• پنجشنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۱:۰۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1400112821423
  • خبرنگار : 71653

دانشگاه رفتن مهم است؟

دانشگاه رفتن مهم است؟

آزاد و پیام نور و سراسری ندارد؛ هرساله جمعیت زیادی از جوانان به دانشگاه می‌روند. رشته‌های مختلف، دانشکده‌های گوناگون و دانشگاه‌های متفاوت. جامعه ایران سال‌هاست که ورود هر نوجوان به دانشگاه را پس از اتمام مقطع دبیرستان، جزئی از مراحل زندگی می‌داند. اما دانشگاه رفتن چه اهمیت و فایده‌ای می‌تواند داشته‌باشد؟ حضور در دانشگاه و گذراندنِ واحدهای مختلف درسی، چطور می‌تواند به تعالی جامعه کمک کند؟ امان‌الله قرایی‌مقدم در این‌باره توضیح می‌دهد.

این جامعه‌شناس درباره تعدد دانشجوها و تأثیر آن روی فرهنگ و جامعه، به ایسنا گفت: کشوری می‌تواند موفق باشد که «بی‌سواد» نداشته‌باشد. تحصیل و آموزش‌وپرورش در هر سطح و نوعی برای جامعه بسیار مفید است. جامعه‌ای موفق است و می‌تواند به توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آرامش روحی و روانی برسد که تعداد تحصیل‌کرده‌های آن(به‌خصوص تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی) رو به افزایش باشد.

او درباره استقبال روزافزون بانوان برای تحصیل در دانشگاه‌ها افزود: خوشبختانه در ایران حدود ۵۳ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان «خانم» هستند. نتیجه این آمار، به موفقیت در زندگی خصوصی، توسعه اقتصادی، پرورش فرزندان، دوام و بقای خانواده و کاهش میزان طلاق می‌انجامد. «بازیل برنشتاین» نیز سال‌ها قبل در طول تحقیق و مطالعاتی چنین مسئله‌ای را تأیید کرده‌است.

قرایی‌مقدم پیرو بحث تحصیل زنان، درباره تأثیر آن بر روی فرزندان بیان کرد: نقش مادران تحصیل‌کرده در خزانه لغات کودکی که به‌تازگی وارد مدرسه می‌شود تعداد لغاتی که می‌داند و درکی که از مطالب دارد مشخص است. نقش تحصیلات مادر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق ۱۳ و ۱۴ شهر تهران بسیار پررنگ است؛ چنان‌که میانگین نمرات درسی این کودکان نسبت‌به دیگر دانش‌آموزانی که مادرِ تحصیل‌کرده ندارند، دو نمره بیشتر است. همچنین این آمار در دانش‌آموزانی که مادران معلم دارند، ۲.۵ نمره بیشتر نیز است.

او ادامه داد: «تحصیل» شاخص توسعه‌یافتگی‌ست. برای محاسبه شاخص توسعه‌یافتگی همه‌چیز محاسبه می‌شود؛ تعداد پزشک به بیمار، تعداد تخت‌های بیمارستان، میزان تحصیل‌کرده‌ها نسبت‌به جمعیت، میزان تحصیل‌کرده‌های زن نسبت‌به کل جمعیت زنان و ده‌ها شاخص دیگر. در ایران تقریباً ۱۳ تا ۱۴ میلیون تحصیل‌کرده دانشگاهی وجود دارد. در یک کشور هرچه تحصیلات خصوصاً تحصیلات دانشگاهی بیشتر باشد، موفق‌تر عمل کرده‌است. اما مهم‌ترین مسئله این است که در کشور می‌بایست نیازسنجی شود؛ یعنی فارغ‌التحصیلان را در رشته‌هایی که نیاز داریم، افزایش دهیم. بایستی به میزانی که بخش‌های مختلف جامعه نیاز دارد، ظرفیت برای پذیرش دانشجو قرار داده‌شود. افرادی که تحصیل‌ می‌کنند، معمولاً فرزندان بهتری به‌ جامعه تحویل می‌دهند، مادر و پدر بهتری می‌شوند، اقتصاد خانواده‌شان سالم‌تر بوده و ورودشان به آسیب‎‌های اجتماعی کمتر است، اما این‌که کشور از این نیروی انسانی استفاده مناسب کند بحثی دیگر است که در ایران این اتفاق چندان نمی‌افتد؛ به‌طوری‌که نزدیک به ۳۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکارند. تحصیل و دانشگاه شاخص توسعه‌یافتگی، رشد و پیشرفت است.

در جمعیت‌شناسی و جامعه‌شناسی مبحثی وجود دارد که به هزینه‌های سرانه یک فرد در جامعه می‌پردازد. قرایی‌مقدم درباره سرمایه‌ای که صرف رشد و پیشرفت هر کودک می‌شود این‌طور گفت: از لحظه‌ای که نطفه‌ای در شکم مادر شکل می‌گیرد، هزینه‌های هر فرد آغاز می‌شود. برای یک فرد لیسانسه، از بدو تولد تاکنون حداقل ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده‌است. این فرد اگر هدر رود، کشور زیان می‌کند. برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که این‌همه هزینه شده‌است، باید به کار گرفته‌شوند.

دانشگاه رفتن مهم است؟

این استاد دانشگاه خوارزمی درباره اولویت تحصیل در جامعه خاطرنشان کرد: «کالین کلارک، اقتصاددانِ استرالیایی» در سال ۱۹۲۹ این تئوری را مطرح کرد که در اغلب جوامع اولویت در سه بخش خلاصه می‌شود؛ بخش اول کشاورزی، بخش دوم صنعت، بخش سوم خدمات(پزشک، معلم، کارمندان اداری و... در این دایره قرار می‌گیرند) است. جامعه‌ای موفق است که بتواند از این نیروی تحصیل‌کرده، در جایگاهی درست و مناسب استفاده کند، نه این‌که آن‌ها را بعد از اتمام تحصیلات رها کند.

امان‌الله قرایی‌مقدم در پایان درباره توسعه کشورها چنین گفت: اصل اساسی توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی‌ست؛ از دیدگاه اقتصاددان و جامعه‌شناس توسعه، «بنیامین هیگینز» که از استادان دانشگاه هاروارد است، بسیاری از کشورهایی که درآمد ارزی فراوانی دارند اما وابستگیِ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند، لزوماً پیشرفته نیستد. بنیامین هیگینز، ژوزف شومپیتر، استانیسلاس گوستاوویچ استروملین، سیمون کوزنتس، آلفرد مارشال، ژاکوب مینسر و بسیاری دیگر از دانشمندانِ حوزه‌های مختلف، بر نقش نیروی انسانی و تولید علم و دانش تأکید جدی دارند. دانشگاه‌ها هم نقش پررنگی در توسعه فرهنگی، رشد جامعه، افزایش فهم و فراست و دانش و بینش و انتخاب سبک زندگی سالم‌تر ایفا می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۸ ۱۳:۴۷

در این باره خیل مطلب خوندم خیلی از جاها آموزش عالی را یک هزینه اضافی در نظر گرفتن. خیلی ها هم اعتقاد دارند لازم هست. اما فقط به عنوان یک نکته بخوام موردی رو بگم خودم دانشجویانی دارم که اگر ترم اول و آخر دوره کارشناسی اونها رو در نظر بگیرین از نظر برخورد و رفتار اجتماعی واقعا تفاوت فاحشی داره. به نظرم تاثیری که دانشگاه روی افراد دارد نباید صرفا محدود به این شود که یک دانشجو بعدا کار پیدا می کند یا نه. کما اینکه اصلا وظیفه دانشگاه کارآفرینی نیست و اتفاقا همین آموزش هست

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۸ ۲۲:۱۵

واقعا‌ چقدر بی اهمیتن نسبت به تحصیل کرده ها‌ی دکتری و...در تمام کشورهای دنیا حقوق ماهیانه و خانه میدن امیدوارم ایران بهترین کشور برای نخبه ها و تحصیل کرده ها بشه و به آنها امکانات بدهند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۹ ۱۱:۵۳

باسلام نه اصلا حضور در دانشگاه مهم نیست،خوندن مطالب کتاب مهمه یه دورم کتاب خونده بشه کافیه نیاز به سرکلاس رفتن نیست فقط هزینه مونو رو زیاد میکنه کرایه تاکسی وغذا وپول خوابگاه و......راضی هستیم به کلاس های مجازی ادامه دار شه عالیه.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۳۰ ۱۸:۴۶

دانشگاه رفتن ولی در روزهای کرونای نباید زیاد سخت بگیر ند چرا مهم است دانشگا ه رفتن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۰۸:۴۴

دانشگاه رفتن وقت تلف کردنه بچسب به دلالی همین و بس طرف رییس یه ادارس اما اندازه پول آبدارچی املاکی درنمیاره

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۵:۵۳

شما اول برای اینایی که فارغ التحصیل می شن یه کاری کنین لااقل یه رشته ایی بزارین که کار براش فراوون باشه براش بازار شغلی از قبل درست کرده باشین

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۲۱:۰۷

آموزش عالی معنایی نداره واقعا .چرا؟ امروزه در کشورهای پیشرفته مردم همیشه در حال پیشرفتن .البته با تحقیقات وسایت های علمی وتبادل اطلاعات نه به این صورت که در کشور ماست(چهار جوابی ؛ ده بیست سی چهل ؛ و مدرک) خنده داره کتاب های علمی ایران اکثرا ترجمه شدس و...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۲۱:۴۳

شما اول برای اونهای که درهر مقطع و رشته ایی که هستند اون موقع فارغ التحصیل میشن بعدا وله شون نکنید به امان خدا خدارو خوش نیامد با این مظلومان زحمت کش یا جوری دیگر بِگَم نُخبه ها قدر این زحمات شون رو اینجوری میدنِ واقعا شَرم آور ولِشون میکننِ به امان خدا که برن یونجه بخورن ،انشاالله خودتون وفرزندهاتون انشاءلله برن یونجه بخورن به حق علی؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۲۲:۰۰

برا اونایی ک تحصیل کرده و بیکارن یه فکری کنید بعد........