• دوشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400120201607
  • خبرنگار : 71049

رییس پیشین مرکز برنامه ریزی راهبردی وزارت خارجه

مشکلات ساختار مذاکرات در وین باید پیش از گفت‌وگوها رفع می‌شد

مشکلات ساختار مذاکرات در وین باید پیش از گفت‌وگوها رفع می‌شد

رییس پیشین مرکز برنامه ریزی راهبردی وزارت خارجه گفت: تیم مذاکره کننده ایران نپذیرفته که سیاست دومینویی امریکا و اروپا یعنی‌ کشاندن روند مذاکرات به موضوعات موشکی و منطقه ای و غیره ادامه پیدا کند و این نکته مثبت کار است.

به گزارش ایسنا، مصطفی مصلح زاده رییس پیشین مرکز برنامه ریزی راهبردی وزارت خارجه در ‌نشستی که روز دوشنبه از سوی ‌بسیج اساتید برگزار شد درباره ساختار مذاکره جاری در وین گفت: متاسفانه ساختار همان ساختار قبلی در دولت گذشته و  دولت های پیشین است. اولین مشکل این است که باید پرسید چه شد پذیرفتیم که طرف ما در مذاکرات ۱+۵ باشد و این ساختار بسیار نامناسب و بد به وجود اید. در بهترین وضعیت اگر چین و روسیه کنار ما باشند باز هم ما باخته‌ایم، چون سه به چهار می شویم و آنها باز هم به ما سر هستند.

مصلح زاده گفت: بدتر از آن پذیرفتیم که اتحادیه اروپا هم در مذاکرات نماینده داشته باشد. چرا این ساختار را پذیرفتیم که رییس مذاکره نماینده اتحادیه اروپا باشد و در عمل منافع ۲۸ کشور را وارد مذاکرات کنیم؟ کسی باید رییس باشد که بی طرف باشد در صورتی که اروپا به هیچ وجه بی‌طرف نیست.
وی تصریح کرد: ما اساسا وقتی وارد مذاکره می شویم یعنی پذیرفتیم که متهم هستیم. و ایران باید ثابت کند که گناهکار نیست. مذاکرات برجام در اصل یک دادگاه است و میز مذاکره نیست. و در اصل به جای اینکه انها ثابت کنند که ایران دنبال سلاح هسته ای است ایران را متهم کرده اند و متهم را وادار کردند که ثابت کند دنبال بمب هسته ای نیست! این در حالی است که ایران به تمام ادعاها علیه برنامه هسته ای اش پاسخ داده است.

مصلح زاده گفت: از انجایی که بر اساس برجام هنوز داریم مذاکره می کنیم، استراتژی امریکا این بوده است که اساسا ایران یک سال با ساخت بمب هسته ای فاصله داشته باشد، یعنی آنها باز هم ایران را از اتهام ساخت بمب هسته ای مبرا نکرده‌اند. ما در برجام ۱۰۲ محدودیت را پذیرفتیم تا مبادا دنبال بمب اتمی باشیم و اگر توافق شود تازه به همان روند برجام برمی گردیم.  

وی استراتژی امریکا و اروپا در برجام را «دومینو»یی دانست و گفت: وقتی ایران ۱۰۲ محدودیت را یک بار دیگر بپذیرد تا به برجام برگردد اما امریکا و اروپا هیچ مجازاتی نشوند یعنی روند متهم سازی انها ادامه دارد. ما می توانستیم شرط مذاکرات بازگشت به برجام را این بگذاریم که هم ایران و هم امریکا به یک نسبت مساوی ان پی تی را اجرا کنیم و رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی رییس مذاکرات باشد و ملاک مذاکرات بازگشت دو طرف به ان پی تی باشد. در آن صورت امریکاست که ان پی تی را نقض کرده است.

وی اظهار کرد: تیم فعلی فعلا نپذیرفته که سیاست دومینویی امریکا و اروپا یعنی‌ کشاندن روند مذاکرات به موضوعات موشکی و منطقه ای و غیره ادامه پیدا کند و این نکته مثبت کار است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha