• دوشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400120201769
  • خبرنگار : 50455

افزایش ۲۵ درصدی آثار واجد شرایط در همایش کتاب سال حوزه

افزایش ۲۵ درصدی آثار واجد شرایط در همایش کتاب سال حوزه

ایسنا/قم دبیر علمی بیست‌وسومین همایش کتاب سال حوزه، عنوان کرد: : ۱۳۳۶اثر به دبیرخانه ارسال شده که بعد از ارزیابی های اولیه ۱۰۰۲ اثر واجد شرایط تشخیص داده شد که این میزان نسبت به سال ۹۸ رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد

حجت الاسلام و المسلمین سید حمید جزایری دبیر علمی بیست‌وسومین همایش کتاب سال حوزه در نشست خبری بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین دوره جشنواره مقالات علمی حوزه که امروز در سالن انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، عنوان کرد: ۱۳۳۶اثر به دبیرخانه ارسال شده که بعد از ارزیابی های اولیه ۱۰۰۲ اثر واجد شرایط تشخیص داده شد که این میزان نسبت به سال ۹۸ رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره  به گروه کلام با ۱۵۳ عنوان و گروه فقه و اصول نیز با ۱۲۳ عنوان بالاترین عناوین را به خود اختصاص دادند، افزود: ۳۸۰۰ ارزیابی اجمالی بر روی این آثار صورت گرفته که بر اساس همین ارزیابی ها برخی آثار از گردونه رقابت خارج شد، و ۲۷۵ اثر نیز به مرحله تفصیلی راه یافتند، که با ۸۶۵ ارزیابی تفصیلی و ۳۴۵ داور و ارزیاب علمی این آثار مورد بحث و بررسی علمی قرار گرفت.

دبیر علمی بیست‌وسومین همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: نتایج این ارزیابی‌ها، سپس در گروه‌های علمی مورد مطالعه قرار گرفت، و پس از آن در شورای علمی دبیرخانه که بالاترین مرجع علمی تصمیم‌گیری و ترکیبی از افراد شاخص پژوهشی حوزه است نیز مطرح، و در نهایت سه اثر به عنوان برگزیده، ۲۴ اثر شایسته قدردانی و ۴۳ اثر هم شایسته تحسین شد.

جزایری تصریح کرد: نسبت به سال ۹۸ در بخش آثار علمی پژوهشی با ۴۹۴ اثر ۳۰ درصد و در بخش فرهنگی تبلیغی نیز با ۱۴۰ اثر ۸۴ درصد رشد داشتیم همچنین در بخش مقاله‌ها نیز از ۹۲ نشریه علمی پژوهشی و علمی ترویجی با مجوز حوزه‌های علمیه یا وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ۲۵۰ مقاله به دبیرخانه واصل شد که ۲۴۱ مقاله واجد شرایط اولیه بود.

وی با بیان اینکه با وجود شرایط کرونایی و برخی محدودیت‌های دیگر، استقبال حوزویان به ارائه آثار علمی کتاب، رساله و مقاله روند خوبی داشته، اظهار کرد: ارزیابی‌های آثار بسیار سختگیرانه است و تنها پنج درصد آثار مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

جزایری با اشاره به رشد ۵۵ درصدی پایان‌نامه‌های دکتری نسبت به سال ۹۸ اضافه کرد: بیشترین رساله در مورد گرایش فقه و اصول با ۶۱ عنوان و همچنین رشته تفسیر با ۲۷ عنوان است.

وی ادامه داد: حدود هشت درصد آثار مرتبط با بانوان طلبه است و ۶۱ کتاب، ۱۶ پایان‌نامه و ۱۲ مقاله از محصول‌های زنان طلبه به این جشنواره رسیده و در فرآیند ارزیابی قرار گرفته که ۵ مورد به مراحل تفصیلی و قدردانی و تحسین رسید.

جزایری با تأکید بر اینکه از طلبه‌های خارجی نیز در این جشنواره نمایندگانی داریم، گفت: ۹۲ کتاب، ۱۵ پایان‌نامه و ۸ مقاله از محصول‌های طلبه‌های غیرایرانی از کشورهای مختلف اعم از عراق، افغانستان، مصر، پاکستان، لبنان، هندوستان، بحرین، بنگلادش، سنگال، کلمبیا، لبنان و سوریه ارسال شده  و از۱۰ درصد آثار مربوط به فضلای غیرایرانی، ۲ مورد آن شایسته قدردانی و ۴ مورد هم شایسته تحسین شده است.

وی با اشاره به برگزاری آیین معرفی و تجلیل از برگزیدگان این همایش در ساعت ۹ پنجم اسفندماه جاری با حضور مسئولان ارشد حوزه‌های علمیه در مدرسه علمیه معصومیه قم گفت: این مراسم از سیمای مرکز قم، رادیو معارف، ایران پرس و همچنین تلویزیون اینترنتی عبرات و تلویزیون اینترنتی حوزه علمیه به صورت زنده در دسترس خواهد بود.

دبیر علمی بیست‌وسومین همایش کتاب سال حوزه ابراز کرد: علاوه بر تجلیل از برگزیدگان از چهار ناشر و سه مرکز پژوهشی برتر نیز تقدیر به عمل می‌آید، و ضمن آنکه از سخنرانی آیات حسین نوری همدانی از مراجع تقلید و علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه بهره‌مند خواهیم شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha