• پنجشنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400112821641
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/روی خط تئاتر/

نمایش تاجیکستانی «فردوسی» در مشهد به روی صحنه رفت

نمایش تاجیکستانی «فردوسی» در مشهد به روی صحنه رفت

ایسنا/خراسان رضوی نمایش «فردوسی» تهیه شده توسط تئاتر ابوالقاسم لاهوتی شهر دوشنبه تاجیکستان به صورت ویژه در مشهد اجرا شد.

نمایش «فردوسی» از تئاتر ابوالقاسم لاهوتی شهر دوشنبه تاجیکستان شامگاه چهارشنبه، ۲۷ بهمن ماه، به صورت ویژه در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد به روی صحنه رفت. این نمایش که مهمان ویژه چهلمین جشنواره تئاتر فجر بود به نویسندگی و کارگردانی، سلطان عثمانف، ساخته شده است. 

نمایش «فردوسی» به حوادث زندگی ابوالقاسم فردوسی، شاعر بزرگ ایرانی، پس از پایان سرایش شاهنامه و اتفاقاتی که در مسیر تقدیم این اثر به سلطان محمود غزنوی رقم می‌خورد، می‌پردازد. عثمانف این نمایش را بر پایه اشعار شاهنامه و داستان بلند «فردوسی» نوشته ساتم الغ‌زاده، نویسنده تاجیک، تهیه کرده است.

قربان صابر، هنرپیشه شناخته تئاتر و سینمای تاجیک، در این نمایش در نقش ابوالقاسم فردوسی به روی صحنه رفته است. از دیگر بازیگران این تئاتر می‌توان به ملکه عزیزمحمداوا در نقش فاطمه همسر فردوسی، آرتق قادر در نقش عنصری ملک‌الشّعرای دربار غزنویان، محمدجان شادی‌یف در نقش خواجه ‌بزرگ وزیر میمندی، اسفندیار غلامف در نقش  شاعر ماهک، صلاح‌الدین شکورزاده در نقش شاعر منشوری، عبدالکریم مشربف در نقش سلطان محمود غزنوی و ابراهیم لیاسف در نقش عبدالواحد راوی دربار اشاره کرد.

کریم جشنی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی، در پایان اجرای این نمایش با خواندن اشعاری با اشاره به نزدیکی تاریخی دو ایران و تاجیکستان بر لزوم همکاری بیش از پیش میان هنرمندان دو کشور تأکید کرد.

محمد تقی صابری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، نیز در این مراسم اظهار کرد: امسال پس از یکسال وقفه به دعوت دبیرخانه چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر دو گروه نمایشی «فردوسی» و «نقل بدخشان» از جمهوری تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه دعوت شدند و در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده و به اجرای نمایش پرداختند.

وی با بیان اینکه سفیران واقعی اهالی هنر و فرهنگ هستند، ادامه داد: هیچ محدودیتی برای همکاری با کشور جمهوری تاجیکستان وجود ندارد.

صابری با اشاره به سفر ابراهیم رئیسی به جمهوری آذربایجان، تصریح کرد: پس از سفر رئیس جمهور به تاجیکستان سرعت و شتاب خوبی در گسترش روابط دو کشور ایجاد شده است.

وی بیان کرد: روابط این دو کشور همسایه و هم‌زبان و هم‌دین روز به روز در حال بهبود و گشترش است. متأسفانه در این میان طرف‌های ثالثی وجود دارند که نمی‌خواهند این دو کشور روابط گرمی داشته باشند که باید مراقب باشیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جهوری تاجیکستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی تولیدات ایران در جمهوری تاجیکستان، اضافه کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله هفته‌های فرهنگی، فیلم و موسیقی در دو کشور در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha