• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400120302117
  • خبرنگار : 71415

وزیر دفاع استونی از ناتو خواست سربازان بیشتری به شرق اروپا بفرستد

وزیر دفاع استونی از ناتو خواست سربازان بیشتری به شرق اروپا بفرستد

وزیر دفاع استونی روسیه را به الحاق دوفاکتوی بلاروس به خاکش متهم کرده و خواستار آن شد که ائتلاف ناتو در واکنش به آن هزاران نیروی دیگر را به شرق اروپا بفرستد.

به گزارش ایسنا، به نقل از نشریه دیلی تلگراف، کاله لانت، وزیر دفاع استونی در اظهاراتی هشدار داد که تهدید علیه اوکراین پس از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای تمدید نامحدود استقرار سربازان خود در بلاروس، جایی که قرار بود تا روز یکشنبه شاهد پایان مانورهای نظامی مشترک مسکو-مینسک باشد، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

لانت در گفت‌وگو با دیلی تلگراف از محل سفارت استونی در لندن گفت که با در نظر گرفتن مساله حفظ نیروهای روسیه در بلاروس، این کشور عملاً یک کشور تابع کرملین است.

لانت اظهار کرد: از دیدگاه من، آنها دو کشور با یک رهبر و در کنار یکدیگر هستند.

او در ادامه این مصاحبه گفت، این "نگران‌کننده" است که ۳۰ هزار سرباز در بلاروس باقی مانده‌اند و هشدار داد که فاصله آنها با شهر ویلنیوس، پایتخت استونی یا ورشو، پایتخت لهستان تنها "۱۰۰ کیلومتر" بوده و به این معنی است که نیروهای روسیه "زمان آمادگی" خود را برای حمله کوتاه کرده‌اند.

او هشدار داد که اگر پوتین اصرار به اجرای حمله‌ای در "کوتاه‌مدت" نداشته باشد، این حمله در "درازمدت" انجام خواهد شد و روسیه احتمالاً برای سال‌های آینده نیروهایش را در مرز نگه خواهد داشت. او مدعی شد که "برای پوتین، نگه داشتن سربازان در چادرها مشکلی نیست" و پیش‌بینی کرد، اکثر نیروهایی که در حال حاضر در بلاروس هستند، در آنجا خواهند ماند.

لانت تاکید کرد: ناتو باید جناح شرقی را تقویت کند و می‌تواند این کار را با اعزام هزاران سرباز دیگر و توامندی‌های اضافی به کشورهای همسایه مانند لتونی، لیتوانی و لهستان انجام دهد. او ادعا کرد، استقرار نیروهای بیشتر در این کشورها نه تنها عامل محافظت است، بلکه به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر مسکو عمل کرده و "پیامی قدرتمند را برای روسیه" می‌فرستد.

با این حال، به گفته وی، علاوه بر نیروهای بیشتر، ترکیبی از تجهیزات دفاع هوایی بیشتر، قابلیت‌های زمینی و امنیت سایبری برای حفاظت از جناح شرقی ضروری است. او گفت که مانور سربازان کشورهای ناتو در کنار یکدیگر مهمتر از هر زمان دیگری است زیرا اگر آنها به جنگ با روسیه بروند، این کار را "دوشادوش" هم انجام خواهند داد و به این ترتیب به تقویت "چگونگی هماهنگ عمل کردن با یکدیگر" پرداخته‌اند.

وزیر دفاع استونی گفت، به‌رغم این واقعیت که "روسیه تهدید شماره یک است"، اعضای این ائتلاف نمی‌ترسند.

وی با بیان اینکه "روسیه تنها قدرت را می‌پذیرد"، تاکید کرد: معتقدم همه دنیا نگران هستند، اما ما به عنوان اعضای ناتو و همچنین اعضای اتحادیه اروپا نمی‌ترسیم.

لانت با اشاره به تعلق داشتن استونی در گذشته به اتحاد جماهیر شوروی گفت که کشورش کاملاً از اینکه "چه نوع تهدیدی می‌تواند متوجه استونی شود" آگاه است. در نهایت، لانت اذعان کرد که احتمال جنگ با اوکراین، با نزدیک شدن پوتین به هفتادمین سالگرد تولدش و تمایل او برای "تقویت میراثش" تلاقی یافته است.

وی افزود: زمانی که پوتین به عنوان رئیس جمهور شروع به کار کرد، به وضوح گفت که می‌خواهد نفوذ روسیه را چه از نظر قلمرو، چه از نظر روانی و همه این چیزها با هم افزایش دهد. و او دارد این کار را انجام می‌دهد، نمونه‌هایش گرجستان در سال ۲۰۰۸ و اوکراین در سال ۲۰۱۴ هستند. با توجه به تمایل پوتین به حمله، مهمترین چیز برای ناتو اتحاد غرب است و پوتین دوست دارد این را از بین ببرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha