• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400120201496
  • خبرنگار : 71290

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه مطرح کرد؛

موضوعات گازی میان ایران و قطر باید حل و فصل شود/ بازار گاز برای آینده ایران اهمیت دارد

موضوعات گازی میان ایران و قطر باید حل و فصل شود/ بازار گاز برای آینده ایران اهمیت دارد

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه با اشاره به سفر رئیس جمهور به دوحه اظهار کرد: قطر استراتژی خاصی در صدور گاز دارد آن هم استفاده حداکثری و به دست آوردن بازار های بسیار است، ضمن این که از تکنولوژی‌های پیشرفته هم استفاده می کند. ما باید تلاش کنیم از سیاست قطر درس بگیریم که چگونه وارد بازارهای گازی شویم.

قاسم محب علی در گفت و گو با ایسنا در ارزیابی خود از سفر رئیس جمهور به قطر، با اشاره به شرکت او در اجلاس اوپک گازی اظهار داشت: مساله گاز در جهان اهمیت ویژه ای پیدا کرده به خصوص در ماه های اخیر که قیمت گاز رو به افزایش است، از طرف دیگر میان اروپا و روسیه مناقشه ای صورت گرفته و اروپا تلاش می کند منابع گازی اش را متنوع کند.

وی تصریح کرد: نقش ایران و قطر در منابع گازی وسیعی که دارند مهم است، برای ایران هم اهمیت زیادی دارد البته کشور ما به دلیل شرایطش قادر به صدور گاز نیست حتی برای تامین گاز داخلی نیز از ترکمنستان وارد می کند تنها صادرات محدودی به عراق و ترکیه دارد.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: با توجه به استعدادی که ایران دارد، بازار گاز برای آینده ایران پراهمیت است زیرا به تدریج گاز جایگزین نفت می شود و از این جنبه حائز اهمیت است.

محب علی خاطرنشان کرد: روابط ایران و قطر در این حوزه بسیار مهم است آن هم با توجه به تحریم ها و عدم توسعه یافتگی حوزه گازی ایران و بهره برداری کامل قطر از میدان گازی. این مساله جزو مسائلی است که باید حل و فصل شود.

وی یادآور شد: قطر استراتژی خاصی در صدور گاز دارد آن هم استفاده حداکثری و به دست آوردن بازار های بسیار است، ضمن این که از تکنولوژی‌های پیشرفته هم دربهره برداری استفاده می کند. ما باید تلاش کنیم از سیاست قطر درس بگیریم که چگونه وارد بازارهای گازی شویم.

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه همچنین اظهار داشت: در عین حال با قطر کار می کنیم، عراق هم نیاز به گاز دارد، البته ایران و قطر در زمینه گاز در عراق رقیب یکدیگر هستند، قطری ها سیاست پیچیده ای دارند و جای خود را به صورت مسالمت آمیز در حوزه کشور رقیب باز می کنند.

محب علی با اشاره به دیدارهای دو جانبه در حاشیه اجلاس گازی میان مقامات کشورمان با سایر کشورها هم گفت : این دیدارها و ملاقات ها میان مقامات می تواند به بهبود و توسعه روابط کشور کمک کند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha