• دوشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400120201493
  • منبع : روابط عمومی برنامه

دفاع مقدس بخش مهمی از هویت ملی را شکل می‌دهد

 دفاع مقدس بخش مهمی از هویت ملی را شکل می‌دهد

دفاع مقدس بخش مهمی از هویت ملی را شکل می‌دهد و با وجود اینکه ما در سال‌های گذشته نیز به هویت ملی توجه داشتیم اما امسال در جریان داوری‌ها توجه بیشتری به این مقوله کردیم.

به گزارش ایسنا،«هادی خورشاهیان»  سرداور بخش کودک و نوجوان انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس  در گفت‌وگویی به شعار «هویت ملی و آثار فاخر» این رویداد ادبی اشاره و عنوان کرد: این شعار برگرفته شده از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که تیم داوری جایزه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس سعی کرد امسال آثار فاخری را مورد اشاره قرار دهد که هویت ملی کشورمان را ترویج می‌دهد. تردیدی نیست دفاع مقدس بخش مهمی از هویت ملی را شکل می‌دهد و با وجود اینکه ما در سال‌های گذشته نیز به هویت ملی توجه داشتیم اما امسال در جریان داوری‌ها توجه بیشتری به این مقوله کردیم هرچند این مسئله بیشتر در نشست‌های تخصصی مورد توجه قرار گرفت و چشم‌اندازهایی با این موضوع مطرح شد که موجب ایجاد دقت بیشتری از سوی نویسندگان و اهالی قلم خواهد شد.

وی با بیان‌اینکه هدف جوایز ادبی دیده شدن آثار منتشر شده با موضوع مشخص است، اظهار کرد: در جوایز ادبی کتاب‌های گروه‌های مختلف مانند شعر، داستان ، خاطره و ... توسط داوران محک داده می‌شود و همین موضوع موجب تشویق نویسنده و ناشر می‌شود و برای نویسندگانی که قصد ورود به این حوزه‌ها را دارند نقش تشویقی و دلگرمی دارد.

این نویسنده گفت: یک‌سری جشنواره‌ها مانند جایزه ادبی داستان کوتاه یوسف که در حوزه دفاع مقدس برگزار می‌شود، نویسندگان را ترغیب می‌کند تا در موضوع دفاع مقدس -که البته امسال مدافعان حرم و مدافعان سلامت نیز در آن دیده شدند- داستان بنویسند. این نوع جشنواره‌ها در مجموع اهالی قلم را ترغیب می‌کنند که در یک حوزه مطالعه داشته باشند و تولید محتوا کنند که این خیلی خوب است و اما مهم‌ترین بخش این رویدادها مربوط به خوانش آثار است. نقطه پایانی جشنواره‌ها لزوماً این نیست که در یک موضوع تعدادی داستان نوشته شود بلکه مهم مخاطبین نهایی هستند که کتاب‌های برگزیده جشنواره را مطالعه می‌کنند؛ اهمیت جشنواره‌ها بیشتر در ترویج فرهنگ بین مردمی است که ممکن است اهل قلم نباشند اما علاقه‌مند به کتاب و مطالعه باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد این رویداد در اهداف مشخص شده گفت: استمرار در برگزاری جایزه یکی از مولفه‌های موفقیت یک جشنواره و جایزه ادبی است که خوشبختانه در این رویداد شاهد آن هستیم. فراگیری نیز مولفه مهمی است که صرفاً در یک شاخه خلاصه نباشد که باز در این حوزه جایزه کتاب دفاع مقدس به دلیل گستردگی به ابعاد مختلف کتاب موفق بوده است. برخورداری از داوران مختلف نیز در این عرصه مهم است که این روند را طی سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم و موفقیت‌های خوبی وجود دارد.

خورشاهیان تیم برگزار کننده انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس را جمعی جهادگر معرفی کرد و گفت: دوستانی که در حوزه کارهای اجرایی و علمی هستند به معنای واقعی مشغول ایثار هستند و همان فرهنگ جبهه را در سیستم کتاب سال دفاع مقدس اجرایی می‌کنند درحالی که اجباری برای آن‌ها وجود ندارد و می‌توانند در عرصه دیگری فعالیت کنند اما تمام هدف آن‌ها پایدار ماندن این فرهنگ و ترویج آن است که به‌نظرم کارشان قابل تقدیر است.

وی گفت: فعالیت در دبیرخانه کتاب سال دفاع مقدس یک روند چندین ماهه است و تیم داوری با نگاه کاملا علمی تلاش کردند کتاب‌های فاخری را انتخاب کنند و در نهایت مجموعه انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس نمره قبولی بالایی دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha