• دوشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400120201163
  • خبرنگار : 71663

امضای ۷ قرارداد امنیتی، اقتصادی و نظامی در سفر ارودغان به کنگو

امضای ۷ قرارداد امنیتی، اقتصادی و نظامی در سفر ارودغان به کنگو

رئیس جمهور ترکیه، در اولین مقصد از سفر آفریقایی خود، یکشنبه وارد کنگو شد و با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. دو طرف در این دیدار بر تقویت روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌ها در سطوح مختلف توافق کردند. همچنین ۷ قرارداد در زمینه‌های مختلف میان دو کشور به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه در یک سفر دو روزه، برای بررسی مسائل اقتصادی و امنیتی وارد جمهوری دموکراتیک کنگو شد.

"فیلیکس تشیسکدی، رئیس جمهور کنگو نیز پس از دیدار با اردوغان، گفت؛ امروز، روزی تاریخی در روابط میان دو کشور است و قراردادهای امضا شده بین دو کشور، تمایل دو کشوررا برای گسترش و تقویت روابط دو جانبه بازگو هستند.

وی با استقبال از همکاری‌های مشترک کنگو و ترکیه، اضافه کرد که قراردادهای امضا شده در زمینه امنیت، زیرساخت‌، بهداشت و حمل و نقل هستند.

تشیسکدی در ادامه گفته خود اعلام کرد؛ در زمینه امنیت، از ترکیه خواستیم که برای تعقیب گروه‌های نظامی و تروریستی در شرق کشور به ما کمک کند.

در دیدار اردوغان و تشیسکدی، ۷ قرارداده در  زمینه‌های نظامی، مالی، صنعت دفاعی، زیر ساختی، بهداشت و حمل و نقل به امضاء رسید.

اردوغان به همراه هیئتی عالی رتبه از مسئولین دولتی و اشخاص اقتصادی، یکشنبه وارد کینشاسا، پایتخت کنگو شد. 

کنگو اولین مقصد از سفر آفریقایی اردوغان است که از ۲۰ تا ۲۳ فوریه ادامه داردو وی سپس به کشورهای سنگال و گینه بیسائو سفر خواهد کرد.

در بیانیه‌ای که شنبه از سوی اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه منتشر شد، آمده است که اردوغان با مقامات این کشورها درباره روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها و فرصت‌ها برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها گفتگو خواهد کرد.

اردوغان پس از دیدار با رئیس جمهور کنگو نیز به نوبه خود ابراز اطمینان کرد که تعمیق روابط بین دو کشور، در ماه‌های آینده شدت بیشتری خواهند گرفت.

وی تاکید کرد که روابط تجاری بین کنگو و ترکیه هر روز در حال گسترش است. اردوغان افزود امیدوار است که نرخ تجارت میان دو کشور از ۳۶.۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۲۵۰ میلیون دلار در سال جاری رسد.

ترکیه در سال‌های اخیر سعی داشته روابط خود با کشورهای آفریقایی را گسترش دهد. به صورتی که از سال ۲۰۰۳ رقم تجارت بین ترکیه و کشورهای آفریقایی از ۲ میلیارد دلار به حداقل ۲۵میلیارد دلار رسیده است.

در این راستا اردوغان از سال ۲۰۰۵ تا بحال نزدیک به ۴۰ بار به عنوان نخست وزیر و سپس رئیس جمهور ترکیه به کشورهای آفریقایی سفر کرده است.

از آن زمان ترکیه نزدیک به ۴۰ سفارتخانه در قاره آفریقا افتتاح کرد و شبکه هوایی خود را در آن قاره گسترانید.

در سال ۲۰۱۷ نیز ترکیه اولین پایگاه نظامی خود در آفریقا را در صومال تاسیس کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۲ ۱۰:۵۸

کشور ما ایران در ارتباطات بین المللی و اقتصاد هنوز در قاره آفریقا با تمام ظرفیت وارد عمل نشده این نشود که ما از چین و ترکیه و.....عقب بمانیم