• یکشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1400120100219
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد

سرشماری ۱۳۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان

سرشماری ۱۳۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان
تالاب هورالعظیم

ایسنا/خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از سرشماری ۱۳۰ هزار پرنده مهاجر زمستانه آبزی و کنار آبزی از ۹۰ گونه مختلف در تالاب‌ها و آبگیرهای استان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

محمدجواد اشرفی با اشاره به سرشماری پرندگان مهاجر زمستانه آبزی و کنار آبزی خوزستان، اظهار کرد: در برنامه حفاظتی و مدیریتی جمعیت پرندگان و به منظور بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی، سرشماری پرندگان برای پایش و نظارت جمعیت پرندگان در فصل زمستان، از سال ۱۹۶۷ میلادی توسط دفتر بین‌المللی تحقیقات تالاب‌ها و پرندگان آبزی که به نام دفتر تالاب‌های بین‌المللی نام‌گذاری شده، سازماندهی شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، وی افزود: برنامه سرشماری پرندگان مهاجر هر ساله از حدود اول ژانویه برابر با ۱۱ دی‌ماه در خوزستان آغاز می‌شود. امسال این سرشماری در استان خوزستان همزمان با سراسر کشور آغاز شد و به مدت ۱۵ روز ادامه یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: این برنامه با تشکیل تیم‌های سرشماری، در حدود ۱۳ ایستگاه اصلی و  ۲۹ ایستگاه فرعی در سطح تالاب‌های استان توسط کارشناسان اداره‌کل و ادارات تابعه با تجهیزاتی از قبیل تلسکوپ پیشرفته، دوربین چشمی اجرا شده است.

اشرفی بیان کرد: در این سرشماری بیش از  ۱۳۰ هزار قطعه پرندگان شمارش شده که این آمار نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است. دلیل نخست این کاهش، خشک شدن بخش‌های وسیعی از زیستگاه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: در این سرشماری، تالاب هورالعظیم بیشترین تعداد پرندگان مهاجر را با ۸۹ هزار و ۵۶۰ قطعه داشته است. این تعداد پرندگان مهاجر در هورالعظیم، ۶۷ درصد پرندگان شمارش شده را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در بین  گونه‌های سرشماری شده، گونه‌های کمیاب و حائز اهمیتی همچون قوی فریاد کش، عقاب دریایی دم سفید،اردک مرمری، غول حواصیل، مارگردن، اکراس آفریقایی، اردک تاجدار، اردک مرمری، لک لک سیاه، اردک بلوطی، فلامینگو، پلیکان سفید و پلیکان خاکستری بوده است.

لازم به ذکر است، در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۶۵ هزار قطعه پرنده مهاجر در استان خوزستان سرشماری شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha