• پنجشنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۶:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400120302141
  • خبرنگار : 71463

یک خبر، چند پرسش؛

پدیده آقازادگی

پدیده آقازادگی

پدیده آقازادگی به یکی از معضلات امروز ایران بدل شده است. موضوعی که هر از چندگاهی با انتشار یک عکس یا افشای فعالیت‌های اقتصادی برخی از فرزندان و وابستگان مقامات به موضوعی داغ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، اخیرا توقیف یک کشتی که گفته می‌شود متعلق به شرکت کشتیرانی فرزندان یکی از مقامات ارشد سیاسی کشور است باز هم آقازاده‌ها را به صدر اخبار بازگردانده است. موضوعی که این مقام ارشد را به واکنش واداشته و در توییتی، داغ شدن آن را به ستون پنجم دشمن نسبت داده و گفتن ناگفته‌ها را به بعد حواله داده است. پیش از آن هم موضوع عکس‌های دختر یکی از مقامات دولت‌های نهم و دهم و برند لباس او و البته اعلام برائتش از خانواده، خبرساز شده بود.

از طرفی مدتی قبل برج‌سازی فرزندان یکی از مقامات ارشد سیاسی که به مردم توصیه کرده بود از نان خشک خوردن و لنگ پوشیدن مردم یمن درس بگیرند و حضور آنها در همایش برج‌سازان موفق در ترکیه انتقاداتی را ایجاد کرد. همچنین رسیدن به مدیریت و عضویت در هیات مدیره شرکت‌های مهم دولتی توسط خویشاوندان برخی مقامات باعث انتقادات زیادی از مسئولان شده است.

علاوه بر این حضور دامادها و اعضای خانواده برخی مقامات در مناصب مختلف دولتی آن هم بدون داشتن سابقه مشخص یا تجربه خاص یا فعالیت‌های اقتصادی پرسود برخی از آنان و موفقیت‌های اقتصادی آنها و یا داشتن تابعیت خویشاوندان نزدیک برخی مقامات در کشورهای خارجی به خصوص در آمریکا ، کانادا و انگلیس، ابهاماتی را برای مردمی که با انواع مشکلات روزمره دست و پنجه نرم می‌کنند، ایجاد کرده است.

این اتفاقات و رواج پدیده خویشاوندسالاری که به آقازادگی شهرت یافته، پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:

۱. مسئولانی که به مردم توصیه می‌کنند در برابر مشکلات مقاومت کنند چرا چنین توصیه‌هایی را به خویشاوندان خود نمی‌کنند؟

۲. آیا مسئولی که نتوانسته سبک زندگی مورد نظر خود را به خویشاوندانش بقبولاند صلاحیت تصمیم‌گیری برای اکثریت مردم را دارد؟

۳. آیا خویشاوندان این مسئولان خاص، همه نخبه هستند که به چنین موفقیت‌هایی دست پیدا می‌کنند؟

۴. چرا مردم عادی به خصوص بسیاری از جوانان نخبه کشور که به رانتی دسترسی ندارند نمی‌توانند به موفقیت اقتصادی و سیاسی خویشاوندان برخی از مسئولان برسند؟

۵. اگر در موفقیت خویشاوندان این مسئولان خاص، رانت و فسادی وجود نداشته چرا مسیر دستیابی‌شان به این موفقیت‌ها به صورت شفاف اعلام نمی‌شود؟

۶. برخی مسئولانی که یک‌سره در حال شعار علیه غرب هستند چطور نتوانسته‌اند خویشاوندان خود را از داشتن تابعیت کشورهای غربی و خوشگذرانی در خارج از کشور منصرف کنند؟

۷. چرا قوه قضاییه روند موفقیت‌های سیاسی و اقتصادی خویشاوندان برخی از مسئولان را بررسی نمی‌کند تا اگر تخلفی صورت گرفته با آن برخورد شود و اگر روال طبیعی بوده شفافیت‌سازی صورت گیرد؟

۸. چرا دلسوزان نظام به صورت اساسی برای مقابله با پدیده آقازادگی چاره‌ای نمی‌اندیشند؟

۹. آیا پدیده آقازادگی که در میان خویشاوندان برخی از مسئولان رواج یافته، باعث دلسردی مردم از کل نظام و از بین رفتن اعتماد آنها نسبت به همه مسئولان نمی‌شود؟

*شما مخاطبان ایسنا هم می‌توانید پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این موضوع در بخش نظرات مطرح کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۷:۱۱

سلام، احسنت بر شما،اگر این مشکلات و معضلاتی که مطرح نموده اید مرتفع گردد که مدینه فاضله مد نظر اسلام در این ممکلت ایجاد میشود ،اما فکر میکنید منافع دنیوی مسئولین به آنها اجازه میدهدگوش شنوائی برای شنیدن این مشکلات و معضلات داشته و همتی برای رفع آنها به خرج بدهند؟!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۷:۳۰

قبلاها گفتند و قانون گذراندند که افشای دارائی مسئولین برای آگاهی مردم ممنوع است ؛ چرا دارائی آقازاده ها رسانه ای نمی شود ؟ کودک سه ـ چهار سالهٔ خردسالی که نزدیکانش با شناسنامه وی چند صد اتوموبیل خارجی وارد کشور کرده اند کیست ؟ آیا آنچه را که مردم ایران می دانند، برای وزارت اطلاعات، پلیس، گمرک، دستگاه قضائی، وزیران و نمایندگاه ملت و ... ناشناخته است !؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۷:۵۵

بسمه تعالی فقط از خداوند می خواهم به دادما برسد در کشورعزیز ما ایران عده ای در ... و عده ای در .... نفوذ کرده اند که ایرانی و انقلابی بودن برازنده آنها نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۷:۵۵

سوالات بسیار خوبی هستند اما شاید هیچوقت به این سوالات پاسخی داده نشود. بعضی از مسئولین محترم مملکت را مال خود می دانند و هر کاری را برای خود مجاز که حق خود می پندارند. مطرح کردن طرح صیانت هم برای محدود نمودن اینترنت و جلوگیری از آگاهی مردم از رفتارهای آنهاست.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۸:۰۲

سلام ما آقا زاده نداریم. آقا زاده دنبال رانت.فساد و... هست باید به اینها گفت گدازاده.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۸:۱۳

احسنت الله

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۸:۴۰

....خیلی عالی .... اما نویسنده محترم می توانستند متقابلا به برخی آقازده های واقعی و اما سرشناس که عملا زندگی معمولی دارند هم اشاره بکنند مثل فرزندان مقام معظم رهبری ....

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۸:۵۶

چطور تونستین حرف دل مردم را بزنید می ترسم به بهانه جاسوسی یا اختلال در نظم عمومی سر دبیر را احضار نمایند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۹:۰۰

سلام. یکی از دلایل ایجاد فساد و یا آقازادگی خود خبرگزاری ها هستند وقتی که خبرنگارانشان سفارشی عمل کرده و از این فرد و فلان موسسه و سازمان پولی دریافت کرده و اخبار جهت دار و حمایتی و یا فرد خاصی را منتشر می‌کنند و او را برند میکنند. کاش میتوانستید مستقل بمانید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۹:۳۲

اینها گدازاده اند نه اقازاده مطلب را درست بنویس

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۹:۳۹

احسنت، آقازاده ها خیلی راحت از کشور دشمن ویزا میگیرند تا در بهترین دانشگاهها درس بخوانند در حالیکه به ما ویزا نمیدهند. بعد همین آقازاده ها برمیگردند و به پست و مقام میرسند و شعار مرگ بر دشمن و مرگ بر غربی گرایی سر می دهند!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۶:۵۴

تو خودت چرا از کشور دشمن ویزا میخوای !! ای خدا همه ریا کارا و مفسدان و گرگ صفت ان احمق را از ما دور کن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۰:۰۰

پدیده ها خوب و بد در جهان بسیار است .، اما آقازاده گی بدترین وکثیف ترین پدیده ها ست .!!! که این پدیده ارمغان ..... است .!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۰:۱۳

اقا زاده واقعی یعنی بتونی تو دانشگاه سوییس درس بخونی همونجا هم زایمان کنی تا جاییکه یادمونه شاه خائن سوییس درس خونده!!!!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۰:۱۴

با نظر همه عزیزان موافقم به اضافه اینکه بگم انقلاب برای خیلی ها نون کرد واسه ما که نکرد. وقتی تو اوج تحریم دختر یکی از مسئولان جهازشو از طریق کشتی و به صورت قاچاق از خارج کشور وارد می‌کنه . دیگه هنگ کردم،.....

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۰:۱۹

گر حکم کنند که مست گیرند در شهر هر آنکه که هست گیرند!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۵:۲۳

اینها واقعا گدازاده آمد و تازه بدوران رسیده... بهتره لفظ اقازادگی بکار نبرید مملکت رو ارثیه پدری می‌دونن.. دایم بین خودشون تقسیم می کنن