• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۴۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400112721309
  • خبرنگار : 50295

جان‌علی‌پور:

کالای فرهنگی اثرگذاری عمیقی دارد

کالای فرهنگی اثرگذاری عمیقی دارد

ایسنا/زنجان مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دامنه کالای فرهنگی امروز به نرم‌افزارهای موجود در بازار هم رسیده و کالای فرهنگی امروز فیلم، کتاب، محتوای فضای مجازی و ان چیزی که به عنوان ریل حرکت فرهنگ از آن‌ نام برده می‌شود، است.

اسماعیل جان‌علی‌پور ظهر امروز (۲۷ بهمن‌ماه) در آیین اختتامیه جشنواره کالا و محصولات فرهنگی استان زنجان، اظهار کرد: در سال‌های گذشته کالای فرهنگی دامنه وسیعی پیدا کرده که مربوط به صنایع‌دستی و مسائل این‌چنینی نیست و وظیفه سنگینی برعهده میراث و دستگاه‌های همکار برای ترویج سنت، آداب و رسوم و دست سازه‌های مردم کشور است.

وی افزود: دامنه کالای فرهنگی امروز به نرم‌افزارهای موجود در بازار هم رسیده و کالای فرهنگی شامل فیلم، کتاب، محتوای فضای مجازی و آن چیزی که به عنوان ریل حرکت فرهنگ از آن‌ نام برده می‌شود است و اگر فرهنگ را داشته‌ها، باورها و ارزش‌ها بدانیم، چیزی نیست مگر کالای فرهنگی‌ که بخواهیم آن را بشناسانیم.

این مسئول تصریح کرد: سه ویژگی مهم کالاهای فرهنگی عبارت از این است که کالای فرهنگی، چه کالای مضر و چه مفید، اثرگذاری عمیق و طولانی مدتی برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان دارد. همچنین امروز دیپلماسی عمومی مهمتر از دیپلماسی رسمی است و ریل اصلی انتقال فرهنگ‌ها و به خصوص دیپلماسی بر روی کالای فرهنگی نمود دارد و سومین ویژگی کالای فرهنگی اقتصاد خانواده‌ها و اقتصاد خرد است که اقتصاد خانواده‌ها از مسیر کالای فرهنگی تامین می‌شود.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: اگر کالایی این سه ویژگی نام برده را داشته باشد به‌عنوان یک کالای حیاتی است و باید حاکمیت به این موضوع توجه کند؛ لذا وزارت فرهنگ و ارشاد که متولی سیاست‌گذاری فرهنگی در کشور است و از بدنه فعال و اندیشمندی برخوردار است برای موضوع کالای فرهنگی تصمیمات جدی خواهد داشت و پرداختن به این موضوع در هفت دوره جشنواره فیروزه که همه استان‌های کشور نیز درگیر آن شدند یک گام مهم است.

در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز بیان کرد: ما دایره تمدن‌سازی داریم و آن‌چیزی که به عنوان سند بالادستی برای ادامه مسیر چهل ساله دوم انقلاب تبیین شده این است که با فرهنگ غنی خودمان که یکی از پایه‌های اصلی تمدن‌سازی است و به علاوه تلاش و کوشش و جهادی که در زمینه‌های مختلف علمی و اقتصادی و حوزه‌های مختلف داریم تمدن‌سازی را دنبال ‌کنیم و بدون شک یکی از پایه‌های اصلی آن فرهنگ ‌غنی کشور است که از وجود آن بهره‌مند هستیم.

ابوالفضل رفیعی گفت: دو موضوع در خصوص کالای فرهنگی‌ مطرح است که یکی از آن‌ها ناظر بر موضوع فرهنگی، اثرات فرهنگی، ترویح فرهنگ است و موضوع دیگر نیز بحث اقتصادی است. چون وقتی نام کالا مطرح می‌شود یعنی محصولی و موضوعی است که ریشه فرهنگی داشته و برای برطرف کردن نیاز مخاطبان خاص تهیه شده است و به این دلیل ما هم باید جنس مخاطبان را شناخته و مخاطب‌‎شناسی داشته باشیم و هم نیاز آن‌ها را بشناسیم و متناسب با نیاز مخاطب به آن بپردازیم.

این مسئول تصریح کرد: نکته مهم در بحث کالاهای فرهنگی بحث هویتی است و کمک می‌کند به اینکه هویت‌های بومی و فرهنگ‌ بومی خود را شناسایی و از آن نگهداری کرده و به آن افتخار کنیم  و آن را توسعه دهیم تا در مقابل هجمه فرهنگی با قدرت ورود پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه دامنه کالای فرهنگی ‌گسترده است و باید مخاطب و نیازهایش را بدانیم و این مهم است که نیازهای مخاطب را برطرف کنیم، خاطرنشان کرد: کار روی کودکان و نوجوانان نیز مهم است و دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگی باید بتوانند کالایی تولید کنند که علاوه بر برطرف کردن نیاز، ارزش‌ها و هویت را منتقل کنیم که هم جنبه دفاعی در قبال هجمه فرهنگی دارد و هم باعث ترویج فرهنگ غنی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha