• یکشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400120806299
  • خبرنگار : 71021

جزئیات و تصاویری از توسعه حرم کاظمین عراق

جزئیات و تصاویری از توسعه حرم کاظمین عراق

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کاظمین از ۱۲ درصد پیشرفتِ طرح توسعه زیرسطحی حرم امام موسی کاظم و امام جواد (ع) خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، محسن صالحی گلسفیدی گفت: با توجه به لزوم ساخت فضای مسقف برای پاسخگویی به نیازهای رفاهی و خدماتی زائران حرم کاظمین به‌ویژه در روزهای شلوغ زیارتی، مانند اربعین حسینی و شهادت امام موسی کاظم (ع)، طرح احداث «صحن امام محمد باقر(ع)» در سرداب (طبقه زیرین) صحن آیت‌الله شهید باقر صدر در برنامه کاری عتبات کاظمیه قرار گرفت.

او افزود: این طرح در منطقه شمالی مجموعه حرم قرار دارد که از طریق سردر جنوبی معروف به سردر «اتابکی» به مسجد صفوی و سپس به گنبدخانه حرم متصل می‌شود.

صالحی با بیان این‌که صحن امام محمد باقر(ع) طرح توسعه زیرسطحی با کاربری زیارتی و خدماتی با وسعت نزدیک به شش‌هزار مترمربع است، اظهار کرد: با هماهنگی عتبات کاظمیه مقرر شد تا پس از مطالعه آب‌های زیر زمینی، کار تخریب ستون‌ها و سقف سرداب، اجرای دیوار حائل آب‌بند و برداشتن فونداسیون و عملیات خاکبرداری صورت گیرد که تاکنون این بخش از کار بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

جزئیات و تصاویری از توسعه حرم کاظمین عراق

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کاظمین ادامه داد: پس از پایان عملیات خاکبرداری و پایین بردن کف سرداب، امکان دستیابی به ارتفاع بیش از ۵ متر در سرداب محل اجرای طرح فراهم خواهد شد.

او اجرای طرح امام محمد باقر (ع) را یکی از فنی‌ترین پروژه‌های عتبات عالیات دانست و افزود: در کنار مشکل وجود آب‌های زیر سطحی، مجاورت محل اجرای طرح با مسجد صفوی که از میراث ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی در حرم امامین جوادین (ع) است، بر چالش‌های اجرایی این طرح افزوده است.

جزئیات و تصاویری از توسعه حرم کاظمین عراق

صالحی گفت: اجرای عملیات پایدارسازی با استفاده از اجرای شمع و خاکبرداری در کنار ایوان اتابکی حرم که روی ۱۰ ستون به ارتفاع ۱۱ متر بنا شده، از دیگر مسائل چالش‌برانگیز پیش‌ روی عوامل اجرایی است.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کاظمین ادامه داد: هم‌اکنون با وجود محدودیت‌های کرونایی، حدود ۸۰ نفر در این طرح مشغول به کار هستند که پیش‌بینی می‌شود با رفع محدودیت‌ها، عوامل اجرایی طرح به ۱۴۰ نفر افزایش یابد.

او همچنین گفت: استان‌های قم و فارس به‌دلیل وجود بارگاه خواهر و برادر امام رضا (ع) در آنجا و استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، به دلیل همجواری با بارگاه فرزند امام موسی کاظم (ع) به‌عنوان استان‌های معین طرح توسعه زیر سطحی انتخاب شده‌اند.

زمان اجرای صحن امام محمد باقر (ع) تا پایان سال ۱۴۰۳ برآورد شده است.

جزئیات و تصاویری از توسعه حرم کاظمین عراق

جزئیات و تصاویری از توسعه حرم کاظمین عراق

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha