• شنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۱:۲۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400120704808
  • خبرنگار : 71656

هنرمند اهل اردیبل در گفت‌وگو با ایسنا:

تا ۵ سال قبل فقط یک گالری داشتیم!

تا ۵ سال قبل فقط یک گالری داشتیم!
عکس تزیینی است

یک هنرمند اردبیلی در حوزه عکاسی درباره وضعیت فروش آثار و تعداد گالری‌ها در این شهر گفت: «در خود اردبیل تعداد گالری کم هست. در اردبیل تا حدود پنج سال پیش فقط یک گالری وجود داشت و الان هم وضعیت چندان تغییری نکرده است.»

به گزارش ایسنا، این روزها تعداد گالری‌ها در شهر تهران سر به فلک کشیده و هر بار با باز کردن سایت رسمی اطلاع‌رسانی هنرهای تجسمی، با نام گالری‌ها و نگارخانه‌های جدیدی مواجه می‌شویم که تازه تأسیس هستند.

این وضعیت گالری‌ها در تهران اگرچه نشان از گسترده‌تر شدن فعالیت‌های هنری دارد اما آن طرف قضیه شهرهای دیگری هستند که در مقایسه با تهران بویی از این تعداد نبرده‌اند. در همین راستا به گفت‌وگو با رحمان مجرد، هنرمند عکاس اهل اردبیل پرداختیم تا وضعیت گالری‌ها و فروش آثار در این شهر را از زبان این هنرمند بشنویم.

ما می‌خواهیم قشر مردمی کارهایمان را ببینند!
این هنرمند با اشاره به تعداد کم گالری‌ها در شهر اردبیل گفت: «در اردبیل تا حدود پنج سال پیش فقط یک گالری وجود داشت و الان هم وضعیت چندان تغییری نکرده است. این گالری‌ها به صورت متغیر هستند. مثلا قبلا جایی کتابخانه بود و موقتا تبدیل به گالری شد. بعد آنجا تعطیل شد و یک جای دیگری گالری می‌شد. با همین وضعیت شرایط ادامه پیدا کرد تا به امروز رسید.»

او ادامه داد: «امروزه وزارت ارشاد استان یک گالری دارد که در سالن مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل قرار دارد و گالری خوب و استانداردی است. یک گالری هم حوزه هنری دارد که در ساختمان حوزه هنری دایر است. آن هم کوچک است اما استانداردهای لازم را دارد و تقریبا همین دو هستند. یک گالری دیگر هم بود که متعلق به وزارت میراث فرهنگی بود. آن گالری حالت استاندارد نداشت اما امکان دسترسی عمومی داشت.»

مجرد اضافه کرد: «دو گالری که ارشاد و حوزه هنری دارند، به گونه ای است که وقتی برای نمایشگاهی دعوت می‌کنید، فقط هنرمندان برای بازدید می‌آیند. ما می‌خواهیم که در واقع قشر مردمی بیایند و آثار را ببینند وگرنه خود ما که کارهای خودمان را معمولا می‌بینیم. منتها اینکه مخاطب عمومی نیز بتواند بیاید و آثار را ببیند و کمی دایره فعالیت‌مان بیشتر شود و به میان مردم برود، مهم است.»

این هنرمند عکاس همچنین اظهار کرد: «نکته بعدی درباره فروش آثار است. اردبیل تقریبا جزو ضعیف‌ترین شهرهایی است که فروش آثار به صورت رسمی اصلا ندارد. این کار نهایتا به صورت خیریه‌ انجام می شود. آن هم برخی خیرها می‌آیند و خرید می‌کنند؛ وگرنه مخاطبان عمومی نمی‌آیند.»

مجرد خاطرنشان کرد: «آن گالری که متعلق به میراث فرهنگی بود، در مرکز شهر و در کنار مجموعه گردشگری شیخ صفی واقع شده بود؛ بنابراین ناخودآگاه توریست‌هایی که می‌آمدند تا موزه را ببینند به گالری هم می آمدند و آثار را هم می‌دیدند و در نهایت این خرید و فروش اتفاق می‌افتاد. منتها الان این فضا در اردبیل مهیا نیست. مشکل عمده اردبیل به جز گالری گردانی این است که خرید و فروش نداریم و بازار هنری خیلی ضعیف است و هنرمند صدمه می‌بیند.»

هنرمند نمی‌تواند مبلغی برای برپایی نمایشگاه پرداخت کند
یکی از مواردی که از زبان هنرمندان مختلفی شنیده شده، این واقعیت است که در شهر تهران گالری‌ها به منظور برپا کردن نمایشگاه برای هنرمندان ناشناس مبلغی را از آنان دریافت می‌کنند. عده‌ای از گالری‌داران در این رابطه عقیده داشتند که هنرمند برای اینکه در ابتدای کارش دیده شود باید هزینه کند.
در اردبیل اما آنگونه که این هنرمند به خبرنگار ایسنا گفت، داستان فرق دارد. مجرد در این رابطه تصریح کرد: «همانطور که گفتم گالری چون فروش ندارد، پس هنرمند هم نمی‌تواند مبلغی را برای برگزاری نمایشگاه پرداخت کند. یعنی وضعیت با تهران متفاوت است. در اینجا ما انتظار داریم گالری که متعلق به وزارت ارشاد است از هنرمندان حمایت کند و هزینه پوستر و بنر را هم آن نهاد پرداخت کند تا هنرمند بتواند نمایشگاهش را برپا کند. در حقیقت اینجا هیچ هزینه‌ای از هنرمند گرفته نمی‌شود و حتی یک مبلغی هم به عنوان کمک هزینه به هنرمند پرداخت می‌شود. وقتی آثار فروش ندارند، صرف اقتصادی ندارد که هنرمند بیاید نمایشگاه برگزار کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha