• یکشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400120100466
  • خبرنگار : 50088

آرامگاه ابوالحسن علی ابن زید بیهقی در ششتمد مرمت شد

آرامگاه ابوالحسن علی ابن زید بیهقی در ششتمد مرمت شد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سبزوار گفت: بنا بر نیاز حفظ آثار تاریخی به عنوان گنجینه‌های ملی جهت شناساندن قدمت ایران به جهانیان مرمت و بازسازی آن‌ در اولویت است؛ از این رو آرامگاه ابوالحسن علی ابن زید بیهقی مرمت شد.

محمدعلی ابراهیمی‌دوست در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بارندگی‌های شدید در منطقه به دیواره شرقی آرامگاه آسیب وارد کرده بود که به همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی این دیوار مرمت و بازسازی شد.

وی افزود: با توجه به اینکه اصل بنا در وسط محوطه قرار دارد، اصل آن آسیبی ندیده است. این اداره در ادامه مرمت و بازسازی آرامگاه ساخت سرویس بهداشتی، فضاسازی و نورپردازی محوطه را در دستور کار قرار داده است.

ابراهیمی‌دوست با بیان اقداماتی که در راستای توسعه آرامگاه قرار است انجام شود، گفت: بنا بر نیاز گردشگران و مسافران در ساختمان ورودی آرامگاه سرویس بهداشتی مجزا برای آقایان، خانم‌ها و همچنین برای معلولان ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین آب‌انباری جهت ذخیره آبی که از قنات تامین می‌شود و برای مصارف باغبانی و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود، احداث می‌شود.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سبزوار فضاسازی زیبا در محوطه آرامگاه را مهم دانست و گفت: یکی از راه‌های جذب گردشگر و مسافر به اماکن تاریخی فضاسازی مناسب و زیبا البته با حفظ آثار تاریخی است؛ از این رو باغچه‌های اطراف آرامگاه که فضای دور تا دور این بنا را محاصره کرده و قرار است در آن انواع گل‌های ایرانی کاشته شود.

وی در تعریف پیشینه آرامگاه ابوالحسن علی ابن زید بیهقی معروف به ابن فندق یا فرید خراسانی خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی در ششتمد قرار دارد. بنای فعلی آرامگاه در سال ۱۳۵۳ توسط مهندس جودت طراحی و توسط انجمن آثار ملی ایران احداث شد. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۶۰۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ابراهیمی‌دوست اظهار کرد: این بنا در قدیم به پیر مزار هم معروف بود و بیشترین مراسم مذهبی و آیینی به ویژه تهیه حلیم نذری برای نزول باران در این مکان انجام می‌شد. در حال حاضر این مجموعه با کاربری کتابخانه و ساختمان اداری فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha