• یکشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1400120806331
  • خبرنگار : 71431

احتمال کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت اتوبوس‌ها/ مرگ ۹۹۹ نفر در طرح نوروزی ۱۴۰۰

احتمال کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت اتوبوس‌ها/ مرگ ۹۹۹ نفر در طرح نوروزی ۱۴۰۰

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی با تشریح اقدامات ویژه پلیس برای نوروز ۱۴۰۱ از احتمال کاهش ۱۰ کیلومتری سقف سرعت مجاز اتوبوس‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ داوود قاسمیان در جلسه هماهنگی طرح های ترافیکی نوروز ۱۴۰۱ که پیش از ظهر امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: تمام مولفه‌ها نشان می‌دهد که امسال تعطیلات نوروزی متفاوت از دو سال گذشته خواهد بود و علاوه بر آن همزمانی مناسبت ها و اعیاد مذهبی با ایام نوروز نیز بر اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی اثر خواهد داشت؛ چرا که همزمانی آغاز تعطیلات نوروزی با نیمه شعبان و همچنین همزمان شدن پایان تعطیلات با آغاز ماه مبارک رمضان منجر به تغییر الگوی سفر شده که پلیس نیز باید براساس آن تمهیدات لازم را اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۶ هزار نفر از دستگاه های مختلف در طرح نوروزی مشارکت داشتند، گفت: با توجه به پیش بینی افزایش سفر لازم است تعداد نفرات و نیروهای به کار گرفته شده از سوی تمامی دستگاه ها نیز افزایش پیدا کند. ما در نوروز ۹۸ نزدیک به ۳۳ میلیون تردد داشتیم که این ترددها با توجه به شیوع کرونا در سال ۹۹ به ۱۶ میلیون تردد رسید اما دوباره در سال ۱۴۰۰ و در کاهش نگرانی ها از کرونا این ترددها افزایش پیدا کرده و به ۳۶ میلیون تردد رسید که به عبارتی ۱۲۳ درصد رشد داشت. امسال نیز پیش بینی ما این است که در نوروز ۱۴۰۱ ترددهای ما بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته باشد.

قاسمیان درباره محورهای پرتردد در طرح نوروزی سال گذشته گفت: محورهای تهران-مشهد، تهران-تبریز، تهران-شیراز، تهران-اهواز، تهران-بندرعباس، تهران-کرمانشاه و تهران-قم پرترددترین محورها در نوروز ۱۴۰۰ بودند.

وی درباره استان های دارای بیشترین و کمترین افزایش تردد نیز گفت: در نوروز ۱۴۰۰ استان های یزد، اردبیل، مرکزی و قم بیشترین افزایش تردد را داشته و استان های کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام و کرمان نیز کمترین افزایش تردد را داشتند.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی به آمار جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ با توجه به کاهش ترددها ۵۳۴ نفر در حوادث رانندگی نوروز جان خود را از دست دادند اما در سال ۱۴۰۰ متأسفانه این آمار با افزایش ۸۸ درصدی به ۹۹۹ نفر رسید. این در حالی است که در نوروز ۹۸ یعنی زمانی که کرونا نبود جانباختگان ما در طول طرح نوروزی ۹۱۴ نفر بود.

قاسمیان به سهم خودروهای درگیر در تصادفات نیز اشاره کرد و گفت: خودروهای سواری، وانت بار، موتورسیکلت و کامیون به ترتیب با ۱۳۱، ۱۷، ۲۲ و ۳۶ فقره تصادف در تصادفات ایام نوروز نقش داشتند و بیشترین دلیل آن نیز انحراف از چپ، تخطی از سرعت مطمئنه، تغییر مسیر ناگهانی و... بوده است. همچنین ۵۹ درصد تصادفات از مسیر اصلی و مابقی در مسیرهای فرعی و روستایی رخ داده است.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در نوروز ۱۴۰۰ با ۲۶ فقره تصادف مواجه شد، گفت: این آمار در مجموع نیم درصد از تصادفات را شامل می شود اما پلیس نظارت ویژه ای بر آن ها دارد.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه امسال اردوی راهیان نور نیز برگزار می شود، گفت: در همین راستا نیز ما تمهیدات ویژه ای را برای ایمنی و نظارت  بر اتوبوس های راهیان نور در نظر گرفته ایم.

قاسمیان درباره نقاط حادثه خیز ترافیکی نیز گفت: در مجموع ۳۳۹۲ نقطه دارای تصادف یا پرتصادف در جاده ها شناسایی شده که ۴۹۶ نقطه از آن ایمن سازی و رفع خطر شده است.

احتمال کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت مجاز اتوبوس ها

وی از بررسی طرح کاهش سرعت مجاز اتوبوس های مسافربری نیز خبر داد و گفت: این موضوع در حال بررسی است که برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، سقف سرعت اتوبوس های مسافربری ۱۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یابد.

وی درباره تمهیدات پلیس برای اتوبوس های راهیان نور نیز گفت: اعمال محدودیت برای این اتوبوس ها در محورهای پرتردد و بهره گیری از اتوبوس های مجهز از جمله تمهیدات برای راهیان نور است.

قاسمیان همچنین از اجرای ممنوعیت انجام فعالیت های عمرانی از ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین ماه خبر داد و گفت: این نیز از جمله تصمیماتی است که اتخاذ شده و در سراسر کشور لازم الاجراست. همچنین بازنگری، اصلاح، ترمیم و آشکارسازی تابلوهای رانندگی از جمله مواردی است که باید انجام شود. همچنین بازدید مشترک عوامل راهداری و پلیس راه از پایانه های مسافربری و اتوبوس ها، پیگیری برای تعمیر دوربین های ثبت تخلفات و سرعت سنج، تمرکز بر کنترل تخلفات حادثه ساز و.. از دیگر تمهیدات پلیس راهنمایی و رانندگی برای نوروز ۱۴۰۱ است که امیدواریم با هماهنگی تمامی دستگاه ها اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha