• پنجشنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400120504133
  • خبرنگار : 71496

پیام‌های تهدیدآمیز داعش برای ساکنان دیرالزور و نگرانی از بازگشت تروریست‌ها به سوریه

پیام‌های تهدیدآمیز داعش برای ساکنان دیرالزور و نگرانی از بازگشت تروریست‌ها به سوریه

برخی غیرنظامیان در دیر الزور اعلام کردند پیام‌های تهدیدآمیزی را از طرف داعش دریافت می‌کنند که خطاب به شخص آنها نوشته شده و این مساله نگرانی را در خصوص احتمال بازگشت داعش به این منطقه برای آنها ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت، غیرنظامیان دیر الزور که داعش اخیرا به زندان آنجا حمله کرد، اعلام کردند پیام‌های تهدیدآمیزی را دریافت می‌کنند که در آنها این عبارات نوشته شده "به دین خود بازگردید"، "از همکاری با کفار دوری کنید".

طبق گزارش ایندیپندنت، این نامه‌ها به شکل ویژهای نگران‌کننده هستند زیرا افراد خاصی را هدف قرار داده‌اند به شکلی که به نظر می‌رسد داعش در شهر حضور داشته و چه بسا برای آغاز حملاتی آماده می‌شود.

طبق این گزارش، ساکنان دیرالزور از بازگشت داعش هراسان هستند زیرا برخی از این تروریست‌ها تحت عنوان شبه نظامی در این شهر زندگی می‌کنند.

در گزارش روزنامه ایندیپندنت داستان ساره را روایت می‌کند، دختری که سال ۲۰۱۶ همراه با خواهرش به اتهام همکاری با ائتلاف ضد داعش توسط این گروه تروریستی دستگیر شده بود.

ساره در آن زمان باردار بود و پس از بازداشت توسط داعش حکم اعدام پس از وضع حمل برایش صادر شد؛ اما لحظاتی قبل از اجرای حکم او و تعدادی دیگر بر اساس توافق داعش با سران قبایل بخشیده شدند.

ساره نمی‌داند که آیا خواهرش زنده هست یا نه، همچنین دو تن از پسرعموهای او به دست داعش کشته شدند، او که در تلاش است این تجربه سخت را فراموش کند؛ اما حالا پیامی از داعش خطاب به خودش دریافت کرده است.

این روزنامه انگلیسی به نقل از ساره نوشت، آنها مرا می‌شناسند، شماره تلفن همراهم را می‌دانند و از اسم من استفاده کردند زیرا می‌دانند من چه کسی هستم.

او افزود: تهدیدات گروه‌های مخفی داعش در این منطقه رو به افزایش هستند.

ساره تنها کسی نیست که چنین ماجرایی برایش اتفاق افتاده، خانواده‌های دیگری نیز در دیرالزور وجود دارند که داستان‌های مشابهی را از نحوه بازگشت آرام نفوذ داعش را روایت می‌کنند.

سران قبایل، فرماندهان و تحلیلگران نظامی بر این باورند داعش در حال جذب اعضای جدیدی از میان ساکنان منطقه است که با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند و اکنون داعش برای انجام اقدامات خشونت‌آمیز با سوء استفاده از ناباوری و تنش ناشی از گروه‌های درگیر در مناطق مرزی جرات بیشتری پیدا کرده است.

شرکت‌ها مورد اخاذی قرار گرفته‌اند و به پاساژها یورش برده شدند و این در حالی است که تعداد زیادی از فرماندهان محلی از جمله نیروهای پلیس و اعضای شهرداری در دیرالزور ترور می‌شوند.

نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها کنترل این منطقه از شمال شرق سوریه را در دست دارند.

نیروهای قسد پیش از این به کشورهای غربی هشدار داده بودند که نفوذ داعش رو به افزایش است و به همین دلیل آنها برای جلب حمایت‌ها و دریافت تجهیزات بیشتر تلاش کرده و برخی کشورها را به بازگرداندن شهروندانشان که به داعش پیوسته و در سوریه آواره بودند، تشویق کردند.

اطلاعات دقیقی از تعداد داعشی‌ها در دست نیست؛ اما ولادیمیر ورنکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل در مبارزه با تروریسم این ماه به شورای امنیت ملی اعلام کرد نزدیک به ۱۰ هزار عضو فعال داعش در عراق و سوریه وجود دارند که به شکل ثابت به آغاز حملات ادامه می‌دهند.

ورنکوف گفت: با وجود حمله نیروهای ویژه آمریکایی در ماه گذشته به شمال غرب سوریه و کشته شدن سرکرده داعش اما داعشی‌ها به توانایی‌شان در ساماندهی دوباره به نیروهای خود و افزایش فعالیت‌هایشان بعد از هلاکت رهبر اصلی‌شان شناخته شده‌اند.

کارشناسان می گویند در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰۰ عضو تمام وقت در داعش حضور دارند که در شمال سوریه فعالیت می‌کنند.

همچنین در حال حاضر تعداد بیشتری از این در بازداشت هستند و این مشکل بسیار بزرگی شده است.

نیروهای قسد بارها اعلام کردند تجهیزات لازم برای کنترل ۱۰ هزار فردی را که مظنون به عضویت در داعش هستند و در حال حاضر در حدود ۲۴ بازداشتگاه در سوریه به سر می‌برند، ندارند.

از میان آنها دو هزار نفر از اتباع خارجی هستند که بیشترشان هنوز محاکمه نشده‌اند و کشورهای اصلی آنها با بازگشتشان مخالفت کرده و یا تابعیت آنها را لغو کرده‌اند.

همچنین نیروهای قسد برای تامین بیش از ۶۰ هزار تن از اعضای خانواده‌های داعشی‌های خارجی و سوری‌ها در بازداشتگاه‌های واقع در الهول و روج تلاش می‌کنند، در این بازداشتگاه‌ها خشونت بالا گرفته و تندروهای اسلامگرا سعی دارند جایگاهی برای خود به دست آورند.

این در حالی است که آمریکایی‌ها از نیروهای قسد حمایت می‌کنند و جنگنده‌های روسی، آمریکایی و فرانسوی و خودروهای زرهی ماموریت‌ها و گشت‌هایی را در آسمان و مسیرهای مختلف سوریه انجام می‌دهند.

در جنوب شرق سوریه مرزهای عراق وجود دارند که قبایل عرب اهل سنت در تلاش هستند در آنجا نقشی داشته باشند و به گفته ساکنان محلی همه اینها یک مشکل بزرگ ایجاد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha