• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: فناوری

زندگی هزاران ساله "کنه شاخ‌دار" با تولید مثل غیرجنسی!

برای نخستین بار ثابت شد که گونه‌ای از کنه‌های شاخ‌دار قادر هستند هزاران سال بدون داشتن رابطه جنسی و صرفا تولید مثل غیرجنسی زنده بمانند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیچر، طبیعت دستورالعمل موفقیت را کشف کرده است. با این حال، موفقیت می‌تواند روش‌های بی‌نهایتی داشته باشد.

اکنون محققان برای اولین بار در یک مطالعه جدید دریافته‌اند که تولید مثل غیرجنسی می‌تواند در طولانی مدت موفقیت آمیز باشد. تا به امروز، بقای یک گونه جانوری در یک دوره زمانی طولانی از نظر زمین شناسی - اگر نگوییم غیرممکن، بسیار غیرممکن تصور می‌شد، اما یافته‌های جدیدی که در مجله PNAS منتشر شده است، روایتی کاملا متفاوت را به تصویر می‌کشد.

گروهی متشکل از جانورشناسان و زیست شناسان تکوینی از دانشگاه‌های "کلن" و "گوتینگن"، دانشگاه "لوزان" و دانشگاه "مون‌پولیه" برای اولین بار در یک گونه باستانی به نام "کنه شاخ‌دار" یا "پَزدَکان" مشاهده کردند دارای تولید مثل کاملا غیرجنسی است.

این در حالی است که این موضوع که "اثر مزلسون"(Meselson effect) نام دارد، هرگز تاکنون در حیوانات به طور قطعی ثابت نشده بود.

تنوع ژنتیکی تولید شده در فرزندان از رویارویی با دو ژنوم مختلف که یک جفت والد می‌توانند تامین کنند، یک مزیت تکاملی قابل توجه حاصل از تولید مثل جنسی است و این یکی از دلایلی است که توضیح وجود گونه‌های حیوانی بدون رابطه جنسی یا غیرجنسی مانند کنه شاخ‌دار برای زیست شناسان تکوینی دشوار است.

به هر حال، تولید مثل غیرجنسی در دراز مدت به شدت نامطلوب به نظر می‌رسد، چرا که در غیر این صورت، چرا عملاً همه گونه‌های جانوری به شکل کاملا جنسی تولید مثل می‌کنند؟

براساس بیانیه مطبوعاتی محققان، گونه‌های جانوری مانند این گونه که همگی ماده هستند، به عنوان جانوران غیرجنسی باستانی شناخته می‌شوند. جفت‌گیری برای برخی از حیوانات می‌تواند آن‌قدر ناخوشایند باشد که انجام آن به تنهایی و تولید مثل غیرجنسی گاهی اوقات بهترین گزینه است. در واقع، این کنه‌های شاخ‌دار برای میلیون‌ها سال بدین شکل کاملاً بدون رابطه جنسی زندگی و تولید مثل کرده‌اند.

با این حال، اثبات اینکه موجودات غیرجنسی باستانی، در واقع صرفاً به صورت غیرجنسی تولید مثل می‌کنند و برای مدت بسیار طولانی این کار را انجام داده‌اند، کار بسیار دشواری بوده است.

محققان به منظور اثبات اینکه این گونه کاملاً غیرجنسی است، اطلاعات ژنتیکی چندین جمعیت از کنه‌های شاخ‌دار و گونه‌ای تقریبا مشابه با آن که تولید مثل جنسی می‌کند را در آلمان توالی‌یابی و تجزیه و تحلیل کردند که به هیچ عنوان کار آسانی نبود.

"جنز بست" رهبر گروه تحقیقاتی "امی نوتر" در موسسه جانورشناسی دانشگاه "کلن" توضیح داد: اندازه این کنه‌ها تنها یک پنجم میلی‌متر است و شناسایی آنها دشوار است. تجزیه و تحلیل داده‌های ژنومی کار طاقت فرسایی بود و استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای را که به طور خاص برای این منظور ساخته شده بودند، ضروری می‌کرد.

در نهایت این گروه به نتیجه رسید و توانست "اثر مزلسون" را در این گونه ثابت کند و نشان دهد که "کنه شاخ‌دار" با نام علمی "O. nova" به جای تولید مثل جنسی، خودش را شبیه‌سازی و تکثیر می‌کند.

"بست" می‌گوید: نتایج ما به وضوح نشان می‌دهد که "O. nova" منحصراً به صورت غیرجنسی تولید مثل می‌کند. هنگامی که صحبت از درک چگونگی عملکرد تکامل بدون رابطه جنسی می‌رسد، این کنه‌های شاخ‌دار شگفتی‌آور هستند.

این نشان می‌دهد که در حالی که بقای یک گونه بدون تولید مثل جنسی بسیار نادر است، اما غیرممکن نیست.

در حالی که تولیدمثل غیرجنسی بدون مشکل نیست، به نظر می‌رسد کنه شاخ‌دار یک استثنا در یک قانون بیولوژیکی کاملاً ثابت است، به همین دلیل است که گام بعدی این گروه این است که بفهمند چه چیزی آنها را منحصر به فرد می‌کند.