• پنجشنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112821649
  • خبرنگار : 71402

آمریکا قصد ندارد در چارچوب اقتصادی هند – اقیانوسیه با چین همکاری کند

آمریکا قصد ندارد در چارچوب اقتصادی هند – اقیانوسیه با چین همکاری کند

یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت، ایالات متحده "هیچ قصدی" برای تعامل با چین در "چارچوب اقتصادی هند - اقیانوسیه" که به‌زودی برگزار می‌شود، ندارد اما با شرکایی که با ایده یک منطقه آزاد و باز بدون "قلدرمآبی" هم نظر هستند، در حال رایزنی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ایالات متحده به تازگی متعهد شد که منابع دیپلماتیک و امنیتی بیشتری را به هند و اقیانوس آرام اختصاص دهد تا در برابر آنچه تلاش چین برای ایجاد یک حوزه نفوذ منطقه‌ای و تبدیل شدن به تأثیرگذارترین قدرت جهان می‌داند، مقاومت کند.

براساس سند ۱۲ صفحه‌ای دولت بایدن از بازنگری استراتژی، ایالات متحده روی هر نقطه از این منطقه، از جنوب آسیا تا جزایر اقیانوس آرام به منظور تقویت مواضع بلندمدت و تعهد خود متمرکز خواهد شد.

در این سند از برنامه‌های آمریکا برای راه‌اندازی دوباره چارچوب اقتصادی هند – اقیانوسیه در اوایل سال ۲۰۲۲ سخن به میان آمده است؛ ابتکارعملی که دولت بایدن امید دارد دست‌کم شکافی که با رویکرد دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و این رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از یک چارچوب تجاری چند ملیتی خارج شد، جبران کند.

دنیل کریتنبرینک، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه در کنفرانس خبری امروز (پنج‌شنبه) به خبرنگاران گفت، رایزنی‌های اولیه درباره این چارچوب اقتصادی در جریان است.

او گفت: ما درگیر گفت‌وگوهای اولیه با شرکای خود در سراسر منطقه هستیم که دیدگاه ما را برای منطقه‌ای که می‌خواهیم و آن منطقه‌ای آزاد و باز است که در آن کشورها عاری از اجبار و هراس هستند، تبیین می‌کند تا بدین ترتیب بتوانند منافع اقتصادی و امنیتی خود را آزادانه و بدون مانع دنبال کنند.

این مقام آمریکایی افزود: و این گفته شما صحت دارد که در حال حاضر هیچ قصدی برای تعامل با جمهوری خلق چین در چارچوب اقتصادی هند – اقیانوسیه وجود ندارد.

شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین برنامه کمربند و جاده کشورش که میلیاردها دلار برای ساخت زیرساخت در سراسر جهان را تضمین می‌کند، به جلو هدایت می‌کند. چین همچنین از بزرگترین بلوک تجارت آزاد جهان که شامل ایالات متحده نمی‌شود، موسوم به شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای حمایت به عمل آورده است.

همچنین با اشاره به شراکت استراتژیک چین و روسیه، دنیل کریتنبرینک گفت که واشنگتن نمی‌تواند "چالشی که از این چشم‌انداز نشات گرفته از بیانیه مشترک چین و روسیه ناشی می‌شود، نادیده بگیرد."

او گفت: ما طرفدار جهان و دیدگاهی هستیم که مبتنی بر حل مسئله و نوآوری است، نه اجبار و پرخاشگری. این دیدگاه مثبت ما برای منطقه است. فکر می‌کنم که این در تضاد کامل با دیدگاه دیگران، از جمله آنچه که توسط روسای جمهور پوتین و شی جینپینگ مطرح شده است، قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha