• یکشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1400120805897
  • منبع : نمایندگی خوزستان

یک هنرمند:

غرفه‌های صنایع دستی در اطراف محوطه‌های باستانی شوش ایجاد شود

غرفه‌های صنایع دستی در اطراف محوطه‌های باستانی شوش ایجاد شود

ایسنا/خوزستان یک سفالگر اهل شوش گفت: مطالبه اصلی هنرمندان صنایع دستی این است که در فضاهای اطراف محوطه‌های تاریخی این شهرستان غرفه‌هایی برای ارایه محصولات ایجاد شود.

مهرداد مهردادیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که شوش شهری باستانی است و آثار و مکان‌های تاریخی فراوانی دارد اظهار کرد: هنر سفالگری با آن همه سابقه در شهرستان شوش نیازمند توجه و حمایت همه‌جانبه مسئولان است.

سفال‌های پیش از تاریخ که در منطقه شوش وسیع یافت شده در شیوه و سبک ساختن تقریبا با مختصر تغییر یکنواخت و در سطح فنی به طرز اعجاب‌انگیزی پیشرفته ‌است. نخستین نمونه‌های آن از شوش در ایلام که نخستین سکونتگاه ایرانیان در پای فلات ایران بود به دست آمد.

وی با بیان این‌که این کار به رونق بازار کار هنرمندان کمک می‌کند، افزود: با وجود داشتن ابزار، ایده، تکنیک و همت هنرمندان با رکود شدید بازار کار مواجه‌ایم که باعث تشدید مشکلات اقتصادی هنرمندان در این حوزه شده است.

مهردادیان خاطرنشان کرد: قبل از شیوع کرونا کار سفالگری به صورت گروهی انجام م‌ شد اما اکنون کار حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل دارد و هر کسی در کارگاه انفرادی یا در خانه مشغول به کار است.

سفال‌های شوش نه تنها مربوط به خود شوش است بلکه سفالینه‌هایی که از تپه موسیان در ۱۶۰ کیلومتری شوش و از سومر و تل حلف در عراق و از شمال غربی هندوستان و بلوچستان، یا از فلات ایران در تپه گیان و تپه حصار و تورنگ تپه و تپه سیلک، یا در بخش شرق تا آنائو که امروز در ترکستان روسیه ‌است جزو طبقه سفال‌های شوش نامیده می‌شود.

این هنرمند صنایع دستی با بیان این که تسهیلات بانکی و کمک‌های جزیی از جانب مسؤولان در گذشته صورت گرفته ایست، تصریح کرد: با وجود وام و تسهیلات بانکی کار اساسی در حوزه حمایت از این هنر صورت نگرفته است زیرا رونق باید رونق اقتصادی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha