• یکشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400120100702

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی:

امیکرون کشنده است/گول کم‌خطر بودن آن را نخورید

امیکرون کشنده است/گول کم‌خطر بودن آن را نخورید
عکس آرشیوی است.

ایسنا/خراسان رضوی دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی گفت: ویروس امیکرون کشنده است و نباید گول کم‌خطر یا بی‌خطر بودن آن را خورد.

دکتر علیرضا صداقت در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در ساختمان قرشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه متاسفانه به دلیل همین باورهای غلط شاهد رشد آمار مبتلاها، بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی بودیم، اظهار کرد: واکسیناسیون کامل مهمترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و آسیب‌های ناشی از آن است. البته باید توجه داشت دریافت هر سه دوز کار را تمام نمی‌کند و باید در کنار آن پروتکل‌های‌های بهداشتی را رعایت کرد؛ از این رو استفاده از ماسک الزامی است.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه در طول بحران کرونا برخی باورهای غلط نسبت به این بیماری به دلیل انتشار مطالب غیرمستند ایجاد شده، تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم در مورد سوالات مختلف کرونایی به‌ ویژه واکسن کرونا تنها به مراجع علمی معتبر مراجعه کنند و تحت تاثیر اخبار کذب و نادرست فضای مجازی قرار نگیرند. 

صداقت ادامه داد: البته کشور ما از تمام پیش‌بینی انجام شده در سایت سازمان بهداشت جهانی در خصوص ابتلا، بستری و فوتی بسیار پایین‌تر است و علت اصلی آن نیز سرعت‌بخشی قابل توجه در واکسیناسیون است.

وی گفت: بنده صحبت‌های زیادی در جمع واکسن‌ستیزان داشته‌ام. علت تاکید و توصیه ما بر ادامه روند واکسیناسیون به‌ ویژه دوز سوم افزایش اثرپذیری دوزهای اول و دوم است. در بسیاری موارد ثابت شده که اثر آسترازنکا با فایرز برابری داشته اما اینگونه نیست که بگوییم این نوع واکسن خوب و نوع دیگر بد است. به اعتقاد ما بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است.

دبیر کمیته علمی قرارگاه علمیاتی مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: علاوه بر واکسن‌هراسی بیمارستان‌هراسی مشکل دیگری است که بین برخی وجود دارد. از مردم می‌خواهیم هر گاه نیاز به حضور در بیمارستان داشتند، به این مراکز مراجعه کنند. متاسفانه مواردی بوده که به دلیل مراجعه دیرهنگام وضعیت حال بیمار بدتر شده یا فوت کرده است؛ در حالی که اگر چنین شخصی مراجعه به‌ موقع داشت، با چنین وضعیتی مواجه نمی‌شد.

صداقت با اشاره به اینکه ۹۰ درصد فوتی‌ها ناشی از مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی است، گفت: زمانی فرد به بیمارستان مراجعه می‌کند که دچار درگیری ۸۰ درصدی ریه شده و در کنار آن بیماری زمینه‌ای هم داشته است. همین تاخیر و مراجعه دیرهنگام موجب عدم اثرپذیری رمدسیویر و دیگر داروها و همچنین سایر اقدامات درمانی شده و به همین دلیل بیمار به دستگاه تنفسی متصل می‌شود.

وی با اشاره به سریات‌پذیری بالای ویروس امیکرون تصریح کرد: ویروس امیکرون قدرت سرایت انتشار بالایی دارد. به همین جهت لازم است ضمن مراجعه به‌ موقع به پزشک و قرنطینه مناسب، از ابتلای سایر اعضای خانواده و اطرافیان جلوگیری کرد.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی بیان کرد: اسفند ۱۴۰۰ همانند اسفند ۱۳۹۸ نیست و تمام اقدامات اولیه در کلیه مراکز درمانی قابل انجام است. بنابراین افراد با شروع علائم بیماری به پزشک مراجعه و یا با سامانه ۱۹۱ ارتباط برقرار کنند.

 صداقت با بیان اینکه نباید گول تست PCR منفی را خورد، خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها مشخص شده متاسفانه ۴۰ درصد از بیماران در ابتدا هیچ مشکلی نداشته‌اند اما در ادامه وضعیت بیماری آنان وخیم شده است. در شرایط فعلی تاکید ما بر تزریق هر سه دوز واکسن است زیرا ۱۱۰ فوتی به علت عدم واکسیناسیون یا واکسیناسیون ناقص به این وضعیت دچار شده‌اند. بر اساس آمار ما ۶۸ نفر بدون تزریق یا تزریق یک دوز، ۳۲ نفر با تزریق ۲ دوز و تنها سه نفر با تزریق سه دوز دچار این عارضه شدند که آخرین نفر آن مرحوم امیریان، خبرنگار پیشکسوت رسانه، بود.

وی اضافه کرد: مراجعه دیرهنگام به بیمارستان بسیار آسیب‌زاست. اکثر بیماران بستری در بخش مراقب‌های ویژه کرونا با ۱۲ روز تاخیر به بیمارستان مراجعه کردند و همین اقدام منجر به بدتر شدن وضعیت آنان و گاهی فوت شده است.

صداقت افزود: تفکرات واکسن‌هراسی و بیمارستان‌هراسی غلط است و مردم نباید تحت تاثیر این کلمات نادرست قرار بگیرند. توصیه ما به مردم این است که به‌ جای باورهای غلط و نادرست واکسیناسیون خود را کامل و زمان بیماری به موقع به بیمارستان مراجعه کنند.

همچنین دکتر مجید جعفری‌نژاد، دبیر کمیته بهداشت قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: با شروع موج ششم بحران کرونا اقدامات ویژه کمیته بهداشت قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد در موضوعاتی همچون بازدیدهای مستمر، تشدید نظارت‌ها، سرعت‌بخشی در واکسیناسیون کرونا، آموزش‌های همگانی به مردم جهت عدم ایجاد گرفتاری‌های امیکرون و... آغاز شد.

وی افزود: از زمان آغاز موج ششم بحران کرونا تاکنون ۱۸ اقدام ویژه در کمیته بهداشت قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت پذیرفته تا با رعایت حداکثری تمام نکات بهداشتی شاهد حفظ سلامت مردم و کمترین آمار ابتلا، بستری و فوتی کرونایی باشیم.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی با بیان اینکه تشدید بازدیدهای میدانی از ۳۸ مرکز واکسیناسیون کرونا از ابتدای بهمن ماه در بازه زمانی ۲ هفته‌ای توسط کارشناسان و مدیران از جمله اقدامات شاخص صورت گرفته در زمینه سرعت‌بخشی واکسیناسیون کرونا به ‌ویژه دوز سوم آن بوده، خاطرنشان کرد: همچنین در همین بازه زمانی تشدید بازدیدهای میدانی از ۳۱ مرکز منتخب کرونا را با حضور مستمر کارشناسان و مدیران مربوطه داشته‌ایم؛ ضمن اینکه گزارش‌های بازدیدهای میدانی و نتایج اقدامات صورت گرفته هم روزانه در جلسه صبحگاهی قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه می‌شود تا تصمیم‌گیری لازم در خصوص اقدامات بعدی صورت پذیرد.

جعفری‌نژاد افزود: از تاریخ ۱۳ بهمن ماه و به دلیل افزایش تصاعدی موارد مراجعه به مراکز منتخب کرونا و همچنین افزایش مراجعه و بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها کشیک شب برقرار شده و در کنار آن تدوین برنامه کشیک و بازدیدهای کمیته بهداشت قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد را تا پایان بهمن ماه امسال خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه پس از شیوع ویروس امیکرون ۱۰۰ هزار کیت رپید با مساعدت قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد تهیه شده، گفت: از دیگر اقدامات شاخص صورت گرفته در کمیته بهداشت قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ایام موج ششم بحران کرونا می‌توان به عقد تفاهم‌نامه با ۲۶ درمانگاه بخش خصوصی برای مشارکت در خدمات مراکز منتخب کووید، نسخه‌نویسی الکترونیک آزمایش ملکولی PCR، انجام فراخوان نسخ الکترونیک، نسخ PCR در آزمایشگاه‌های مولکولی معاونت بهداشت و تشدید بیماریابی در پایگاه‌های مراقبت مرزی فرودگاه، پایانه‌های مسافربری و مرزهای زمینی و ریلی اشاره کرد.

دبیر کمیته بهداشت قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تلاش شده از مراکز منتخب کرونا و پایگاه‌های بهداشت یک مرکز بهداشت در هر روز بازدید شده و با دادن مهلت پنج روزه نسبت به رفع موارد قابل مداخله اقدام شود.

جعفری‌نژاد تصریح کرد: پیگیری مصوبات قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اعلام به مدیریت‌ها و گروه‌های تخصصی مرتبط جهت پیگیری و صدور اقدامات هر مصوبه جهت اعلام به روابط عمومی این دانشگاه، بازدید کلیه شهرستان‌ها از سوی مدیران و کارشناسان در ۲ نوبت و همچنین انجام ۲۷ هزار و ۹۸۱ بازدید از مراکز و اماکن حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد(ادارات، بانک‌ها، استخرها، سینماها، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، مساجد، اماکن عمومی و...) از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون به ۶۱ هزار و ۴۳۳ تماس تلفنی با سامانه ۱۹۱ در خصوص کرونا پاسخ و مشورت داده شده، گفت: پاسخگویی به سوالات کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسط ۴۵ اپراتور به صورت روزانه در سه شیفت کاری از ساعت هفت تا ۲۲ از دیگر اقدامات قابل اشاره است. از مردم می‌خواهیم در صورت داشتن هر گونه علائم مشکوک اولین اقدام‌شان تماس با سامانه ۱۹۱ پاسخگویی به سوالات کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha