• دوشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1400120201602
  • خبرنگار : 50491

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گلستان خبر داد

رشد 100 درصدی کشف کالاهای احتکاری در گلستان/ کشف بیش از ۳ هزار تن گندم احتکاری در مراوه‌تپه

رشد 100 درصدی کشف کالاهای احتکاری در گلستان/ کشف بیش از ۳ هزار تن گندم احتکاری در مراوه‌تپه

ایسنا/گلستان رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گلستان ارزش کالاهای مکشوفه در مدت ۱۱ ماهه امسال را بیش از ۷۴۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:این مهم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

سرهنگ عباسعلی پهلوانی نسب  ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: احتکار یکی از معضلات اقتصادی است که زندگی اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد و در تأمین کالاهای اساسی و اقلام مصرفی مورد نیاز مردم نارسایی ایجاد می کند و افزایش قیمت کالاها و تنگ شدن معیشت مردم،  را به دنبال دارد و امنیت روانی مردم را هدف قرار می دهد.

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز، افزایش نرخ قیمت ها و شایعه پراکنی و ایجاد جو روانی از سوی سودجویان موجب شده که برخی افراد آگاهانه یا ناآگاهانه به احتکار کالاهای اساسی بپردازند، افزود: عمده ترین علل احتکار سودجویی و منفعت طلبی فرصت طلبان، غرض ورزی سیاسی و عدم آگاهی کسبه از مقررات و قوانین است اما رواج فرهنگ بازارمحور غرب، عدم مدیریت صحیح شوک های اقتصادی، از بین رفتن قبح احتکار در سطح جامعه، عدم حساسیت جامعه به افزایش قیمت ها و نظارت های کمرنگ بر بازار، نبود برنامه ریزی بر مدیریت عرضه، ضعف های موجود در نظام توزیع کالاها و عدم تعریف دقیق از احتکار از عوامل اصلی و اثرگذار در شکل گیری احتکار است.

کشف بیش از ۷۴۵ میلیارد کالای احتکار شده در گلستان
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گلستان تصریح کرد: بر اساس برنامه های عملیاتی تعیین شده در از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ مرحله طرح سراسری مقابله با احتکار کالاهای اساسی، اقلام ضروری خوراکی و محصولات استراتژیک مانند گندم و نهاده های دامی و کشاورزی با حضور کارشناسان دستگاه‌های ذی ربط در گلستان اجرا شد که ارزش کالاهای مکشوفه در مدت ۱۱ ماهه امسال بیش از ۷۴۵ میلیارد ریال برآورد شده است که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

پهلوانی نسب با بیان اینکه در اجرای این طرح ها ۸۸ نفر متهم دستگیر شدند و پس از تشکیل پرونده به مراجع ذی ربط تحویل داده شدند، یادآور شد: عمده ترین کالاهای احتکار شده در سال جاری شامل برنج، قند، شکر، لوازم خانگی، مواد شوینده، گندم، نهاده های دامی و کشاورزی و تخم مرغ بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های پلیس امنیت اقتصادی مبارزه با جرایم و مفاسد اقتصادی و احتکار کالاهای ضروری و اساسی مردم است متذکر شد در همین راستا در ماه گذشته طرح مقابله با احتکار در سراسر گلستان اجرایی شده است. و در اجرای ششمین مرحله طرح مقابله با احتکار در استان گلستان ضمن رصد فضای اقتصادی استان با هماهنگی اطلاعاتی با سازمان بازرسی گلستان و هماهنگی با دستگاه های ذی ربط احتکار گندم در یکی از شهرستان های شرق گلستان در دستور کار قرار گرفت.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گلستان اضافه کرد:  در بازرسی های صورت گرفته چندین انبار در شهرستان مراوه تپه کشف شد و تاکنون بیش از ۳ هزار تن گندم کشف و ضبط شد و در این پرونده چهار متهم دستگیر شدند، برابر اعلام کارشناسان ارزش ریالی کالاهای مکشوفه در اجرای ششمین طرح مقابله با احتکار در بهمن ماه سال جاری بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است و در این خصوص ۲۵ نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.
تداوم اجرای طرح‌ مقابله با احتکار تا پایان اسفند ماه جاری در  گلستان
پهلوانی از تداوم اجرای طرح‌های مقابله با احتکار تا پایان اسفند ماه جاری در استان گلستان خبر داد و تاکید کرد: به همه افراد فرصت طلب و سودجو که به دنبال احتکار کالاهای اساسی  و مایحتاج مردم هستند هشدار می دهیم با توجه به هماهنگی صورت گرفته با تعزیرات و دستگاه قضایی استان گلستان در صورت احتکار با آنها برخورد جدی و قانونی صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ثبت کالاها در سامانه انبارها، توزیع کالاهای اساسی به میزان نیاز توسط دولت، استفاده از کارت های هوشمند به منطور تهیه و توزیع کالای اساسی به شیوه درست، توزیع کالاهای اساسی توسط تعاونی ها در روستاها  می تواند در کاهش احتکار مثمر ثمر باشد، گفت: مردم گلستان‌ می توانند هر گونه اخبار و اطلاعات را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند تا همکاران‌ما بلافاصله پس از دریافت اخبار بررسی و پیگیری های لازم را در دستور کار قرار دهند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha