترامپ از بایدن

آمریکا و اسراییل در مواجهه با تهدید ایران متحد هستند

«اعتماد ملی» از مذاکره منجر به رونق اقتصادی حمایت می‌کند

***

هفته آینده قرار است آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری کشورمان به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز به قطر سفر کند.

حمید رضا دهقانی سفیر ایران در قطر با اعلام این خبر در صفحه توییترش نوشت: سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به قطر علاوه بر شرکت در نشست اپک گازی با مقامات این کشور عربی خلیج فارس دیدار و رایزنی خواهد کرد.

به گزارش روزنامه گاردین انگلیس، این کشور در حال بررسی گزینه‌ها برای پرداخت بدهی‌اش به ایران است.

 گاردین مدعی شده است که طبق روایت ایران از تماس تلفنی اخیر میان لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، تراس در این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرد که انگلیس بتواند بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور به ایران را بپردازد.

با توجه به تاکیدات مؤکد حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مبنی بر مدیریت هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصارف در همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه قضایی، رئیس عدلیه طی دستوری خطاب به «مرکز رسانه قوه قضائیه»، «اداره کل تشریفات» و «یگان حفاظت قوه قضاییه»، بر لزوم تقلیل و به حداقل رساندن هزینه‌ها و تشریفات در برنامه‌های مربوط به رییس قوه قضاییه تصریح کرد.

علت مخالفت کمیسیون تلفیق با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم به گفته علی رضایی، تبعات اجتماعی و امنیتی و تأمین معاش مردم است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ توضیح داد که دولت با قاطعیت و جدیت نمی گوید که چه تضمینی می دهد تا با حذف ارز ترجیحی مشکلات معیشتی برای مردم بوجود نیاید، فقط می گوید که ان شاءالله مشکلی درست نمی شود اما با "ان شاءالله گفتن" که کار پیش نمی رود. مجلس نگران است و به دلیل همین نگرانی کمیسیون تلفیق با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت کرد. البته که تصمیم گیری نهایی بر عهده نمایندگان در زمان بررسی بودجه در صحن علنی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha