• چهارشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۰:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400120403665
  • خبرنگار : 50071

نایب‌رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی:

مردان نسبت به سلامت خود حساسیت کافی ندارند

مردان نسبت به سلامت خود حساسیت کافی ندارند

ایسنا/خراسان رضوی نایب‌رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی گفت: طبق آمار از هر چهار مردی که مشکل سلامتی پیدا می‌کند، سه نفر به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمی‌کنند و این نشان می‌دهد که مردان به سلامت خود کمتر بها می‌دهند.

دکتر مسعود زحمتکش با اشاره به اینکه شکاف امید به زندگی بین مردان و زنان افزایش یافته گفت: مردان عمدتا به اصرار خانواده به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و گاهی زمان طلایی درمان را از دست می‌دهند.

وی به نقل از شورای عالی سلامت و امنیت غذایی چهار علت اول مرگ در مردان را بیماری قلبی با ۴۰.۵ درصد، سرطان با ۱۵.۲ درصد، حوادث غیرعمدی با ۱۴.۲ درصد و بیماری‌های تنفسی با ۷.۲ درصد معرفی کرد و گفت: میزان ابتلای به بیماری‌ها در مردان نسبت به زنان همسن سه برابر بیشتر است و در پاندمی کرونا نیز ابتلای مردان نسبت به زنان و در پی آن میزان مرگ و میر مردان نسبت به زنان در اثر ابتلا به کووید ۱۹ بیشتر بوده است.  

زحمتکش بیان کرد: مصرف سیگار در مردان ایرانی ۱۹.۹ درصد و این میزان در زنان هشت درصد است. عوامل متابولیک مانند بیماری دیابت از ۱۰ درصد شیوع در مردان ایرانی به ۱۳ درصد و میزان فشارخون از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد رسیده است.  

عضو هیات مدیره و مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: بیماری قلبی، سرطان، اضافه وزن، مصرف مواد دخانی و مواد مخدر و الکل مهمترین عوامل تاثیرگذار در سلامتی و بیماری مردان است و یکی از مهمترین عوامل سلامتی مردان، برنامه غذایی سالم و ورزش به حساب می‌آید.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد وی افزود: به طور کلی مردان درمان گریزند؛ به طور مثال از نظر علمی ۵۰ درصد ناباروری مربوط به مردان و ۵۰ درصد مربوط به زنان است اما در وهله نخست وقتی خانواده‌ای صاحب فرزند نمی‌شود، همه به زنان توصیه به مراجعه جهت درمان می‌کنند.

وی افزود: بی‌اعتنایی یا کم‌توجهی مردان نسبت به سلامت‌شان موضوع مهمی است که ریشه در تفاوت‌های جنسیتی و روانشناختی دارد و جامعه باید در این زمینه آگاه‌تر شود. اینکه مردان احساس کنند توجه به وضعیت سلامتی و انجام غربالگری‌ها برای‌شان درست همانند زنان ضرورت دارد، مساله‌ای است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha