• پنجشنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400120503793
  • خبرنگار : 71661

آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در دونباس/پوتین: روسیه مدرن، قوی‌ترین قدرت جهان است

آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در دونباس/پوتین: روسیه مدرن، قوی‌ترین قدرت جهان است
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه

رئیس جمهوری روسیه، امروز (پنجشنبه) از آغاز عملیات نظامی ویژه در دونباس خبر داد و اندکی پس از سخنان او صدای چندین انفجار در کی‌یف و دونتسک شنیده شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت: شرایط ما را به اتخاذ اقدامات قاطع و فوری واداشته است. جمهوری‌های مردمی [خودخوانده] دونباس از روسیه کمک خواستند. بر این اساس، طبق ماده ۵۱ بخش ۷ منشور سازمان ملل متحد، با تصویب شورای فدراسیون روسیه و در راستای دوستی و توافقنامه‌های کمک مشترک با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، که توسط مجلس فدرال روسیه تصویب شده‌اند، من تصمیم گرفته‌ام که یک عملیات ویژه نظامی انجام دهم.

پوتین همچنین مدعی شد، تلاش‌های روسیه برای توافق با ناتو در خصوص عدم گسترش این اتحاد در شرق اروپا، بی‌فایده بوده است.

این رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: با توجه به تهدیدات مداوم از سوی اوکراین، روسیه نمی‌تواند احساس امنیت کرده، وجود داشته باشد و توسعه یابد.

پوتین پس از اعلام آغاز عملیات ویژه نظامی در منطقه دونباس، افزود: هر کس سعی کند در روند فعالیت روسیه مداخله، و بدتر از آن، تهدیدی علیه روسیه و مردم آن به حساب بیاید، باید بداند که روسیه فورا پاسخ خواهد داد... روسیه مدرن و پساشوروی، قوی‌ترین قدرت جهان بوده و هیچ کس نباید شک داشته باشد که مهاجمان (علیه روسیه)، مغلوب خواهند شد.

او با این حال در انتها، مجددا ادعای خود مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله و تصرف اوکراین را ندارد، یادآور شد.

رئیس جمهوری روسیه مدعی شد که عملیات نظامی‌ کشورش در اوکراین، نه برای تصرف این کشور، بلکه برای کمک به غیرنظامیان است و مسئولیت هرگونه خونریزی را با دولت اوکراین دانست.

او همچنین در ادامه گفت: هرگونه مداخله نظامی از سوی دیگر کشورها، "به عواقبی بی‌سابقه" منجر خواهد شد.

پوتین همچنین به نیروهای روسیه دستور داد تا از مردم حفاظت کنند و از نیروهای اوکراینی هم خواست تا سلاح‌هایشان را زمین بگذارند. او بار دیگر تاکید کرد که توسعه‌طلبی ناتو برای جذب اوکراین "غیر قابل پذیرش" است و روسیه هیچ انتخاب دیگری نداشت، جز اینکه از خودش مقابل آنچه او تهدیدات قریب‌الوقوع از سمت اوکراین توصیف کرد، دفاع کند.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: حمایت ناتو از اوکراین غیرقابل قبول است. ماشین ناتو در حال نزدیک شدن به مرزهای روسیه است. ناتو به رغم اعتراضات و نگرانی‌های ما به گسترش خود به سمت مرزهای ما ادامه می‌دهد.

پوتین همچنین تاکید کرد: هدف روسیه حمایت از افرادی است طی هشت سال در معرض سوء رفتار و کشتار دسته جمعی کی‌یف قرار گرفتند.

او افزود: روسیه تلاش برای خلع سلاح و منع تصعب قومی در اوکراین تلاش خواهد کرد همچنین می‌خواهد کسانی که در حق غیرنظامیان مرتکب جرائم خونین شدند از جمله در حق شهروندان روسیه فدرال را به عدالت بسپارد.

وی ادامه داد: ما نیتی برای اشغال اوکراین نداریم. ما هرگز چیزی را به زور به کسی تحمیل نمی‌کنیم.

پیشتر وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود، کاخ سفید معتقد است روسیه ممکن است در ۲۴ ساعت آینده حمله‌ای "تمام عیار" علیه اوکراین را آغاز کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: متاسفانه روسیه نیروهایش را در سراسر مرزهای اوکراین با آخرین نقطه آمادگی مستقر کرده است؛ از شمال، از جنوب و از شرق، همه شرایط برای حمله اساسی روسیه علیه اوکراین آماده به نظر می‌رسد.

اندکی پس از سخنان پوتین که در تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، صدای انفجارهایی در کی‌یف، پایتخت اوکراین به گوش رسید. همچنین خبرگزاری اینترفکس از تیراندازی در نزدیکی اصلی‌ترین فرودگاه پایتخت اوکراین خبر می‌دهد. همچنین انفجارهایی در شهر دونتسک گزارش شده و به هواپیماهای غیرنظامی هشدار داده شد بر فراز این منطقه پرواز نکنند.

ساعاتی پیش از آن، جدایی‌طلبان روس‌گرا از مسکو برای متوقف کردن "تخاصم" اوکراین درخواست کمک کرده بودند؛ ادعایی که ایالات متحده آن را به عنوان پروپاگاندای روسیه توصیف کرد.

پیشتر یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت که کاروان تجهیزات نظامی شامل چندین تانک در حال حرکت به سمت دونتسک از سمت مرز روسیه بودند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۸:۰۹

هیتلر آسوده بخواب که جنگ سوم جهانی در راه است

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۸:۵۵

چی چی؟!؟ تو خوابی! جنگ سوم خیلی وقته تمامه و آمریکا و ناتو چهل تا کفن پوسوندن.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۸:۲۱

خجالت بکش. این هم یه جور حرف میزنه انگار میخواد بچه گول بزنه. هیتلر هم اولش یک شهر را تصرف کرد. بعد یک کشور و بعد چند کشور. آخرش هم پوزش به خاک مالیده شد.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۱:۴۰

البته روسیه داره سرزمین های گذشته خودشو پس میگیره،تفاوت داره با قضیه هیتلر

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۵:۰۱

وقتی غربیها به فرماندهی آمریکا هر غلطی میکنند و کشورهایی مثل افغانستان و عراق و سوریه و لیبی و یمن و... را سالها صحنه تاخت و تاز و قدرت نمایی خود میکنند اسمی از هیتلر و خجالت کشیدن و این حرفها نیست انگار!!! کمی در تعصبات جاهلی خود تجدید نظر کنیم بد نیست بخدا

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۲۱:۰۶

نه هیتلر بزرگ ترین انسان بود اون فقط از کشورش درمقابل دشمن دفاع کرد اگه به کشور ها حمله نمی کرد و جنگ جهانی نمی کرد شاید الان آلمان در کار نبود هدف هیلتر نابودی نبود بلکه بقا بود چیزکی خیلی ازش بدشون میومد وبه اون حمله کردن و لی میتونی ببینی که الان آلمان هنوز سالم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۲۱:۳۱

در مورد هیتلر درست صحبت کن. بدون شک اگه هیتلر برنده جنگ شده بود الان دنیا جای بهتری بود.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۱۰:۴۸

نادان هیتلر را نیز شوروی شکست داد اروپایی ها بجز انگلیس همه زیرپا له شده بودند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۸:۵۶

منتظر محکوم کردن این اشغالگری توسط دولت ایران هم هستیم همانطور که اشغال عراق و افغانستان توسط آمریکا مدام محکوم میشد.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۹:۰۱

اگه جلو روسیه گرفته نشه اول اوکراین و بعد بقیه کشورهای استقلال یافته تصرف خواهد کرد.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۹:۰۲

پس دیدید آمریکا دروغ نمیگفت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۹:۲۲

شک نکنید این پوتین مشکلات روحی روانی داره زمان نشان خواهد داد و ننگ بر کسانی که به این فرد و سیاستهای دولت فعلی روس اعتماد کنند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۹:۳۰

حتما در تهران جشن خواهند گرفت

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۹:۳۴

به اوکراین حمله کرده و بعد با کمال پرویی ،میگه اگه خونریزی بشه مسؤلش اوکراین ،و باید تفنگ ها رو زمین بگزارند،مثل اینکه صدام به ایران حمله کرد ولی آن چون دفاع کرد مسؤل خون ریزی بوده،مردک دروغگو

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۰۹:۵۰

ما هم پراید و سمند داریم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۱:۰۲

پوتین،حیثیت جامعه جهانی را زیر پا گذاشت و باید پاسخگو شود حتی به قیمتی که هیتلر پاسخگو شد. برای آزادی باید جنگید و هر کس آزهدی را به مخاطره بیاندازد باید تاوان بدهد.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۱:۴۰

شهر که بی کلانتر بشه همینه . جای ترامپ خالیه .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۴:۰۱

هی امریکا و اروپا همه دارن چند هفته میگن روسیه میخواد حمله کنه و ۱۵۰ هزار نیرو اورده لب مرز ولی پوتین با پرویی میگه فقط رزمایش داریم .همین .چقدر این روس ها کثیف و فاسدن .ولی راه هیتلر رو میرن .آخرش راه به جایی نمیبرن .کشور ما هم باید محکوم میکرد ولی طرف روسیه رو گرفتن .همشون عین هم هستن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۴:۵۰

یا اباصالح جهان در انتظار توست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۵:۴۳

سلاح الکلی بسیار پیشرفته

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۱۵:۵۷

چه کار باید می‌کرد؟ باید می نشست تا ناتو هر کاری دلش خواست انجام دهد. یک دلقک اوکراینی به خاطر جلب حمایت غرب باعث بروز این مشکلات شده است.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۲۰:۴۰

انگلستان هم با بهانه الکی به عراق حمله کرد،فرانسه و انگلیس و آمریکا لیبیو نابود کرد،حالا فرق روسیه با انگلیس در چیه،هیچی،همشون دشمن صلح جهانی هستن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۲۱:۱۱

پایان بشر نزدیک است

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۲۱:۳۹

مرگ برپوتین یا بایدن دوای درد نیست این جنگ به نفع ایران تمام خواهد شد وقتی روس ها تحریم شوند جمهوری اسلامی نفت ومیعانات گازی را از سال دیگر بشدت افزایش میدهد شاید برجام هم به این واسطه باتاخیر اما احیا میشود

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۲۲:۰۳

خجالت نمی کشید به تهاجم میگید عملیات ویژه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۱۱:۵۵

تو چرا حالا شدی چاپلوس آمریکا و اسراییل! آمریکا و اسراییل سالهاست که دارند آدم میکشند چرا تا حالا لال بودید؟یمن رو نمیبینی؟چرا مردم ایران اینطوری هستید.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۱۴:۱۹

من که ندیدم جایی از اسرائیل یا آمریکا حرفی بزنه که میگی چاپلوسی کرده در ضمن تو از کجا میدونی از مردم یمن دفاع نکرده باشه؟داره میگه روسیه تجاوز کرده به خاک اکراین مشکل تو چیه ؟ چاپلوس روسیه هستی یا نوکر روسیه؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۵ ۲۳:۳۴

آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه کدام عملیات ویژه؟؟! چرا اسم تجاوز را تطهیر می‌کنید اگر همین جنگ را آمریکا و اسرائیل شروع می‌کرد می‌شد رژیم کودک‌کُش خاک بر سر خبرنگار قلم‌فروش

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۰۰:۲۸

کشورارو تجزیه میکنه تا راحت بهشون سیطره پیدا کنه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۰۰:۴۱

قبلاشوروی وروسهاقصاوت ودشمنی خودراباایران وایرانی به اثبات رسانیده آن نوبت ماهم میشودکه مورد لطف پوتین و نظامیان روس قراربگیریم آسیاب به نوبت

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۰۱:۱۵

پوتین خواب برگشت مرزهای روسیه به قبل از فروپاشی شورویه و شک نکنید یکی یکی سراغ تمام کشورهای استقلال یافته بعد از فروپاشی شوروی خواهد رفت یعنی دوباره تمام کشورهای آسیای میانه رو تصرف ولی اینبار نه تحت عنوان اتحاد جماهیر بلکه ضمیمه کشور روسیه خواهدکرد تا این رهبران بی خاصیت اروپایی هستند دنیا روز خوش نخواهد دید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۰۳:۲۱

ناتو اگربخواهد روسیه رو باخاک یکسان میکنه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۱۳:۵۰

شوخی میکنی!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۱۰:۱۲

عملیات ویژه نظامی؟؟؟از واژه حمله و یا تهاجم خجالت می کشید؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۱۲:۰۹

خاک بر سرتان ک شدین برده و جان نثار پوتین ، البته میدونم کامنت منو پخش نمیکنید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۱۳:۵۷

و لابد گلاب بروی امثال شما که سالهاست بی جیره و مواجب مجیز گوی غرب وحشی هستید که نقطه ای از کره خاکی نمانده که شاهد جنایاتشان نباشد؟!!! البته خیلی زود شما هم خواهید فهمید که امثال شما هم هیچ ارزشی برای غرب ندارید و به محض تموم شدن تاریخ مصرفتان ... درست مثل پهلوی که حتی به آمریکا راش نمیدادند و در بیمارستان روانی بستریش کردند و دیگر سینه چاکان غرب که برای غرب به ملت خود خیانت کردند ولی پاداششان آوارگی بود.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۱۲:۱۳

دوران امریکا رو به پایانه سلام به قدرت برتر جهان کنید روسیه رو باید قوی ترین ارتش جهان بنامیم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۶ ۱۴:۱۷

پوتین بزرگترین اشتباه تاریخ را انجام داد و کتک این بی تدبیری را خواهد خورد جلوی این خرس زرد گرفته نشود شاید فردا به ایران هم بیاد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۸:۴۹

عاقبت رئیس جمهور بی تدبیر کشور را به زوال می‌برد مملکت داری قانون و قاعده دارد با دلقک بازی نمی‌شود حکومت کرد هر کسی را بهر کاری ساخته اند انشاالله جنگ زود تمام شود جنگ هر کجای دنیا باشد محکوم است.خدا خودش رحم بکند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۱۴:۱۳

روسیه ای که فکر میکرد دو روزه اکراین را اشغال میکند در باتلاقی گیر کرده که دیگه نمیتواند از آن بیرون بیاید هر روز نفرت بیشتر از روسیه در دنیا و هر روز تحریمهای بیشتر و هر روز هزینه بیشتر برای جنگ و بزودی جیب خالی و تجزیه روسیه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۰ ۰۰:۵۸

این دیوانه روانی انگار میخاد بچه گول بزنه ایشالا شکست مفتضحانه انتظارش را میکشه