• پنجشنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112821779
  • خبرنگار : 71402

فرانسه به حضور نظامی در مالی خاتمه داد

فرانسه به حضور نظامی در مالی خاتمه داد

فرانسه و متحدانش در عملیات ضد افراطگرایان در کشور مالی امروز (پنج‌شنبه) "خروج هماهنگ" نیروهایشان را اعلام کردند. در بیانیه مشترک به "مانع‌تراشی‌های متعدد" نظامیان حاکم بر این کشور اشاره شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دویچه وله، در این بیانیه مشترک آمده است، فرانسه و شرکای اروپایی آن در مبارزه علیه افراطگرایان در مالی و همچنین کشور کانادا اعلام کردند که یک خروج هماهنگ منابع نظامی را آغاز می‌کنند.

مناسبات میان پاریس و باماکو، از زمان نادیده گرفتن توافقی از سوی نظامیان کشور مالی در مورد برگزاری انتخابات در فوریه تیره شده است. در عوض آنها پیشنهادی برای حفظ قدرت تا سال ۲۰۲۵ ارائه کردند.    

این بیانیه از سوی کشورهایی صادر شده است که در کنار فرانسه در قالب نیروی ضد تروریسم نیرو مستقر کرده‌اند و شامل کانادا هم می‌شود و همچنین ماموریت تاکوبا که شامل حدود ۱۴ کشور اروپایی می‌شود.

در این بیانیه آمده است: به دلیل مانع‌تراشی متعدد مقامات انتقالی مالی، کانادا و کشورهای اروپایی که در کنار عملیات برخانه و در داخل گروه ضربت تاکوبا عمل می‌کنند، معتقدند که دیگر شرایط سیاسی، عملیاتی و قانونی برای ادامه مؤثر تعامل نظامی فعلی خود در مبارزه با تروریسم در مالی وجود ندارد.

در ادامه این بیانیه آمده است که این کشورها "تصمیم گرفته بودند که خروج هماهنگ منابع نظامی مربوطه خود را که به این عملیات‌ها اختصاص داده شده است از خاک مالی آغاز کنند."

همچنین امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که نگرش‌ها و "اهداف پنهان" حاکمان نظامی مالی، فرانسه را مجبور کرده که از مستعمره سابق خود خارج شود. ماکرون به خبرنگاران گفت: نمی‌توانیم از نظر نظامی در کنار مقامات دوفاکتویی که استراتژی و اهداف پنهان آنها را قبول نداریم، بمانیم.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین این ایده که فرانسه در این ماموریت خود شکست خورده باشد، کاملا رد کرد. او گفت کانون عملیات نظامی فرانسه اکنون در نیجر خواهد بود و افزود که نیروهای ویژه کشورش همچنان در بورکینافاسو که در آنجا هم نظامیان کنترل اوضاع را در دست دارند، می‌مانند.

ماکرون همچنین گفت که نیروهای باقیمانده به تامین کمک برای کشورهایی در خلیج گینه می‌پردازند. او گفت: این کشورها به طور فزاینده‌ای در معرض تلاش‌های گروه‌های تروریستی برای توسعه خود در قلمروشان قرار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha