• یکشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400120100596
  • خبرنگار : 71660

براساس گزارشی؛

ده‌ها پناهجوی افغان در آمریکا هنوز شناسایی نشده‌اند

ده‌ها پناهجوی افغان در آمریکا هنوز شناسایی نشده‌اند

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که ده‌ها پناهجوی افغان از میان تقریبا ۸۰ هزار نفری که افغانستان را به مقصد آمریکا ترک کردند، هنگام ورود به خاک این کشور مورد بررسی و ارزیابی کامل قرار نگرفته‌اند و نمی‌توانند در آمریکا مستقر شوند.

به گزارش ایسنا، به نوشته نیوزویک، گزارشی از سوی " دفتر بازرسی کل وزارت دفاع" که در تاریخ ۱۵ فوریه منتشر شده، فاش کرد که افغان‌هایی که ناپدید شده‌اند "اطلاعات زیان بار و مخربی" دارند؛ اطلاعاتی که می‌تواند به طور بالقوه‌ای یک "تصمیم نامطلوب" را توجیه کند. این مسئله‌ای است که به تحقیق و بررسی بیشتر نیاز دارد.

در این گزارش آمده است که "مرکز ملی مبارزه با تروریسم"، مهاجران افغان را قبل از رسیدن به خاک آمریکا مورد بررسی و ارزیابی قرار نداده‌ است.

در این گزارش آمده است: این امر به این دلیل رخ داده که سوابق ثبت‌نام‌ الکترونیکی اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا (CBP) با داده‌های سیستم شناسایی بیومتریک وزارت امنیت داخلی آمریکا مقایسه شد؛ سیستمی که در ابتدا شامل تمامی همه داده‌های بیومتریک واقع در سیستم شناسایی خودکار بیومتریک (ABIS) وزارت دفاع آمریکا نمی‌شد.

بررسی و ارزیابی کامل مهاجران افغان همچنین به خاطر داشتن توافقنامه‌هایی بین "مرکز اطلاعات زمینی وزارت دفاع آمریکا" (NGIC) با "شرکای خارجی" اتفاق افتاد؛ اقدامی که موجب جلوگیری از به اشترک گذاری برخی داده‌های ABIS با آژانس‌های آمریکا در خارج وزارت دفاع شد.

ازتاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱ به بعد، NGIC سوابق حدود ۵۸ هزار و ۴۵۵ نفر از ۸۰ هزار و ۴۰۴ نفری که افغانستان را به مقصد آمریکا ترک کرده بودند، بررسی کرده است و این بررسی‌ها تقریبا تا ماه مارس ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

همچنان، از ۱۷ سپتامبر به بعد، NGIC سی و یک افغان را در آمریکا شناسایی کرده که "اطلاعات زیان بار و مخربی" دارند اما فقط سه نفر را توانستند پیدا کنند. این ۳۱ افغان قبل از اینکه آژانس‌های دولت آمریکا از تاریخ ۳۰ سپتامبر به بعد به طور کامل شروع به اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر کنند، شناسایی شدند.

به گفته این گزارش پرسنل NGIC برای انجام بازبینی تحلیلی مهاجران افغان نیاز به دسترسی به سوابق ثبت‌نام الکترونیکی اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا (CBP) داشتند و در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱، NGIC توافقنامه‌ای با وزارت امنیت داخلی آمریکا برای دسترسی به سوابق CBP جهت تکمیل بررسی منعقد کرد.

علاوه بر این، در تاریخ ۲ نوامبر، "مرکز اطلاعات زمینی وزارت دفاع آمریکا" ۵۰ پرسنل افغان در آمریکا را با اطلاعاتی درخصوص سوابق وزارت دفاع شناسایی کرد که این خود "نگرانی‌های امنیتی بالقوه و قابل توجهی" را نشان می‌دهد.

وزارت دفاع آن دسته از افرادی که موجب ایجاد دغدغه‌های امنیتی شده‌اند را به عنوان افرادی که اثر انگشتشان بر روی بمب‌های دست ساز پیدا شده است، شناسایی کرده است.

هیچ جزئیاتی در مورد موقعیت و یا وضعیت فعلی این پناهجویان و یا اینکه آیا تعداد این افغان‌ها تغییر کرده است یا خیر، فاش نشده است.

یافته‌های این گزارش ماه‌ها پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان منتشر می‌شود؛ خروجی که همچنان انتقادهایی را علیه دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال داشته است.

بیش از ۷۵ هزار پناهجوی افغان در آمریکا پذیرفته شده‌اند، اما وزارت امور خارجه با روند اسکان مجدد آن‌ها دست و پنجه نرم کرده و برای کمک به آن‌ها به بخش خصوصی مراجعه کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha