• یکشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400120805833
  • خبرنگار : 50471

وجود دلالان و واسطه‌ها از مشکلات اساسی چغندرکاران نهاوند

وجود دلالان و واسطه‌ها از مشکلات اساسی چغندرکاران نهاوند

ایسنا/همدان سرپرست فرمانداری نهاوند گفت: وجود دلالان و واسطه‌ها از مشکلات اساسی کشاورزان چغندرکار نهاوندی است و سود چغندر نهاوند به جیب آن‌ها می‌رود.

جعفر سلگی در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار کرد: شهرستان نهاوند با توجه به وضعیت مساعد جغرافیایی ظرفیت خوبی برای کشت این محصول دارد و بیشتر از سهمیه تعیین شده، می‌تواند تولید داشته باشد.

وی تصریح کرد: از مهمترین مشکلات چغندرکاران شهرستان نهاوند می‌توان به آفات و بیماریی‌ها، مسائل بازاریابی محصول، مشکلات آماده‌سازی زمین و زمان کاشت، برداشت و دلال بازی در زمان تحویل به کارخانه و پرداخت پول محصول اشاره کرد.

سلگی افزود: کشاورزان شهرستان، چغندر تولیدی خود را علاوه بر کارخانه‌های طرف قرارداد به حدود ۱۰ کارخانه دیگر از جمله شاهرود، فریمان و نیشابور انتقال می‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این بخش وجود واسطه و دلالان است که سود آن‌ها بیشتر از کشاورز است زیرا هم پول از کشاورز می‌گیرند و هم از کارخانه که باید برای ساماندهی دلالان تدبیری اندیشیده شود زیرا آنان هیچ تعهدی نسبت به کشاورزان ندارند.

سرپرست فرمانداری نهاوند خاطرنشان کرد: اما با توجه به شرایط موجود کشاورزان شهرستان برای کشت این محصول باید مطابق سهمیه ابلاغی اقدام کند و نیاز است نحوه فرآیند کشت چغندر، وضعیت اقتصادی و نحوه قیمت گذاری و کشت چغندرقند تجدیدنظر و شفاف سازی شود.

سلگی ادامه داد: هم‌چنین جهادکشاورزی و کارخانه‌های تحویل چغندر باید در زمینه عیارسنجی و چگونگی افت کشت چغندر پاسخگو و در مورد اصلاح و یکسان‌سازی قراردادها، حل مشکلات تأمین کامیون، پرداخت به موقع وجه خرید محصول به کشاورزان، قیمت و فرمول محاسبه کشت به اندازه ظرفیت و کیفیت نهاده‌ها بخصوص سموم و همچنین  یارانه بذر اقدامات لازم را انجام و اطلاع رسانی کنند.

وی تاکید کرد: به‌منظور حذف دلالان پیشنهاد می‌شود که شرکت تعاون روستایی طرف قرارداد با کارخانه شود و کشاورزان محصول خود را تحویل آنان دهند زیرا آنان تسلط و آگاهی بیشتری نسبت مسائل خرید و فروش دارند.

سرپرست فرمانداری نهاوند در خاتمه یادآوری کرد: از آنجایی که بیش از ۶۰ درصد کشت چغندر استان در این شهرستان کشت می‌شود و در گذشته نحوه عقد قرارداد با کارخانه‌ها محدود بود و بخش زیادی از کشاورزان نمی‌توانستند با کارخانه های مورد نظر عقد قرارداد کنند، بنابراین نیاز است در این زمینه تدابیر لازم پیش‌بینی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha