• شنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۲:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400120704812
  • خبرنگار : 71661

از سوی خود روسیه،

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه حمله روسیه وتو شد

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه حمله روسیه وتو شد

شورای امنیت سازمان ملل در تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت حمله روسیه به اوکراین با رای منفی روسیه ناکام ماند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، پیش نویس‌ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در نیویورک به رای گذاشته شد، بر تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کرد و "تجاوز روسیه" را نقض صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانست.

در پیش نویس قطعنامه‌ای که آمریکا آن را تهیه کرده بود پیش از ارائه در شورا تغییر ایجاد شد و در آن به جای عبارت «محکوم می‌کند» از عبارت «ابراز تاسف می‌کند» علیه حمله روسیه استفاده شد.
با این حال روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت است آن را وتو کرد.

در پیش‌نویس قطعنامه از مسکو خواسته شده بود که فورا، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین خارج و این کشور را ترک کند.

پیش نویس قطعنامه خواستار توقف فوری استفاده روسیه از زور علیه اوکراین و پرهیز از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل شده بود.

 چین، امارات و هند نیز از میان ۱۵ عضو شورای امنیت، به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا رای ندادند.

اعمال حق وتو به این معنی است که رای منفی هر یک از کشورهای عضو دائمی شورای امنیت - یعنی چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا - مانع از تصویب یک قطعنامه‌ می‌شود.

امارات متحده عربی و هند نیز - که پیش از این جلسه شورای امنیت، درباره موضع‌گیری آنان ابهاماتی وجود داشت - مانند چین از شرکت در این رای‌گیری خودداری کردند.

این قطعنامه علاوه بر محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین و درخواست عقب‌نشینی نیروهای مسکو، از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواسته بود تا «به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک» در شرق اوکراین را پس بگیرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در توییتی با تشکر از کشورهایی که در حمایت از تصویب این قطعنامه رای دادند، روسیه را به دلیل وتو کردن این قطعنامه، "لکه خونی" بر شورای امنیت توصیف کرد.

اکنون، به دنبال وتوی روسیه، آمریکا اعلام کرد که این قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو خواهد رفت؛ جایی که روسیه در آن حق وتو نخواهد داشت.

قطعنامه یادشده، یادآور اقدامی مشابه از سوی این نهاد سازمان ملل به دنبال الحاق منطقه کریمه اوکراین توسط روسیه درسال ۲۰۱۴ است.

در آن زمان، شورای امنیت قطعنامه‌ای در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی برای تعیین وضعیت کریمه تهیه کرد و از کشورها خواست همه‌پرسی مذکور را به رسمیت نشناسند. پیش‌نویس آن قطعنامه ۱۳ رای موافق دریافت کرد، در حالی که چین در رای‌گیری شرکت نکرد و روسیه آن را وتو کرد.

پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را با ۱۰۰ رای موافق در برابر ۱۱ رای مخالف تصویب و آن همه‌پرسی را نامعتبر اعلام کرد.

مصوبات مجمع عمومی بر خلاف شورای امنیت ضمانت اجرایی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۰۶:۳۷

پوتین دیکتاتور بزودی گورت را در اوکراین خواهند ساخت

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۰۹:۱۱

......میخوان یک خیابان بنامش کنند در تهران

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۱:۵۲

نه اینکه آمریکا هیچ دیکتاتور نیست اصل دیکتاتور آمریکاست آقای ناشناس

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۰۷:۰۴

ترامپ کجایی که یادت بخیر

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۰۷:۵۲

خود کرده را تدبیر نیست! حق وتو رانت برندگان جنگ دوم جهانی است که حالا مثل چاقویی است که دسته خود را نمی برد!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۰۸:۴۰

امریکا و متحداش ناتو رو دارن میارن رو مرز های روسیه اگه با کشور مام همین کارو کنن و قدرتی داشتیم حتما جلو بازیگری های امریکا می ایستادیم. نمی دونی می شینی ماهواره می بینی همچین نگو روسیه فلان بهمان, رورسیه هر کاری کرد که این جاسوس بازیا رو مرزشو ادوات جنگی نیاد غرب قبول نکرد پس چاره نداشت که نشون بده می تونه. ولی اینم بدون روسیه دنبال گرفتن اوکراین نیست فقط می خواد نشون بده که می تونه جلو غربی که با مردممون چه کردن هم یک تنه وایسه. ضمنا نیمی از مردم اوکراین نه از حکومتشون نه از رئیس جمهورشون راضی نیستن و طرفدار روسیه هستن و دوباره می خوان به سرزمین مادریشون ملحق شن ولی با شکنجه و شورشی گفتن از طرف دولتشون در زندان ها دارن زجر می کشن و چون شرکاش غرب هستن یه بار محکوم نمی کنن بلاهایی که حکومتشون سرشون داره میاره. با خودت فکر کن مردمی که به صورت دموتراتیک پای صندوق رای رفتن و با رای زیاد خواستار پیوستن به سرزمین مادریشون شدن رو غرب 2014 چه بل بشویی درست کرد! مردم کریمه خودشون با رای گیری به صورت دموتراتیک خواستن که به سرزمین مادریشون روسیه بازگردن اما غرب با دیکتاتوری همیشگیش دادو بیدادادشو سال 2014 شروع کرد.مردم خواستن به شما غربی ها چه آخه. همین امریکا روسیه رو تیکه تیکه کرد..

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۴:۲۰

مثل اینکه شما در اوکراین هستید اینقدر اطلاعات دارید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۲۱:۰۵

اینها حیوانند که انسانها رو قتل وعام میکنند هر کسی هم طرف متجاوز باشه از اون حیون تره مردم بیچاره قتل عام میشن وبچه ها یتیم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۰۹:۳۱

دیگ به دیگ گفته روت سیاه......سیر به پیاز گفته بو میدهی....چرا؟ در مورد حمله به افغانستان و لیبی و سوریه و عراق و یمن اینگونه موضع گیری ها انجام نشد؟ سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل و قوانین منشور سازمان ملل کور و کر و لال بودند؟.........

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۰۹:۴۸

قطعا روسیه این پیش نویس را " وتو " می نمود.متاسفانه کل کشورهای دنیا بازیچه ۵عضو دائم شورای امنیت که دارای حق نامشروع وتو هستند ، شده اند.تمام این حمله و مذاکرات ایران و ... همگی از قبل برنامه ریزی شده اند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۰۹:۴۸

چرا؟ در مورد ابزار تحریم و چگونگی روشهای این ابزار پیش نویس و قانونی توسط حقوقدانان و متن قوانین ذیل منشور سازمان ملل نوشته نمیشود؟ تا تمام کشورها و اعضاء دائم و غیردائم این شورا از شر اعتیاد آمریکا به تحریم خلاص شوند و کشورهای هدف یک نفس راحت بکشند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۰:۰۲

شورای امنیت واقعا مضحک هستش، اصلی ترین مخلان امنیت جهان جهان عضو دائم آن هستند و حق وتو دارند. مسخره بازی هستش

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۰:۱۲

قرن بیست و یکم هرگز کشورگشایی هایی به سبک هیتلر و موسیلینی را تحمل نخواهد کرد.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۱:۲۶

خلع سلاح اتمی، برای انگلیس، آمریکا، فرانسه و استرالیا، چیزی که دموکراسی می‌خواهد، نه ناتو........

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۱:۵۸

چه شورای احمقانه ای !!! از متجاوز هم نظر می خواهند 😂😂

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۲:۰۱

دنیای مسخره شکایت به جایی میبرن که متجاوز قاضی هست خخخخ

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۲:۳۲

حق.وتو جمله ای احمقانه برای کشورهای غارتگرووحشیاست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۳:۳۶

فقط مردم بدبخت کشته میشن توجنگ هیچ فرزندمسوولی ازهیچ کشوری کشته نمیشه. چون تو دانشگاه هوستون درس میخونه . وشرکت تجاری داری وعشق وحال می کنه.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۳:۵۲

واقعا باید از دکتر احمدی نژاد بابت پیش بینی ، هشدار و بهوش باشید ملت قبل از هر گونه شروع هر گونه نزاع بین اکراین و روسیه و مذاکرات تشکر کرد دست مریزاد دکتر حیف که در جایگاه شایسته ات نیستی

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۴:۰۶

روسیه یک کشوری هست که خیری برای هیچ دولتی نمیخواهد کشورم ایران صدمات خیلی زیادی از روسیه در طول تاریخ داشته است پس اینها را نباید فراموش کنیم و موضع خود را علنی کنیم و استقلال خود را در این موقع بیان کنیم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۵:۰۵

مورد تمسخر گرفتن سیاست ها و تصمیمات بین المللي بعلت مقررات ناقص و بدون آینده نگری می‌شود این خیمه شب بازی ها ...یعنی شورای امنیت فقط برای اعضای غیر شورای امنیت قدرت اجرایی دارد !!!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۱۹:۴۷

این بایدن هستش که بی عرضه و ضعیفه وگرنه که اگه الان ترامپ بود هیچ کسی جرات نداشت جنگ راه بندازع