• شنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1400113022949
  • خبرنگار : 71641

گزارشی از وضعیت پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌ها

تخلف‌ها در وام بدون ضامن کم شد اما ادامه‌ دارد!

تخلف‌ها در وام بدون ضامن کم شد اما ادامه‌ دارد!

درحالیکه وزیر اقتصاد شرط سپرده‌گذاری در پرداخت وام بدون ضامن را تخلف دانسته و بر پیگیری این موضوع تاکید کرده است، برخی از شعب بانک‌ها همچنان شرط گردش حساب و یا سپرده‌ گذاری را مطرح می‌کنند و در مجموع گزارش‌ها حاکی از آن است که شرایط عجیب‌ غریبی که پیش از این از سوی بانک‌ها برای پرداخت این وام مطرح می‌شد، کم‌تر شده است.

به گزارش ایسنا، بانک‌های دولتی در راستای تکلیف رئیس جمهور و ابلاغیه وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تسهیل پرداخت تسهیلات خرد در مرحله اول مکلف به پرداخت وام‌های خرد به حقوق‌بگیران بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی بدون دریافت ضامن شدند و قرار است که در آینده این موضوع شامل سایر افراد نیز شود. 

شرایط دریافت دریافت وام تا رقم ۵۰ میلیون تومان اینگونه است که تنها ارائه نامه کسر از حقوق کفایت می‌کند و شرایط مورد نیاز برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته اعلام شده است که مشمولان این وام باید به بانک و شعبه‌ای که حقوق خود را از آن دریافت می‌کنند، مراجعه کنند.

پیش از این، گزارش‌های میدانی از برخی شعب بانک‌ها حاکی از شرایط عجیب اعلامی مبنی بر بسته بودن پرداخت وام جدید در روزهای پایانی سال، ابلاغ نشدن بخشنامه، داشتن میانگین گردش حساب و سپرده حداقل نصف مبلغ وام مورد نظر بود. 

احسان خاندوزی_وزیر اقتصاد در واکنش به این موضوع اعلام کرد که هرگونه شرط اضافه‌ای که خارج از مصوبات در این زمینه باشد، تخلف محسوب و با آن برخورد خواهد شد.

اکنون، گزارش میدانی که به تازگی از روند پرداخت وام بدون ضامن در برخی از شعب بانک‌ها ثبت شده، بیانگر کم شدن شروط خارج از مصوبه است اما همچنان برخی شعب اعلام می‌کنند که به علت بسته شدن پرداخت وام جدید در روزهای پایانی سال، این وام بعد از ایام نوروز پرداخت می‌شود و مشمولان این وام نیز باید میانگین و معدل حساب قابل قبولی داشته باشند. 

علاوه بر این، شواهد حاکی از آن است که اکثر بانک‌ها شرایط مندرج در مصوبه مربوطه را در شعب در دید عموم قرار داده‌اند. اما با وجود تخلف بودن همچنان برخی از شعب اعلام می‌کنند که متقاضیان برای دریافت این وام باید میانگین یا معدل حساب بالایی داشته باشند و در غیر اینصورت این افراد باید برای چند ماه در بانک سپرده بگذارند تا بتوانند بدون ضامن وام دریافت کنند. 

از سوی دیگر، متصدی یک بانک می‌گوید که صرف اینکه فردی حقوق‌بگیر باشد و حقوقش را از این بانک دریافت کند، برای پرداخت وام بدون ضامن کافی نیست و آن فرد نباید فقط حقوق خود را پس از واریز برداشت کند بلکه باید گردش حساب بالایی داشته باشد. 

وی همچنین تاکید کرد که پرداخت وام برای مبالغ خرد تا ۳۰ میلیون بدون ضامن خواهد بود و هرچه بر مبلغ وام افزوده شود، حداقل معرفی یک ضامن لازم است‌. 

علاوه بر این، متصدی بانکی دیگر بر این موضوع تاکید کرد که رتبه اعتباری فرد متقاضی در بانک مرکزی رقم و شرایط پرداخت وام را تعیین می‌کند و فیش حقوقی افراد باید حداقل ۶۰ درصد وام را پوشش دهد. 

این شرایط در حالی از سوی بانک‌ها اعلام می‌شود که براساس گفته وزیر اقتصاد طی سه هفته اخیر بیش از ۶۵ هزار نفر بدون ضامن وام از وام‌های خرد استفاده کرده‌اند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۱-۳۰ ۲۰:۵۸

یک معلم هستم و پنج شنبه مراجعه کردم گفتن میانگین گردش حساب پایینه و باید پول تو بانک بزاری از بانک ملی حالا گفتن شاید بهار بتونیم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۰۲:۱۸

سلام من نمیتونم وام بگیرم بانک صادرات که میرم میگه باید سپرده داشته باشی اگر پول داشتم احتیاج به این وام نداشتم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۰۲:۱۹

هیچ بانکی وام بدون سپرده گذاری نمی دهد تخلف حساب میشود و میگیریم و میبندیم و مجازات میکنیم همش دروغ و عوام فریبی است مردم سر کار هستند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۰۲:۳۱

اونایی که وام گرفتن حتما از اقوام و اشنایان بان هستند. وگرنه من خودم رفتم بانک رفاه گفت باید گردش حساب داشته باشی. گفتم من 3400 می گیریم چطور گردش حساب داشته باشم. ولی در کل به بازنشستگان کشوری راحت تر وام میدن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۰۸:۰۷

بانک صادرات در مسعودیه از قبول کردن پرداخت وام بدون ضامن به من که بازنشسته هستم و حقوقم رو از همین بانک میگیرم خودداری میکنه و با لحنی تحقیر آمیز برخورد میکنه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۰۹:۰۶

چرا مردم رو ... فرض میکنید نامه کسر حقوق دارم هربانکی رفتم میگه بیا سپرده بذاروام بگیر .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۰۹:۱۹

سلام چرا یه شماره نمیذارید واسه شکایات، بانک ما میگه باید 50میلیون سپرده بذاری تا 3ماه که 50تومن وام بهت بدیم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۳:۰۵

امروز بانک ملی که در آن حقوق می گیرم برای 50 تومن وام 2 تا ضامن از من خواسته. متاسفم برای خودم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۴:۰۲

من از بانک رفاه حقوقم رو دریافت میکنم میزان دریافتی حقوق اینجانب بالاتر از ۷ میلیون هستش ولی سرپرست شعبه به اینجانب گفتن که باید سپرده گذاری کنید و اعتبار حساب تون بالا باشه و از این بهانه ها . حالا اگه حدود ۶۵ هزار نفر وام دریافت کردن این افراد کیا هستن آیا از نو چشمی ها و خود کارمندان بانک نیستن ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۴:۵۱

۶۵هزار نفر پیشکش حتی ده نفر شون پیش کش اقا شما یه نفر معرفی کنید که وام گرفته باشه...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۴:۵۶

با سلام ، بانک رفاه با وجود اینکه محل دریافت حقوق من است ابلاغیه را در نظر نگرفته و سپرده گذاری و عدم اعتبار را بهانه ای برای پرداخت نکردن این نوع وام قرار داده متاسفانه دستورات فقط در حد کاغذ و نوشته باقی می مانند و عملکرد مثبتی دیده نمیشود .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۶:۰۴

فقط برای کارمندای بانک هست ونزدیکانشون کارمندا بانک همچی حرفرمیزنن باهات که انگار بانک مال باباشون هست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۶:۱۱

بانک رفاه سپاهانشهر به بنده فرمودند بابت ۱۰۰میلیون وام ۲۰۰میلیون سپرده کنم تااردیبهشت ۱۴۰۱شرایط وام را داشته باشم یا۱۰۰میلیون سپرده کنم تیرماه سال بعدوام بگیرم واقعا وقتی دستوری میدی که فقط حالت تبلیغی داره وهیچوقت عملی نمیشه چه دردی ازمن بازنشسته دوا خواهد کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۲۲:۱۱

حرفای ریس جمهور رو کسی از بانکی ها قبول نداره. ۱۰ تا بانک رفتم همشون گفتن باید سه ماه سپرده بزاری. ..

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۸:۵۷

بازنشستە هستم بەبانک صادرات شهرستان مهاباد مراچعەکردم گردش حساب میخواستند وموکول کردن بەبعدازعید.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۲ ۰۲:۰۹

من همه ی بانکا رفتم هیچی ندادن سه ماه دنبال وامم.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۲ ۱۲:۱۶

بانک رفاه رفتم، خیلی بد برخورد کردند. گفتند همچین طرحی نداریم و طرح‌های قبلی مثل خرید کالا و یا وام با معدل حساب رو پیشنهاد کردند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۲ ۱۲:۳۴

چرا زجر میدید ملت و آخه چرا یکی نمیرسه ب داد این مردم واقعا انصاف و وجدان ندارید

avatar

بانک رفاه به بند گفت خودتون خسته نکنید باید سه ماه ۵۰ میلیون سپرده گذاری کنی بانک رفاه شعبه عدالت شیراز

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۲ ۲۱:۵۴

بانک تجارت ملاک را اعتبارسنجی شرکت ایرانیان می داند و آن شرکت هم اطلاعاتش بروز نیست . جالبه یک نفر که ضامنش شدم یک روز قسطش را دیر بدهد سریع رتبه اعتباری من میاد پایین و وقتی پرداخت می کند این رتبه چند وقته همان پایین مانده می گویند 3 ماه دیگه کم کم میره بالا. این هم یکی از شیوه های دور زدن ...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۲ ۲۳:۴۷

خداروشکر کنید مسوول نیستید قیامت نزدیکه وسوال از این دروغ ها

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۵:۵۴

سلام بازنشسته ناجا هستم حقوق را از سپه میگرم دوهفته هست تشکیل‌دهنده دادن هرموقع میرم میگن آخر ساله بسته شده بانک سپه بلوار سرخس رجایی مشهد مقدس

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۴:۳۱

بازنشسته فرهنگی هستم بیست روز پیش همه مدارک گواهی کسرازحقوق وسفته وهر مدارکی که خواسته به بانک صادرات شعبه ۲۵۷ استان گلستان شهرستان ازادشهر تحویل دادم وقرارد وام بدون ضامن صدمیلیونی را امضا کردم گروه اعتباری Aهستم ولی بیست روزه که هیچ خبری از واریز وام نیست و وقتی تماس گرفتم گفتند هنوز دستور پرداخت وامهای صدمیلیونی را ندادند.درصورتی که مدیرعامل بانک صادرات اعلام کردند که بعداز تکمیل مدارک در روز بعد وام بدون صامن پرداخت میگردد .