• شنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۳:۳۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400120705692
  • خبرنگار : 71573

دوستداران دهخدا بر سر مزارش

دوستداران دهخدا بر سر مزارش

مراسم یادبود علامه دهخدا بر مزار او واقع در ابن بابویه توسط جمعی از اعضای موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از موسسه لغت‌نامه دهخدا، با توجه به تعویق زمان برگزاری مراسم سالیانه گرامی‌داشت علامه دهخدا - به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی - این مراسم صمیمانه به یاد علامه دهخدا، با حضور حسن انوری، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمود بی‌جن‌خان، هادی ویسی، اکبر ایرانی، بهرام پروین گنابادی، ایرج شهبازی و دیگر دوستداران علی‌اکبر دهخدا برگزار شد.


قرائت قرآن توسط  حمید عابدی‌ها (عضو شورای تألیف مؤسسه دهخدا) آغازبخش این مراسم بود.

سپس محمود بی‌جن‌خان، رئیس مؤسسه‌ لغت‌نامه دهخدا، ضمن توصیف جایگاه علامه دهخدا و یاران او از جمله سیدجعفر شهیدی، از فعالیت‌های اخیر مؤسسه دهخدا در حوزه فرهنگ‌نویسی و زبان ‌فارسی ازجمله بارگذاری کامل لغت‌نامه‌ دهخدا در وبگاه مؤسسه دهخدا و تألیف لغت‌نامه بزرگ فارسی به عنوان ادامه راه دهخدا سخن به میان آورد.

دوستداران دهخدا بر سر مزارش


حسن انوری (از مؤلفان لغت‌نامه دهخدا) نیز گفت: من حدود ۴۰ سال به تفاریق در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا از سال ۱۳۴۱ کار کردم. دهخدا کار بسیار بزرگی را بنیان گذاشته و همکارانش این کار بزرگ را به انجام رساندند.

او از  دبیرسیاقی یاد کرد که با همت و تلاش‌های او لغت‌نامه دهخدا در سال ۱۳۵۹ به پایان رسید. 

انوری سپس نظرات خود را در خصوص لغت‌نامه بزرگ فارسی بیان کرد.


مریم میرشمسی (عضوشورای تألیف موسسه دهخدا) بخشی از خاطره زنده‌یاد صدرالدین الهی از مراسم خاکسپاری دهخدا را خواند: «... نزدیک ساعت ده بود که جنازه را حرکت دادند و ما به دنبال تابوت، چشم‌های پر از اشک و سرخ دکتر معین را دیدیم و باورمان نمی‌آمد که مردی به آن سختی، این طور کودکانه در پسِ تابوتی بگرید، درست مانندِ پسری که پدری بزرگ را از دست داده‌است…».

دوستداران دهخدا بر سر مزارش

همچنین عمادالدین شیخ الحکمایی غزل «درد عشقی کشیده‌ام که مپرس» را به نقل از خاطره دکتر محمد معین از روزهای پایانی حیات علامه دهخدا خواند.


اجرای موسیقی با نوازندگی و خوانندگی صابر سوری، بخش بعدی برنامه بود و در ادامه ایرج مهرکی شعری را که شادروان مظاهر مصفا در سوگ علامه دهخدا سروده بود، با مطلع «چو من دیده گر داشتی تا بگرید» خواند.


 بهرام پروین‌گنابادی سخنران بعدی بود که ضمن توصیف شخصیت دهخدا گفت: به عقیده من دهخدا فراتر از یک نام است، دهخدا یک مکتب است که اصولش بر شرافت، ایمان به کار، احترام به زبان فارسی و وطن‌پرستی است.

دوستداران دهخدا بر سر مزارش

دوستداران دهخدا بر سر مزارش


دل‌نوشته‌ای از اکرم سلطانی (سرپرست شورای تألیف موسسه دهخدا) پایان‌بخش مراسم بود.

او گفت: «... علامه علی‌اکبر دهخدا! بعد از ۶۶ سال، امروز ما دوستدارانت این‌جا گرد آمده‌ایم تا یادت را گرامی بداریم. این گردهمایی، صمیمانه، خودجوش و دلی است. من به عنوان یکی از یاران شما که شاید نقشی کوچک در اعتلای لغت‌نامه داشته باشم، می‌خواهم شما را خطاب قرار دهم و بگویم، آن روز که نگران به پایان رسیدنِ لغت‌نامه و چاپ آن بودی هرگز فکر نمی‌کردی روزی برسد که در سرتاسر جهان، در هر لحظه و هر مکان، بشود به لغت‌نامه مراجعه کرد بدون آن‌که کتابش را در دسترس داشته باشی. این مدیون تکنولوژی از یک سو و کوشش دوستدارانت از سوی دیگر است.
دیگر این‌که بگویم همه ما که به نوعی ریزه‌خوارِ خوانِ گسترده‌ات هستیم، به‌خوبی می‌دانیم، از آن روزی که قلم بر دست گرفتی و لغت‌ها را یادداشت کردی و تا روزی که اولین جزوه‌ها به چاپخانه رفت، چه رنج‌ها کشیدی و چه مشکلاتی داشتی که اگر این مشکلات نبود، شاید اجل مهلت می‌داد و می‌توانستی چاپ همۀ کتاب یا لااقل قسمت زیادی از آن را ببینی...»

دوستداران دهخدا بر سر مزارش


 این مراسم به صورت زنده از صفحه اینستاگرام مؤسسه دهخدا پخش شد و ویدئو تولیدشده از مشروح این مراسم در وبگاه و صفحات اجتماعی مؤسسه لغت‌نامه دهخدا قرار می‌گیرد.

دوستداران دهخدا بر سر مزارش

دوستداران دهخدا بر سر مزارش

دوستداران دهخدا بر سر مزارش

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha